We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.
Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.
The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 119–134
Evaluace orientovaná na uživatele: zkušenost s pobytovým programem Člověk a prostředí
[Utilization-focused evaluation: Experiences with the educational programme Man and the Environment]
Jan Činčera
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.35
published online: 06. 02. 2018
abstract
Článek prezentuje průběh a výsledky evaluačního výzkumu pobytového programu střediska ekologické výchovy SEVER. V rámci evaluace bylo zkoumáno, zda program ovlivňuje postoje žáků k ochraně přírody a jejich odhodlanost k proenvironmentálnímu jednání. V rámci zkoumané množiny žáků (N = 156) byl naměřen efekt programu na obě proměnné a zjištěna jejich vzájemná korelace. V kvalitativní části výzkumu žáci nejčastěji uváděli, že se naučili lépe třídit odpady, rozšířili svoje znalosti o přírodě a posílili spolupráci ve třídě. Článek dále popisuje dva roky trvající evaluační proces, upozorňuje na problémy spojené s evaluací orientovanou na uživatele, ale i na přínosy tohoto přístupu. The article describes the process and results of an evaluation research of an educational camp of the Centre for Environmental Education SEVER. The evaluation focused on the impact of the programme on pupils’ attitudes towards conservation and their intention to act in an environment-friendly way. In the sample (N = 156), the effect of the programme on both dependent variables was found; a significant correlation between both variables was also found. In a qualitative part of the research, pupils most often reported improving their recycling competencies, enriching their biological awareness and increasing the level of cooperation in their classes. The article also describes a 2-year long process of evaluation and notices both pros and cons connected with utilization-focused evaluation.
keywords: evaluace orientovaná na uživatele; odhodlanost k jednání; postoje k ochraně přírody; střediska ekologické výchovy conservation attitudes; environmental education centres; intention to act; utilizationfocused evaluation
Evaluace orientovaná na uživatele: zkušenost s pobytovým programem Člověk a prostředí is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177