Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 3 No 2 (2009), 47–62
On the dynamic nature of physics teachers’ pedagogical content knowledge
Tomáš Janík, Petr Najvar, Jan Slavík, Josef Trna
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.211
zveřejněno: 23. 02. 2018
Abstract
This study focuses on the role of teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) in transforming subject matter in physics instruction (at lower-secondary school). The purpose of the present study is to investigate the nature of teachers’ pedagogical content knowledge. Video recordings were analysed of 27 lessons taught by 8 lower-secondary school teachers on the topic “composition of forces”. A typology of content representations was developed inductively. The findings show that teachers use various types of content representations. These illustrate the dynamic nature of teachers’ pedagogical content knowledge, which is documented using the example of a teacher who combines various types of representation exibly when introducing the concept “composition of forces”.
klíčová slova: content representation; pedagogical content knowledge; physics teaching; video study
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177