ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.

Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.

Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 5 No 2 (2011), 95–115

On the nature of expert teacher knowledge

Michaela Píšová, Tomáš Janík

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.103
zveřejněno: 21. 02. 2018

Abstract

The paper addresses the role of knowledge as one of the sources of teaching expertise. More specifically, it focuses on the phenomenon of theorypractice gap, on the role of theoretical or academic research-based knowledge and teacher-based practical experiential knowledge. Tensions between theoretical and practical knowledge (epistémé and phronésis), the need for linking them and implications for teachers´ journeys towards expertise are highlighted.

klíčová slova: teacher professionalisation, expertise in teaching, nature of expert teacher knowledge, tensions between theoretical and practical knowledge – epistémé and phronésis, knowledge integration and flexibility

Creative Commons License
On the nature of expert teacher knowledge is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Ke stažení