ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 7 No 1 (2013), 119–130

Modernizace vyučování matematice v letech 1965−1985

[Modernisation of Mathematics Teaching 1965−1985]

Marie Tichá

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.37
published online: 05. 02. 2018

references (25)

1. Bruner, J. S. (1966). Towards a theory of instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press.

2. Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.

3. Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education: China lectures. Dordrecht: Kluwer.

4. Griffiths, H. B., D'Ambrosio, U., & Willoughby, S. S. (1983). Successes and failures of mathematicscurricula in the past two decades. In M. J. Zweng, T. Green, J. Kilpatrick, H. O. Pollak & M. Suydam. (Eds.), Proceedings of the fourth International congress on Mathematical education (s. 358−404). Boston: Birkhäuser. CrossRef

5. Hruša, K., & Kittler, J. (1970). Základy moderní matematiky pro učitele 1.−5. ročníku ZDŠ. Praha: SPN.

6. Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5−32.

7. Jelínek, M., & Šedivý, J. (1982). 25 let modernizačního hnutí ve školské matematice. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. 27(5,6), 282−289, 335−344.

8. Koman, M., & Tichá, M. (1986). Základní výzkum vyučování matematice na 1. stupni základní školy. In Sborník semináře Matematika a výpočetní technika ve studiu učitelství pro 1.−4. ročník ZŠ (s. 120−133). Praha: PedF UK.

9. Koman, M., & Tichá M. (1988). Basic research in didactics of mathematics in Czechoslovakia. Comment to the development of the functional and algorithmic approaches to problem solving. Praha: MÚ ČSAV.

10. Kořínek, V. (1965). Reformní hnutí ve vyučování matematice ve světě a účast Československéakademie věd na reformě tohoto vyučování u nás. Časopis pro pěstování matematiky, 90(4), 490−496.

11. Koutský, K. (1966). O Čechových snahách ve středoškolské matematice. Sborník pro dějiny přírodních věd a techniky, 11, 217−230.

12. Kuřina, F. (1976). Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN.

13. Kuřina, F. (1982). Modernizace vyučování matematice a geometrie. Matematika a fyzika ve škole, 12(8), 541−550.

14. Skalková, J. (1999). Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství.

15. Stehlíková, N., & Tichá, M. (2011). Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace. 21(2), 156−170.

16. Šedivý, J. (1969). O modernizaci školské matematiky. Praha: SPN.

17. Šedivý, J. (1977). O modernizaci školské matematiky. Praha: SPN.

18. Thom, R. (1973). Modern mathematics: does it exist? In A. G. Howson (Ed.), Developments in Mathematics Education, Proceedings of the 2nd ICME (s. 194−209). Cambridge University Press. CrossRef

19. Valouch M. A. (1966). Problémy modernizace vyučování matematice a fyzice u nás. PMFA, 11(2), 92−100.

20. Vyšín, J. (1973). Vědeckovýzkumná práce v teorii vyučování matematice. PMFA, 18(1), 32−38.

21. Vyšín, J. (1976). Genetická metoda ve vyučování matematice. Matematika a fyzika ve škole, 6, 582−593.

22. Vyšín, J. (1979). O základním výzkumu a práci Kabinetu pro modernizaci vyučování matematice. Matematika a fyzika ve škole, 10, 104−112.

23. Vyšín, J. (1980). Čechovy podněty pro vyučování matematice. PMFA, 25(6), 313−317.

24. Vyšín, J. (1981). Co dělat, aby vyučování matematice bylo užitečné? PMFA, 26(5), 285−288.

25. Wittmann, E. Ch. (1974). Grundlagen des Mathematikunterrichts. Stuttgart: Vieweg. CrossRef

Creative Commons License
Modernizace vyučování matematice v letech 1965−1985 is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download