Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 2 (2012), 103–118
Dispute in mathematical classroom discourse − “No go” or chance for fundamental learning?
Andrea Gellert, Heinz Steinbring
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.43
zveřejněno: 06. 02. 2018
Abstract
Disputed points in school mathematical discourse are rarely discussed. If mathematics is seen as a “ready-made” discipline which teaches dealing with right and wrong only, mathematical questions which require debating do not play an essential role. Looking at the real teaching practice shows indeed quite a different picture: Mathematical questions which require debate and justifications appear in the course of mathematical interaction in different places and are dealt with in different intensity. In this article we present small group discussions within the project Probing and Evaluating Focusing Interaction Strategies in Elementary Mathematics Teaching (ProFIT). The discourse is based on disputed points which turned out to be a promising way of supporting mathematical oriented discussions, a deeper understanding of ambiguous learning situations and the chances for fundamental learning.
klíčová slova: dispute; discursive learning; focusing interaction strategies
Dispute in mathematical classroom discourse − “No go” or chance for fundamental learning? is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177