PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 50 No 1 (2015), 9–35

Dynamická diagnostika učebního potenciálu: teoretické a výzkumné pohledy

[Dynamic Assessment of Educational Potential: Theoretical and Research Prospectives]

David Tzuriel

zveřejněno: 15. 07. 2015

Abstract

The paper introduces principles of dynamic assessment. The author emphasizes differences between the dynamic and static assessment, i.e. the assessment using traditional standardized tools. He further describes some of the dynamic assessment procedures. Attention is particularly drawn to the mediated learning experience theory. The second part of the text summarizes a wide range of researches which used the dynamic assessment approach. Results show that the dynamic assessment offers more complex information on an educational process; it reveals children’s and adolescents’ learning potential in details, and it suggests particular forms of efficient intervention. The author also describes his own dynamic assessment tools, which have been repeatedly used in the course of various researches and proved their effectiveness.

klíčová slova: dynamic assessment; standardized testing; mediated learning experience; learning difficulties; gifted children

Creative Commons License
Dynamická diagnostika učebního potenciálu: teoretické a výzkumné pohledy is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení