AUC THEOLOGICA
AUC THEOLOGICA

AUC Theologica je recenzovaný odborný teologický časopis, který vychází dvakrát ročně. S výjimkou slavistických témat, recenzí a zpráv zveřejňuje příspěvky pouze ve světových jazycích – v angličtině, němčině, francouzštině a italštině.

Časopis se zaměřuje na širokou škálu teologických disciplín, jako je například systematická teologie, biblistika, patristika, pastorální a spirituální teologie, katechetika nebo církevní historie. V rámci nich se snaží reflektovat současná témata, která často vyžadují interdisciplinární přístup. Vítáme také teologické články, které se dotýkají jiných akademických oborů, jako je například filosofie, sociologie, literární věda či vědy přírodní.

Každé číslo se skládá ze dvou sekcí. Tematická sekce obsahuje články s jednotným zaměřením. V sekci s názvem „Varia“ publikujeme původní studie na různá aktuální teologická témata. Všechna čísla časopisu jsou dostupná v režimu Open Access.

AUC THEOLOGICA, Vol 6 No 1 (2016), 33–48

Chápání trhu a tržního hospodářství v evangelické tradici

[Understanding of the Market and Market Economy from a Protestant Perspective]

Jindřich Halama

DOI: https://doi.org/10.14712/23363398.2016.2
zveřejněno: 01. 07. 2016

Abstract

The contribution seeks to give a brief sketch of Protestant attitude to individual economic activities starting with the Reformation. It follows the development of socio-economic views in the Protestant churches in the time of Puritanism and later in the 19th century. It touches the famous thesis of Max Weber and its critiques and gives a picture of the birth of the so-called social market economy in Germany. The Protestant view accepts the basic account for market economy – the powerful human motive of self-interest that makes the market economy efficient. At the same time, the Protestant understanding of sin sees taming excessive manifestations of self-interest as inevitable. This brings a need for a continuous critique of the market economy and for efforts to balance its inclination to selfishness through effective mechanisms of social solidarity.

klíčová slova: Reformation; ethics of work; Puritans; Max Weber; Social market economy

Creative Commons License
Chápání trhu a tržního hospodářství v evangelické tradici is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

148 x 210 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 100 Kč
ISSN: 1804-5588
E-ISSN: 2336-3398

Ke stažení