Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.
Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.
Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.
Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.
Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.
Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 3 No 1 (2011), 63–76
K vývoji pojmu dokumentární fotografie
[On the Development of the Concept of Documentary Photography]
Michal Kotík
DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2017.106
zveřejněno: 17. 10. 2017
Abstract
This paper is concerned with the transformations of the understanding of documentary photography in the historical and social context. Every photograph, as a recording, is by its nature documentary in the original meaning of the word, and so the term documentary photography could be considered as synonymous to photography itself. Photography, taken, thanks to its qualities, primarily as an instrument of objective cognition, was from the beginning used to document social life. These photographs (i.e. of social life) began to be described as documentary for the authenticity and veracity of the photographic imaging. The concept of documentary photography then gained specific meaning. In the 1970s the truthfulness of photography began to be questioned. The understanding and acceptance of the fact that photography shows the world in its own way depending on the way of reception by the viewer then led to a new widely spread perception of the photo-documentary.
klíčová slova: documentary photography; history of photography; social use of photography; social photography; social construction of photographic document; aesthetic function
reference (20)
1. Baran, Ludvík. [1967]. Kamera zkoumá skutečnost. Praha: Interní tisk Čs. televize řada.
2. Baran, Ludvík. [2007]. Obraz jako dialog s časem. Praha: Národní informační středisko pro kulturu.
3. Barthes, Roland. [2005]. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra.
4. Berger, John. [2009]. O pohledu. Praha: Agite/Fra.
5. Bazin, Andre. [1979]. Co je to film. Praha: Čs. filmový ústav.
6. Benjamin, Walter. [1979]. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.
7. Benjamin, Walter. [1999]. Malé dějiny fotografie. In. Iluminácia. Bratislava: Kaligram.
8. Bright, Susan. [2005]. Art Photography Now. London: Thames & Hudson Ltd.
9. Doležal, František. [1952].Thema v nové fotografii. Praha: Osvěta.
10. Foucault, Michel. [2002]. Archeologie věděni. Praha: Herrmann & synové.
11. Kracauer, Siegfried. [1967]. Fotografie. In. Studijní materiály dramaturgie – II. Praha: int. tisk AMU.
12. Linhart, Lubomír. [1934]. Sociální fotografie. Praha: Knihovna levé fronty.
13. Mrázková, Dana. [1985]. Příběh fotografie. Praha: Mladá fronta.
14. Mukařovský, Jan. [2007]. Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty. In. Mukařovský J. Studie [I]. Brno: Host, s. 81–149.
15. Slánský, Josef. [1928]. Fotografický obzor. Praha: Český klub fotografů.
16. Solomon-Godeauová, Abigail. „Fotograf v Jeruzalémě, 1855: Auguste Salzmann a jeho doba“, s. 134. In. Karel Císař (ed.). [2004] Co je to fotografie. Praha: Herrmann & synové.
17. Sontagová, Susan. [2002]. O fotografii. Praha: Paseka.
18. Stiglitz Alfred. [1997]. Camera Work. Koln: Taschen.
19. Sztompka, Piotr. [2007]. Vizuální sociologie Fotografie jako výzkumná metoda. Praha: SLON.
20. Teige, Karel. [1925]. Film. Praha: Nakladatelství Václava Petra.
230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525