Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 9 No 1 (2015), 55–81
Potřeba kariérových informací u žáků absolventských ročníků odborně profilovaných středních škol
[The Need for Career Information in Graduate Students of Technically and Vocationally Profiled Upper Secondary Schools]
Petr Hlaďo
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.72
zveřejněno: 01. 11. 2015
Abstract
The paper aims to answer the question of what information is important for graduate students of secondary technical schools and secondary vocational schools in their career decision-making. A sub-objective was to determine whether there are differences between the information needs of students based on their gender, educational aspirations, manner of graduating from the secondary school, and experience with unemployment in the family. The instrument of data collection was a non-standardized questionnaire. The questionnaire survey was carried out in 2011. The questionnaire was completed by 442 students of secondary technical schools and secondary vocational schools. It was found that the most useful information for students in their career decision-making would be that about the job opportunities for graduates of individual fields of studies, the content of studies, the intensity of studies; the content of professions (occupations), the income in the occupations and the requirements of the professions. Moreover, differences between the information needs of boys and girls, and students studying fields of studies leading to a school leaving examination and fields of studies leading to a vocational certificate were proven. Differences in the needs for career information in students who have experienced unemployment in the family and those who have not were not proven. Příspěvek se zaměřuje na zodpovězení otázky, které informace jsou významné pro žáky absolventských ročníků středních odborných škol a středních odborných učilišť při kariérovém rozhodování. Dílčím cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v informačních potřebách žáků podle pohlaví, vzdělanostních aspirací, způsobu ukončení střední školy a zkušeností s nezaměstnaností v rodině. Nástrojem sběru dat byl nestandardizovaný dotazník. Dotazníkové šetření bylo uskutečněno v roce 2011. Dotazník vyplnilo 442 žáků středních odborných škol a středních odborných učilišť. Ukázalo se, že žáci by při kariérovém rozhodování využili informace o možnostech uplatnění absolventů jednotlivých oborů v zaměstnáních, o obsahu studia a náročnosti studia; o obsahu profesí (povolání); o příjmech v jednotlivých povoláních a požadavcích na jednotlivé profese. Dále se prokázaly rozdíly v informačních potřebách chlapců a dívek, žáků studujících obory ukončené maturitní zkouškou a obory ukončené výučním listem. Rozdíly v potřebě kariérových informací žáků, kteří získali zkušenost s nezaměstnaností v rodině, a těmi, kteří tuto zkušenost nezískali, se neprokázaly.
klíčová slova: career decision-making; career information; secondary school student; secondary technical school; secondary vocational school kariérové rozhodování; kariérové informace; žák střední školy; střední odborná škola; střední odborné učiliště; nezaměstnanost v rodině
reference (37)
1. Álvarez González, M. (2008). Career maturity: A priority for secondary education. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(6), 749–772.
2. Andersen, J. G. (2001). Coping with long-term unemployment: Economic security, labour market integration and well-being. Helsinki: Aalborg university, Centre for Comparative Welfare studies.
3. Buchtová, B., Šmajs, J., & Boleloucký, Z. (2013). Nezaměstnanost. Praha: Grada.
4. Creed, P., Prideaux, L. A., & Patton, W. (2005). Antecedents and consequences of career decisional states in adolescence: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 67(3), 397–412. CrossRef
5. Doležalová, G., & Vojtěch, J. (2011). Shoda dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání – 2009. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
6. Galinsky, E. (2000). Ask the children: the breakthrough study that reveals how to succeed at work and parenting. New York: Quill.
7. Gati, I., & Asher, I. (2001). The PIC model for career decision making: Prescreening, in-depth exploration, and choice. In F. T. L. Leong & A. Barak (Eds.), Contemporary models in vocational psychology: A volume in honor of Samuel H. Osipow (s. 6–54). New Yersey. New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates.
8. Hlaďo, P. (2012). Svět práce: propedeutika pro učitele průřezového tématu Člověk a svět práce na středních odborných školách. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
9. Hlaďo, P. (2013a). Pohledy žáků maturitních a nematuritních oborů středních škol na relevanci vzdělání a profese pro osobní úspěch. In L. Danielová, M. Horáčková, I. Skalická, & P. Vyleťal (Eds.), Celoživotní vzdělávání v podmínkách středních a vysokých škol. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
10. Hlaďo, P. (2013b). Rozhodování žáků absolventských ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
11. Hlaďo, P., & Drahoňovská, P. (2012). Rozhodování žáků základních a středních škol o dalším studiu a práci v pohledu žáků i jejich rodičů. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
12. Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce. Dostupné z http://www.infoabsolvent.cz.
13. ISVP informační systém o průměrném výdělku. Dostupné z http://www.ispv.cz
14. Kleňhová, M., & Vojtěch, J. (2011). Úspěšnost absolventů středních škol ve vysokoškolském studiu, předčasné odchody ze vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
15. Křížová, E., et al. (2008). Přechod absolventů maturitních oborů SOU do praxe a jejich uplatnění na trhu práce: šetření absolventů středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou a s odborným výcvikem tři roky od ukončení studia. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání.
16. Kuchař, P., Vojtěch, J., & Kleňha, D. (2014). Přechod absolventů středních škol do terciárního vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
17. Martinec, L., et al. (2007). Motivace, aspirace, učení II: hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
18. Matějů, P., Smith, M. L., & Basl, J. (2008). Rozdílné mechanismy – stejné nerovnosti: změny v determinaci vzdělanostních aspirací mezi roky 1989 a 2003. Sociologický časopis, 44(2), 371–399.
19. Meloun, M., Militký, J., & Hill, M. (2012). Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia.
20. Mezera, A. (2008). Pro jaké povolání se hodím? Brno: Computer Press.
21. Patton, W., & Creed, P. A. (2001). Developmental issues in career maturity and career decision status. The Career Development Quarterly, 49(4), 336–351. CrossRef
22. Pikálková, S., Vojtěch, J., & Kleňha, D. (2014). Úspěšnost absolventů středních škol ve vysokoškolském studiu, předčasné odchody ze vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
23. Rasch, D., Teuscher, F., & Guiard, V. (2007). How robust are tests for two independent samples? Journal of Statistical Planning and Inference, 137(8), 2706–2702. CrossRef
24. Rojewski, J. Q., Wicklein, R. C., & Schell, J. W. (1995). Effects of gender and academic-risk behavior on the career maturity of rural youth. Journal of Research in Rural Education, 11(2), 92–104.
25. Simonová, N., & Soukup, P. (2009). Determinanty přechodu na vysokou školu v České republice. Dostupné z http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/167_socioweb_06_09.pdf.
26. Sirohi, V. (2013). Vocational guidance and career maturity among secondary school students: An Indian experience. European Science Journal, 2013(2), 381–389.
27. Smetáčková , I., et al. (2005). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Praha: Sociologický ústav.
28. Šauerová, M. (2009). Motivace v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků. In D. Linhartová, L. Danielová, & P. Máchal (Eds.), Mezinárodní vědecká konference celoživotního vzdělávání 2009 (s. 118–124). Brno: Ircaes.
29. Šmídová, I. (2009). Genderová volba práce: statustové šance a vzdělávací rozhodovací strategie. Sociologický časopis, 45(4), 707–726.
30. Šmídová, I., Janoušková, K., & Katrňák, T. (2008). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický časopis, 44(1), 23–53.
31. Šťastnová, P., & Drahoňovská, P. (2012). Jak žáci základních a středních škol vybírají svou další vzdělávací nebo pracovní kariéru. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
32. Trhlíková, J. (2013). Volba střední školy a její hodnocení v kontextu další vzdělávací a profesní dráhy. Orbis scholae, 7(3), 87–105.
33. Trhlíková, J. (2014). Přechod absolventů středních škol na trh práce – srovnání situace absolventů učebních a maturitních oborů. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
34. Veselý, A. (2006). Kdo a proč končí v učňovských oborech? In P. Matějů & J. Straková, et al., (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 247–281). Praha: Academia.
35. Vojtěch, J., & Paterová, P. (2014). Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků a studentů ve středním a vyšším odborném vzdělávání v ČR a v krajích ČR a postavení mladých lidí na trhu práce ve srovnání se stavem v Evropské unii: 2013/14. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
36. Výzkum služeb kariérového poradenství a potřeb jeho klientů na základních a středních školách v ČR: souhrnná zpráva. (2003). NÚV: Praha. Dostupné z http://www.vychova-vzdelavani.cz/files/dokumenty/download/zprava.pdf
37. White Wolf Consulting. (2009). Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory: výzkumná zpráva. Dostupné z http://vzdelavani.unas.cz/duvody_nezajmu_obory.pdf.
Potřeba kariérových informací u žáků absolventských ročníků odborně profilovaných středních škol is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177