Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 19 No 2 (2025), 37–62
ArticleVzdělávání v (pandemické) krizi: Případ „bezděčného“ sensemakingu v koordinaci vzdělávání v základních školách
[Education in (Pandemic) Crisis: Unintentional Sensemaking in the Coordination of Elementary School Education]
Eva M. Hejzlarová, Magdalena Mouralová, Štěpánka Volfová
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2025.9
zveřejněno: 18. 12. 2025
Abstract
The aim of this study is to examine the dynamics that shape the coordination of institutions involved in education during times of crisis. Our case study analyzes the coordination of measures against the COVID-19 pandemic in elementary schools, with a focus on the 2021/2022 school year and the role of key institutional actors. Central to our approach is the concept of sensemaking − the process of forming and revising understanding in response to crisis. Specifically, we draw on concepts of normality and crisis, as well as scholarship on education in crisis, to investigate how the meanings of individual actors shaped perceptions of crisis and normality, the temporal dimensions of crisis, and both self-perceptions and perceptions of others. The instrumental case study is based on public policy documents and 12 interviews with representatives of institutions within the education system and related actors. A detailed analysis of the dynamics of actors’ perceptions and their interactions reveals a vivid picture of policymaking in the final pandemic year, when the meanings of “children in schools,” “coping with the situation,” and “recognition” emerged as essential elements of collective sensemaking. We describe this collective sensemaking as “unintentional,” as it was not actively steered but developed through adaptation to the meanings of the Ministry of Education − the actor wielding the greatest power.
klíčová slova: education system; education in emergency; sensemaking; normality; crisis; covid-19; case study; Czechia
reference (70)
1. Boin, A., & 't Hart, P. (2022). From crisis to reform? Exploring three post-COVID pathways. Policy and Society, 41(1), 13−24. CrossRef
2. Brion, C., & Kiral, B. (2022). COVID-19 crisis challenges and management strategies of educational leaders in America. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(4), 170−183. CrossRef
3. Burde, D., Kapit, A., Wahl, R. L., Guven, O., & Skarpeteig, M. I. (2017). Education in emergencies: A review of theory and research. Review of Educational Research, 87(3), 619−658. CrossRef
4. Capano, G., & Toth, F. (2023). Thinking outside the box, improvisation, and fast learning: Designing policy robustness to deal with what cannot be foreseen. Public Administration, 101(1), 90−105. CrossRef
5. Coburn, C. E. (2005). Shaping teacher sensemaking: School leaders and the enactment of reading policy. Educational Policy, 19(3), 476−509. CrossRef
6. Česká správa sociálního zabezpečení. (bez data, a). Přehled vybraných statistických ukazatelů z agend ČSSZ 2017−2019. https://www.cssz.cz/documents/20143/208838/4Q_2019_Ukazatele_prosinec.pdf/dd368ea8-9da1-6fd6-9351-e20ab311700a
7. Česká správa sociálního zabezpečení. (bez data, b). Přehled vybraných statistických ukazatelů z agend ČSSZ 2020−2022. https://www.cssz.cz/documents/20143/1585525/4%20Ukazatele%20prosinec%202022.pdf/51decdb4-956f-e341-7066-47522d783344
8. Česká školní inspekce. (2020). Tematická zpráva − Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS
9. Česká školní inspekce. (2021a). Tematická zpráva − Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách. https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-%E2%80%93-Navrat-zaku-k-prezencnimu-vzdel
10. Česká školní inspekce. (2021b). Tematická zpráva − Průběžná zpráva o vyrovnávání nerovností ve vzdělávání ve školním roce 2021/2022. https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Prubezna-zprava-o-vyrovnavani-nerovnosti-ve-vzdela
11. Česká školní inspekce. (2022). Výroční zpráva − Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022. https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2022_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/Vyrocni-zprava_2021_2022_everze.pdf
12. De Voto, C., & Superfine, B. M. (2023). The crisis you can't plan for: K-12 leader responses and organisational preparedness during COVID-19. School Leadership & Management, 43(4), 369−389. CrossRef
13. De Voto, C., Superfine, B. M., & DeWit, M. (2023). Navigating policy and local context in times of crisis: District and school leader responses to the COVID-19 pandemic. Educational Administration Quarterly, 59(2), 339−383. CrossRef
14. Fülöp, M. T., Breaz, T. O., Topor, I. D., Ionescu, C. A., & Dragolea, L. L. (2023). Challenges and perceptions of e-learning for educational sustainability in the "new normality era". Frontiers in Psychology, 14, 1104633. CrossRef
15. Galbin, A. (2021). Sensemaking in social construction of organization. A powerful resource in pandemic context. Postmodern Openings, 12(1), 308−318. CrossRef
16. Ganon-Shilon, S., & Schechter, C. (2019). School principals' sense-making of their leadership role during reform implementation. International Journal of Leadership in Education, 22(3), 279−300. CrossRef
17. Garreau, L., & Adrot, A. (2009). Sense as a bridge between crisis and improvisation: How people make sense of a crisis to improvise? (No. 123456789/1129). Paris Dauphine University.
18. Grandy, G. (2010). Instrumental case study. In A. J. Mills, G. Durepos, & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (s. 474−475). Sage.
19. Grissom, J. A., & Condon, L. (2021). Leading schools and districts in times of crisis. Educational Researcher, 50(5), 315−324. CrossRef
20. Hartl, P., & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. Portál.
21. Hejzlarová, E. M. (2014). "Neviditelní" aktéři v policy analysis. Sociální studia, 11(1), 109−129. CrossRef
22. Hejzlarová, E. M., Mouralová, M., & Konrádová, K. (2021). Nástup do veřejné mateřské školy v České republice: sonda do adaptace rodiče. Orbis scholae, 15(1), 57−81. CrossRef
23. Hejzlarová, E. M., Veselý, A., & Jusić, M. (2025). Czech Republic, Public policy in. In M. van Gerven, C. Rothmayr Allison, & K. Schubert (Eds.), Encyclopedia of public policy: Living edition. Springer. https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-030-90434-0_154-1 CrossRef
24. Henriksen, Ø. (2018). Making sense across levels in local school governance: Dialogue meetings between a superintendent and subordinated school leaders. Nordic Journal of Comparative and International Education, 2(2−3), 119−133. CrossRef
25. Chatzipanagiotou, P., & Katsarou, E. (2023). Crisis management, school leadership in disruptive times and the recovery of schools in the post COVID-19 era: A systematic literature review. Education Sciences, 13(2), 118. CrossRef
26. Choo, C. W. (1996). The knowing organization: How organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions. International Journal of Information Management, 16(5), 329−340. CrossRef
27. Jadrná, A. [ako]. (2021, 24. listopadu). Tuto vlnu koronaviru už nelze zastavit, prohlásil Fiala. Slíbil, že nebude plošně zavírat školy. iRozhlas. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/koronavirus-online-aktualne-cesko-petr-fiala-zavirani-skol_2111240931_ako
28. Jalušič, V. (2024). The politics of crisis and contemporary forms of government. In V. Jalušič, & W. Heuer (Eds.), What kind of government? Contributions to political science (s. 95−116). Springer. CrossRef
29. Jarkovská, L. (2021. 22. října). Děti a rodiče nemohou opět nést hlavní zátěž proticovidových opatření. Alarm. https://a2larm.cz/2021/10/deti-a-rodice-nemohou-opet-nest-hlavni-zatez-proticovidovych-opatreni/
30. Kalkman, J. P. (2019). Sensemaking questions in crisis response teams. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 28(5), 649−660. CrossRef
31. Keller, J. (2017a). Krize. In Z. R. Nešpor (Ed.), Sociologická encyklopedie. Sociologický ústav AV ČR. https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Krize
32. Keller, J. (2017b). Normalita. In Z. R. Nešpor (Ed.), Sociologická encyklopedie. Sociologický ústav AV ČR. https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Normalita
33. Klaiman, T., Kraemer, J. D., & Stoto, M. A. (2011). Variability in school closure decisions in response to 2009 H1N1: A qualitative systems improvement analysis. BMC Public Health, 11(1), 73. CrossRef
34. Koselleck, R. (2002). Some questions regarding the conceptual history of "crisis". In R. Koselleck, The practice of conceptual history: Timing history, spacing concepts (s. 236−247). Stanford University Press. CrossRef
35. Lipsky, M. (1980). Street level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation. CrossRef
36. Lukton, R. C. (1974). Crisis theory: Review and critique. Social Service Review, 48(3), 384−402. CrossRef
37. McConnell, A. (2011). Success? Failure? Something in-between? A framework for evaluating crisis management. Policy and Society, 30(2), 63−76. CrossRef
38. Mouralová, M., & Hejzlarová, E. M. (2022). Proč učitelky nechodí na ošetřovačku? Emoční strategie, mikropolitiky a sebepojetí učitelek s malými dětmi v době pandemie. Sociologický časopis, 58(5), 477−507. CrossRef
39. Murphy, G., & Devine, D. (2023). Sensemaking in and for times of crisis and change: Irish primary school principals and the COVID-19 pandemic. School Leadership & Management, 43(2), 125−144. CrossRef
40. Nyklová, B., Moree, D., & Maufras Černohorská, V. (2022). Nevědění jako faktor v nepravidelné regulaci domácího násilí na ženách v zrcadle pandemie covidu-19. Sociologický časopis, 58(5), 533−562. CrossRef
41. Parveen, K., Tran, P. Q. B., Alghamdi, A. A., Namaziandost, E., Aslam, S., Xiaowei, T. (2022). Identifying the leadership challenges of K-12 public schools during COVID-19 disruption: A systematic literature review. Frontiers in Psychology, 13. CrossRef
42. Pavlas, T., Zatloukal, T., Andrys, O., & Neumajer, O. (2021). Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok od nástupu pandemie nemoci covid-19. Tematická zpráva. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2021_p%C5% 99%C3%ADlohy/Dokumenty/TZ_Distancni-vzdelavani-v-ZS-a-SS_brezen-2021.pdf
43. Pokhrel, S., & Chhetri, R. (2021). A literature review on impact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133−141. CrossRef
44. Pülzl, H., & Treib, O. (2017). Implementing public policy. In F. Fischer, G. J. Miller, & M. S. Sidney (Eds.), Handbook of public policy analysis: Theory, politics, and methods (s. 115−134). Routledge. CrossRef
45. Purohit, V., Kudale, A., Sundaram, N., Joseph, S., Schaetti, C., & Weiss, M. G. (2018). Public health policy and experience of the 2009 H1N1 influenza pandemic in Pune, India. International Journal of Health Policy and Management, 7(2), 154−166. CrossRef
46. Raghavan, A., Demircioglu, M. A., & Orazgaliyev, S. (2021). COVID-19 and the new normal of organizations and employees: An overview. Sustainability, 13(21), 11942. CrossRef
47. Ramalho, W. (2021). Reinterpreting the "times of crisis" based on the asymmetry between chronos and kairos. História da Historiografia, 14(35), 115−144. CrossRef
48. Rubin, O., & de Vries, D. H. (2020). Diverging sensemaking frames during the initial phases of the COVID-19 outbreak in Denmark. Policy Design and Practice, 3(3), 277−296. CrossRef
49. Sato, S. N., Condes Moreno, E., Rubio-Zarapuz, A., Dalamitros, A. A., Yañez-Sepulveda, R., Tornero-Aguilera, J. F., & Clemente-Suárez, V. J. (2023). Navigating the new normal: Adapting online and distance learning in the post-pandemic era. Education Sciences, 14(1), 19. CrossRef
50. Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2013). Interpretive research design: Concepts and processes. Routledge. CrossRef
51. Stuart, K. L., Patterson, L. G., Johnston, D. M., & Peace, R. (2013). Managing temporary school closure due to environmental hazard: Lessons from New Zealand. Management in Education, 27(1), 25−31. CrossRef
52. Šalamounová, Z. (2022). Základní školy v procesu adaptace na výuku na dálku: vícepřípadová studie. Studia paedagogica, 27(1), 35−66. CrossRef
53. Švaříček, R., Straková, J., Brom, C., Greger, D., Hannemann, T., & Lukavský, J. (2020). Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia paedagogica, 25(3), 9−41. CrossRef
54. Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
55. Tarkowska, E. (2006). Zygmunt Bauman on time and detemporalisation processes. Polish Sociological Review, 155(3), 357−374. http://www.jstor.org/stable/41274979
56. Tarricone, P., Mestan, K., & Teo, I. (2021). Building resilient education systems: A rapid review of the education in emergencies literature. Australian Council for Educational Research. CrossRef
57. Terry, Z., & Mouralová, M. (2025). Professional learning community leadership: A Facebook group as a virtual staffroom. Journal of Pedagogical Research, 9(5), 40−57. CrossRef
58. Torfing, J. (2009). Rethinking path dependence in public policy research. Critical Policy Studies, 3(1), 70−83. CrossRef
59. Tria, J. Z. (2020). The COVID-19 pandemic through the lens of education in the Philippines: The new normal. International Journal of Pedagogical Development and Lifelong Learning, 1(1), ep2001. CrossRef
60. Turner, J. R., Allen, J., Hawamdeh, S., & Mastanamma, G. (2023). The multifaceted sensemaking theory: A systematic literature review and content analysis on sensemaking. Systems, 11(3), 145. CrossRef
61. Urquhart, C., Cheuk, B., Lam, L., & Snowden, D. (2025). Sense-making, sensemaking and sense making − A systematic review and meta-synthesis of literature in information science and education: An ARIST paper. Journal of the Association for Information Science and Technology, 76(1), 3−97. CrossRef
62. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2022a). Zdravotnictví ČR: Ukončené případy pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz 2020. https://www.uzis.cz/res/f/008409/uppn2020.pdf
63. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (2022b). Zdravotnictví ČR: Ukončené případy pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz 2021. https://www.uzis.cz/res/f/008412/uppn2021.pdf
64. van der Meer, T. G. L. A., Verhoeven, P., Beentjes, H. W. J., & Vliegenthart, R. (2017). Communication in times of crisis: The stakeholder relationship under pressure. Public Relations Review, 43(2), 426−440. CrossRef
65. Vláda ČR. (bez data). Zpráva o dopadech pandemie covid-19 na vzdělávání. https://www.vlada.cz/assets/urad-vlady/poskytovani-informaci/poskytnute-informace-na-zadost/material.docx
66. Walterová, E. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on school education: Consequences and challenges. Annual Review of Comparative and International Education 2021, 42A, 107−118. CrossRef
67. Watson, R., & Singh, U. G. (2022). Support mechanisms utilised by educational leaders during COVID-19: Experiences from the Western Australian public education school sector. School Leadership & Management, 42(5), 457−477. CrossRef
68. Weick, K. E., Sutcliffe, K. M., & Obstfeld, D. (2005). Organizing and the process of sensemaking. Organization Science, 16(4), 409−421. CrossRef
69. Xie, X., Siau, K., & Nah, F. F.-H. (2020). COVID-19 pandemic − online education in the new normal and the next normal. Journal of Information Technology Case and Application Research, 22(3), 175−187. CrossRef
70. Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Sage.

Vzdělávání v (pandemické) krizi: Případ „bezděčného“ sensemakingu v koordinaci vzdělávání v základních školách is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177