Oznamujeme autorům a čtenářům, že po dohodě s nakladatelstvím Karolinum bude od roku 2024 (ročník 18) časopis Orbis scholae vycházet pouze v elektronické podobě.
Orbis scholae je odborný recenzovaný časopis zaměřený na problematiku školního vzdělávání v jeho širších sociokulturních souvislostech. Cílem časopisu je přispět k porozumění školnímu vzdělávání a jeho rozvoji, k řešení problémů praxe a vzdělávací politiky.
Časopis je zařazen do databází SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO a ERIH Plus.
ORBIS SCHOLAE, Vol 1 No 2 (2007), 80–108
Educational Restructuring and Change: Post-Communist Educational Transformation in Poland
Andrzej Janowski
DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.167
zveřejněno: 22. 02. 2018
Abstract
This study provides an overall picture of educational transformation in Poland since the political changes in 1989. The transformation process in Poland is analyzed in accordance with a common theoretical framework distinguishing three phases of transformation: (1) deconstruction, (2) reconstruction/modernization/ stabilitzation and (3) systemic reform. The process of transformation is analyzed in terms of ten specific areas, including, among others things, curriculum, structural changes, teachers, the social dimension. It is argued that the changes introduced in the reconstruction phase of the transformation were more important and powerful than the structural reform introduced in 1999. In the last part, the recent initiatives of an ultra-conservative minister of education, Roman Giertych, are commented upon.
klíčová slova: Poland, educational transformation, educational system, educational policy, dimensions of transformation, systemic reform, civic education, NGOs in education
Educational Restructuring and Change: Post-Communist Educational Transformation in Poland is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
vychází: 3 x ročně
cena tištěného čísla: 150 Kč
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177