ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

ORBIS SCHOLAE, Vol 7 No 1 (2013), 101–117

Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství

[Student Teachers’ Questioning Skills for Detecting Children’s Understanding of Society]

Michaela Dvořáková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.28
published online: 05. 02. 2018

abstract

Orientace v dětských pojetích fenoménů, kterých se týká výuka, je důležitou součástí didaktických znalostí obsahu. Budoucí učitelé byli vedeni k tomu, aby pomocí individuálně vedených rozhovorů s žáky primární školy dětská pojetí zjišťovali a zkoumali jejich poznávací procesy. Článek popisuje několik typů zadání pro vedení rozhovorů zaměřených na dětské politické myšlení a porozumění ekonomických vztahům, porovnává využitelnost jednotlivých typů zadání pro rozvoj kompetence dotazování a porozumění dětským pojetím. Pro rozvoj dovednosti studentů učitelství dotazováním zjišťovat dětská pojetí se jako klíčová jeví strukturovaná podpora. Children’s prior knowledge or children’s alternative conceptions are an important part of pedagogical content knowledge. This paper evaluates an effort to increase the pre-service elementary school teachers’ skills needed for the diagnostics of children’s understanding and conceptions of social phenomena. Pre-service teachers were given a task to interview children about their conceptions of economic and politic relationships. Different groups of student teachers received different kind of support before the interview. The typology of resulting interviews is presented. Scaffolding seems to be essential in the development of students’ questioning skills.

keywords: pregraduální příprava učitelů; dětská pojetí společnosti; konceptuální změna; dotazování; komunikace učitel–žák pre-service teacher training; children’s understanding of society; conceptual change; questioning; communication

Creative Commons License
Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download