HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 7 No 1 (2015), 47–73

Decatur: Výskum Paula F. Lazarsfelda a Elihu Katza o názorovom vodcovstve v oblastiach marketingu, módy, vecí verejných a návštevnosti kina

[Decatur: The Research of Paul F. Lazarsfeld and Elihu Katz on Opinion Leadership in Areas of Marketing, Fashion, Public Affairs and Movie Going]

Roman Kollár

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2015.4
zveřejněno: 18. 06. 2016

Abstract

The aim of this paper is to introduce one of the classical sociological research conducted by Paul F. Lazarsfeld and Elihu Katz in the city of Decatur (Illinois) in the Midwest of United States in 1955. The subject of the research was nonformal everyday interpersonal influence in areas of marketing, fashion, public affairs and movie going and the object was the population of women older 16 years (n = 718). By means of indicators of life cycle, social status and gregariousness the research report describes the profiles of opinion leaders in given areas and provides an answer to question if the two step flow of communication hypotheses is applicable in mentioned spheres of social life.

klíčová slova: personal influence; opinion leadership; marketing; fashion; public affairs; movie going; two step flow of communication

reference (24)

1. Berelson, Bernard – Lazarsfeld, Paul F. – McPhee, William N. [1986]. Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago, London: The University of Chicago Press.

2. Capíková, Silvia [2003]. Kritika Millsovej kritiky Paula F. Lazarsfelda. In. Schenk, Juraj, et al. Paul Felix Lazarsfeld. Návraty k myšlienkovému dedičstvu. Bratislava: Sofa, s. 147–163.

3. Jeřábek, Hynek [1997]. Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum.

4. Jeřábek, Hynek [2003]. Lazarsfeldovy klíčové sociologické výzkumy 30. a 40. let. In. Schenk, Juraj, et al. Paul Felix Lazarsfeld. Návraty k myšlienkovému dedičstvu. Bratislava: Sofa, s. 53–114.

5. Katz, Elihu – Lazarsfeld, Paul F. [2005]. Personal Influence. The Part Played by People in the Flow of Mass Communications. New Brunswick, London: Transaction Publishers.

6. Katz, Elihu [1957]. The Two-Step Flow of Communication: An Up-To-Date Report on an Hypotheses. The Public Opinion Quarterly 21 (1): 61–78. CrossRef

7. Katz, Elihu [2005]. Introduction to Transaction Edition. Lazarsfeld's Legacy: The Power of Limited Effects. In. Katz, Elihu – Lazarsfeld, Paul F. Personal Influence. The Part Played by People in the Flow of Mass Communications. New Brunswick, London: Transaction Publishers, s. xv–xxvii.

8. Katz, Elihu [2006]. True Stories. Annals of the American Academy of Political and Social Science 608 (1): 301–314. CrossRef

9. Lang, Kurt – Lang, Gladys E. [2006]. Personal Influence and the New Paradigm: Some Inadvertent Consequences. Annals of the American Academy of Political and Social Science 608 (1): 157–178.

10. Lazarsfeld, Paul F. – Berelson Bernard – Gaudet, Hazel [1965]. The People's Choice. How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign. New York: Columbia University Press.

11. Lazarsfeld, Paul F. – Fiske, Marjorie [1938]. The "Panel" as a New Tool for Measuring Public Opinion. The Public Opinion Quarterly 2 (4): 596–612.

12. Lazarsfeld, Paul F. – Kendall, Patricia L. [1948]. Radio Listening in America. The People Look at Radio – Again. New York: Prentice-Hall.

13. Lazarsfeld, Paul F. [1931a]. Was erraten wir aus der menschlichen Stimme? Ein erster Bericht über die psychologische Versuchsreihe vom 19., 21. und 23. Mai. Radio Wien 7 (36): 9–11.

14. Lazarsfeld, Paul F. [1931b]. Was erraten wir aus der menschlichen Stimme? Neuer Bericht über die Experimente des Psychologischen Instituts, Wien. Radio Wien 7 (45): 4–5.

15. Lazarsfeld, Paul F. [1940]. "Panel" Studies. The Public Opinion Quarterly 4 (1): 122–128. CrossRef

16. Lazarsfeld, Paul F. [1947]. Audience Research in the Movie Field. Annals of the American Academy of Political and Social Science 254: 160–168. CrossRef

17. Lazarsfeld, Paul F. [1948]. The Use of Panels in Social Research. Proceedings of the American Philosophical Society 92 (5): 405–410.

18. Lowery, Shearon A. – DeFleur, Melvin L. [1995]. Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York: Longman.

19. Morrison, David E. [2006]. The Influences Influencing Personal Influence: Scholarship and Entrepreneurship. Annals of the American Academy of Political and Social Science 608 (1): 51–75. CrossRef

20. Pooley, Jefferson D. [2006]. Fifteen Pages That Shook the Field: Personal Influence, Edward Shils and the Remembered History of Mass Communications Research. Annals of the American Academy of Political and Social Science 608 (1): 130–156. CrossRef

21. Sills, David L. [1980]. In Memoriam: Bernard Berelson, 1912–1979. The Public Opinion Quarterly 44 (2): 274–275. CrossRef

22. Sopóci, Ján [2003]. Dvojstupňový tok komunikácie a názoroví vodcovia. Hypotéza po šesťdesiatich rokoch. In. Schenk, Juraj, et al. Paul Felix Lazarsfeld. Návraty k myšlienkovému dedičstvu. Bratislava: Sofa, s. 135–146.

23. Sterne, Jonathan [2005]. C. Wright Mills, the Bureau for Applied Social Research, and Meaning of Critical Scholarship. Cultural Studies – Critical Methodologies 5 (1): 65–94. CrossRef

24. Summers, John H. [2006]. Perpetual Revelations: C. Wright Mills and Paul Lazarsfeld. Annals of the American Academy of Political and Social Science 608 (1): 25–40. CrossRef

Creative Commons License
Decatur: Výskum Paula F. Lazarsfelda a Elihu Katza o názorovom vodcovstve v oblastiach marketingu, módy, vecí verejných a návštevnosti kina is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení