Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.
Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.
Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.
Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.
Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.
Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 8 No 2 (2016), 113–137
DIY or Die! Proměny českých a slovenských hardcore-punkových scén a fanzinů od 90. let 20. století do současnosti
[DIY or Die! Changes in Czech and Slovakian Hardcore-Punk Fanzines from the 90s to the Present Day]
Jiří Almer
DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2016.12
zveřejněno: 07. 01. 2017
Abstract
This study deals with the changes within Czech and Slovak hardcore-punk fanzines from the beginning of 90s up to the present time. It’s based on research into youth subculture and also on the interpretation of “independent” literature in accordance with media studies. Firstly, it analyzes marginal subculture (or scene) of hardcore-punk and focuses on its production, meaning printed fanzines. Secondly the study asks whether those fanzines could be considered as “contraculture”, therefore an independent or antagonistic sphere against so called mainstream cultural production. The main object of the thesis is the enumeration of Czech and Slovak fanzines in the above mentioned period and mainly interpretations of political topics reflected in that mags, as well as their changes and corrections.
klíčová slova: hardcore punk; subcultures; fanzines; do it yourself; contraculture; scene
reference (29)
1. Bartel, Julie [2004]. From A to Zine, Building a Winning Zine Collection in Your Library. Chicago: Amer Library Assn Editions.
2. Baulch, Emma [2007]. Making Scenes; Reggae, Punk and Death Metal in 1990s Bali. London: Duke University Press. CrossRef
3. Bennet, Andy – Kahn-Harris, Keith [2004]. Introduction. In. Bennet, Andy – Kahn-Harris, Keith (ed.). After Subculture: Critical Studies Contemporary Young Culture. London: Palgrave Macmillan.
4. Blažek, Miroslav [2006]. Tvorba bibliografie českých punkových fanzinů mezi lety 1976 a 2007. Brno: Masarykova Univerzita. Filozofická fakulta. Katedra informačních studií a knihovnictví.
5. Bloustien, Geraldine – Peters, Margaret [2011]. Youth, Music and Creative Cultures. London: Palgrave Macmillan.
6. Brill, Dunja [2007]. Gender, status and subcultural capital in goth scene. In. Hodkinson, P. – Deicke, W. (ed.). Youth Culture: Scenes, Subcultures and Tribes. London: Routledge, Taylor & Francis.
7. Císař, Ondřej – Koubek, Martin [2012]. Include'em all?: Culture, politics and a local hardcore/punk scene in the Czech Republic. Poetics: journal of empirical research on literature, the media and the arts 40 (1): 1–21.
8. Clark, Dylan [2003]. – The Death and Life of Punk, the Last Subculture. In. Muggleton, David – Weinzierl, Rupert (ed.). The post subcultures Reader. Oxford: Berg
9. Daniel, Ondřej [2013]. Kánon a alibi: anticiganismus postsocialistických subkultur. Slovo a smysl X (20): 260–271.
10. Dufková, Jana – Urban, Lukáš – Dubský, Josef [2008]. Sociologie životního stylu. Plzeň: Aleš Čeněk. Duncombe, Stephen [1997]. Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. London, New York: Verso.
11. Haunss, Sebastian – Leach, Darcy K. [2004]. Scenes and Social Movements. European Consortium for Polit- ical Research. Joint Sessions of Workshops. 13th–18th April. Workshop (8) The Changing Structure of Civil Society. Uppsala.
12. Hebdige, Dick [2012]. Subkultura a Styl. Praha: Dauphin, Volvox Globator.
13. Hodkinson, Paul [2005]. "Insider Research" in the Study of Youth Cultures. Journal of Youth Studies 8 (2): 131–149. CrossRef
14. Huq, Rupa [2006]. Beyond Subculture: Pop, Youth and Identity in a Postcolonial World. London: Routledge. Kolářová, Marta [2009]. Protest proti globalizaci: Gender a feministická kritika. Praha: SLON.
15. Kolářová, Marta [2011]. Úvodem: Zkoumání subkultur od stolu i v terénu. In. Kolářová, Marta. (ed.). Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: SLON. Laughey, Dan [2006]. Music and Youth Culture. Edinburgh University Press.
16. Lievrou, Leah A. [2011]. Digital media and society: Alternative and activist new media. Cambridge: Polity. Lukáš, Ondřej [2010]. Zinové knihovnictví a tvorba knihovního fondu českých punkových a HC/punkových zinů: Sběr alternativních tiskovin. Bakalářská práce. Brno: Masarykova Univerzita. Filozofická fakulta Katedra informačních studií a knihovnictví.
17. Muggleton, David [2000]. Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. Oxford: Berg.
18. Nečas, Michal [2006]. Česká punková a HC/punková kultura po roce 1989. Bakalářská práce. Brno: Masarykova Univerzita. Filosofická Fakulta. Ústav hudební vědy.
19. Pixová, Michaela [2011]. Český Punk za oponou i před oponou. In. Kolářová, Marta (ed.). Revolta stylem: hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: SLON.
20. Popmuzeum [2012]. Text k výstavě: Kristova léta českého punku. 33 let průšvihů i výher tuzemského punk rocku. 33 let od prvního punkového koncertu v Praze. Praha.
21. Řeřicha, David [2010]. Kořeny a vývojové trendy hnutí Skinheads v 80. a 90. letech 20. století. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Ústav hospodářských a sociálních dějin.
22. Smolík, Josef [2010]. Subkultury mládeže: uvedení do problematiky. Praha: Grada.
23. Stahl, Geoff [2004]. 'It's Like Canada Reduced': Setting the Scene in Montreal. In. Bennet, Andy – Kahn-Harris, Keith (ed.). After Subculture: Critical Studies Contemporary Young Culture. London: Palgrave MacMillan.
24. Straw, Will [2005]. Communities and Scenes in Popular Music. In. Gelder, Ken (ed.). The Subcultures Reader. London: Routledge.
25. Thornton, Sarah [1997]. The Social Logic of Subcultural Capital. In. Gelder, Ken – Thornton, Sarah (ed.). The Subcultures Reader. London: Routledge.
26. Triggs, Teal [2006]. Scissors and Glue: Punk Fanzines and The Creation of a DIY Aesthetic. Journal of Design History 19 (1): 69–83. CrossRef
27. Vaněk, Miroslav (ed.) [2002]. Ostrůvky Svobody: kulturní aktivity mladé generace v Československu v 80. letech. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR.
28. Zákon autorský [2000]. (č. 121/2000 Sb.)
29. Zákon o neperiodických publikacích [1996]. (č. 37/1995 Sb.)
DIY or Die! Proměny českých a slovenských hardcore-punkových scén a fanzinů od 90. let 20. století do současnosti is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525