HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 8 No 2 (2016), 101–112

Velká válka a edukace historií

[The Great War and the Teaching of History]

Zdeněk Beneš

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2016.11
zveřejněno: 07. 01. 2017

Abstract

This paper follows the development of international cooperation in Europe in the field of the teaching of history from the end of the Great War to the beginning of the 21st century. The impetus for this arose from the traumatic shared experiences and memories caused by the events of the years 1914–1918. The aim was to use education in schools to prevent circumstances that might lead to the incitement of feelings of enmity towards other nations. From the year 1925, the official date of the establishment of the Casarov declaration of the Unity of states to the second world war there were few if any successes in this. However immediately at the start of 1946 UNESCO took charge of these initiatives as a direct result the interwar attempts. In reality European cooperation was soon to be hampered for almost half a century by the bipolar separation of Europe and the world. A deeper level of cooperation began to develop in western Europe in the 1960s and 70s and also the beginnings of the first steps towards cooperation between East and West. A further impetus was of course provided by the fall of the communist regime in Europe and today’s cooperation is many-sided. Nevertheless a true wholly European history text book or curriculum is still a long way away. It appears that supranational regional textbooks are much more efficient.

klíčová slova: The Great War; history teaching; historical memory; Europeanism

reference (44)

1. Becher, U. A. – Borodziej, W. – Maier, R. (ed.) [2001]. Deutschland und Polen im zwanstigsten Jahrhundert.

2. Beneš, Zdeněk – Kuklík, Jan, ml. – Václav Kural – Pešek, Jiří [2002]. Téma: Odsun – Vertreibung. Transfer Němců z Československa 1945–1947. Praha: Albra Práce.

3. Beneš, Zdeněk – Kural, Václav, a kol. [2002]. Rozumět dějinám. Praha: Gallery.

4. Beneš, Zdeněk [2004]. Mnichov v československých a českých učebnicích dějepisu. In. Mnichovská doho- da. Cesta k destrukci demokracie v Evropě. Praha: HÚ AV ČR, s. 281–293.

5. Beneš, Zdeněk [2006]. Das Schulwesen und das tschechoslowakische Rechtssystem 1918–1938. Brücken, Germanistische Jahrbuch, Neue Folge 14: 121–136.

6. Beneš, Zdeněk [2007]. Školní dějepis a válka. In. Suttnerová, Berta. Život pro mír. Praha: PMJAK, s. 38–49. Beneš, Zdeněk [2012]. Dějiny Nové Paky I (do roku 1939). Nová Paka.

7. Beneš, Zdeněk [2015]. Edukační možnosti regionální historiografie. In. Výuka regionálních dějin na základní škole. Formy, metody, koncepce, zkušenosti. Plzeň: Západočeská univerzita, s. 3–10.

8. Beneš, Zdeněk – Gracová, Blažena [2015]. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou. In. Stuchlíková, Iva – Janík, Tomáš, a kol. Oborové didaktiky. Vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita s. 289–326.

9. Biháry, Peter [2006]. Images of defeat: Hungary after the lost war, the Revolutions and the Peace Treaty of Trianon. In. Crossroads of European histories. Multiple outlooks of five key moments in the history of Europe. Council of Europe, s. 47–58.

10. Centkowski, Jerzy [1990]. Szkolna edukacja historyczna w Republice federalnej Niemec. Warszawa: Instytut programów szkolnych Ministerstwa edukaci narodowej.

11. Centkowski, Jerzy [2006]. O formování evropského modelu školní historické výchovy. In. Historie a škola III. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání pro MŠMT ČR, s. 9–16.

12. Česko-slovenská historická ročenka [2003]. Brno: Masarykova univerzita.

13. Delouche Fréderic, a kol. [1992]. Histoire de l'Europe. Paris: Hachette (česky Historie Evropy, Praha: Argo, 1995).

14. Dolenský, Josef B. [1936]. Branný dějepis. Třebechovice pod Orebem: Antonín Dědourek.

15. Dziurok, Adam, a kol. [2010]. Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918–1989. Warszawa: IPN.

16. Empfehlungen für die Schulbücher der Geschichte und der Geographie in der Bundesrepublik Deutsland und in der Volskrepublik Polen [1976]. Nové vyd. s komentářem in Schriftenreihe des GEI für internationale Schulbuchforschung, Bd. 22/XV. Braunschweig: GEI.

17. Garcia, Patrick – Leduc, Jean [2003]. L'enseignement de l'histoire en France de l'Ancient Régime à nos jours. Paris: A. Colin.

18. Gehl, Walther [1939]. Geschichte. 5.Klasse Oberschulen/Gymnasien und Oberschulen in Aufbauform. Reichenberg/Breslau: Franz Kraus/Ferdinand Hirt.

19. Gracová, Blažena – Labischová, Denisa – Szymeczek, Józef (ed.) [2014]. Vzájemný obraz souseda v polských a českých školních učebnicích. Ostrava: Universitas Ostraviensis.

20. Histoire/Geschichte, L'Europe et le monde de l'Antiquité à 1815; Histoire/Geschichte. L'Europe et le monde du congrés de Vienne à 1945; Histoire/Geschichte. L'Europe et le monde depuis 1945 [2006, 2008, 2010]. Paris – Stuttgart – Leipzig: Nathan – Klett.

21. Handbook for the Improvement of Textbooks and Teaching Materials as aids to International Undersdtanding [1949]. UNESCO.

22. Internationale Verständigung. 25 Jahre Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung in Braunschweig [2000]. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.

23. Jeismann, Karl-Ernst – Riemenschneider, R. (ed.) [1980]. Geschichte Europas für den Unterricht der Europäer (Schriftenreihe des GEI für internationale Schulbuchforschung, Bd. 27). Braunschweig: GEI.

24. Kárník, Zdeněk [2008]. Malé dějiny československé 1837–1939. Praha: Dokořán.

25. Kasper, Tomáš [2006]. Sudetendeutsche Schulreform. Versuch eines deutsch-tschechischen Vergleichs. In Brücken, Germanistische Jahrbuch, Neue Folge 14: 109–120.

26. Konfliktní společenství, katastrofa, uvolnění. Náčrt výkladu německo-českých dějin od 19.století [1996]. München: Oldenburg. Též in. Soudobé dějiny 3 (1996), č. 2–3, s. 392–437.

27. Kopáč, Jaroslav [1936]. Vyučování dějepisu se zřetelem k některým novým směrům. Praha. Kula, Marcin [2004]. Krótki raport o uźytkowaniu historii. Warszawa: PWN

28. Kuzmin, Michail N. [1981]. Vývoj školství a vzdělání v Československu. Praha: SPN.

29. La France et l'Allemagne Espace et Histoire Contemporaine / Deustland und Frankreich Raum und Zeit- geschichte [1988]. Braunschweig/Paris: GEI/Association des Professeurs d'Histoire et de géographie.

30. La Révision des manuels Scolaires contenant des passages nuisibles à la compréhension mutuelle [1932] Paris.

31. La Révision des manuels scolaires. Voeux émis par la Comité d'Experts réunis à l'Institut Internation- al de Coopération intellectuelle. Pour l'Ere Nouvelle XI (1932). Viz http://www.unicaen.fr/recherche/mrsh/sites/all/modules/ereNouvelle/pdf/1932-77.pdf (staženo 15. 8. 2014).

32. Learning each others historical Narrative: Palestinians and Israelis. Peace research Institute in the Middle East [2003]. Beit Jallah. K izraelsko-palestinské spolupráci viz http://www.quest-cdecjournal.it/focus.php?id=334 (staženo 11. 7. 2015).

33. Lottes, Günther (ed.) [1992]. Region – Nation – Europa. Heidelberg – Regensburg: Physica-Verlag/Buch- verlag der Mittelbayerischen Zeitung.

34. Mätzig, Heike Christine [1999]. Geschichte im Zeichen des historischen Materialismus. Untersuchungen zu Geschichtswissenschaft und Geschichtsunterricht in der DDR. Schriftenreihe des Georg-Eckert-Institut für internationale Schulbuchforschung, Bd. 96, Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.

35. Myška, Milan – Świątkiewicz, Wojciech (red.) [1998]. Česká a polská mládež o sobě / Młodzież czeska i polska o sobie. Ostrava: Ostravská univerzita.

36. Pandel, Hans-Jürgen – Schneider, Gerhard (ed.) [2005]. Handbuch Medien im Geschichtsunterricht. Schwalbach/Ts.: Wochenschau.

37. Pánková, Markéta – Kasperová, Dana – Kasper, Tomáš, a kol. [2015]. Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, NPMK.

38. Pellens, Karl – Quandt, Siegfried – Süssmuth, Hans (ed.) [ 1994]. Historical Culture – Historical Communica- tion. International Bibliography. Studien zur internationalen Schulbuchforschung, Bd. 83. Frankfurt (M.): Diesterweg.

39. Pingel, Falk [1999]. UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision (Studien zur inter- nationalen Schulbuchforschung, Vol. 103). Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.

40. Polska i Niemcy w XX. wieku. Wskazówki i materiály do nauczania historii [2001]. Poznań.

41. Schönemann, Bernd [1989]. Nationale Identität als Aufgabe des Geschichtsunterrichts In. Internationale Schulbuchforschung 11 (2): 107–127. Nově in. týž, Bausteine einer Geschichtsdidaktik. Schwalbach/Ts.: Wochenschau, s. 267–289.

42. Teaching Modern Southeast European History [2005]. Thessaloniki: Center for Democracy and Reconcil- lation in Southeast Europe.

43. Teistler, Gisela (ed.) [2006]. Lesen lernen in Dikaturen der 1930er und 1940er Jahre. Fibeln in Deutschland, Italien und Spanien. (Studien zur internatonalen Schulbuchforschung, Bd. 116). Hannover: Verlag Han- sche Buchhandlung.

44. Zwanzig Jahre Gemeinsame deutsch-Polnische Schulbuchkommission [1993]. (Schriftenreihe des GEI für internationale Schulbuchforschung, Bd. 22/XV). Braunschweig: GEI.

Creative Commons License
Velká válka a edukace historií is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení