ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 7 No 1 (2013), 29–47

Interkulturní komunikační kompetence: klasifikace modelů

[Intercultural Communicative Competence: Classification of Models]

Klára Kostková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.24
published online: 05. 02. 2018

abstract

Předložená teoretická studie je příspěvkem k diskusi nad konceptualizací a didaktickým uchopením interkulturní komunikační kompetence jako jednoho z obecně definovaných cílů vzdělávání, resp. příspěvkem k diskusi nad cíli a obsahy interkulturní výchovy a vzdělávání. Na základě vymezení stěžejních termínů ovlivňujících pojetí diskutované problematiky, především rozlišení mezi interkulturalitou a multikulturalitou i mezi interkulturní kompetencí a interkulturní komunikační kompetencí, představíme vybrané zahraniční modely interkulturní kompetence i interkulturní komunikační kompetence. Za zásadní považujeme potřebu klasifikace vybraných modelů, přičemž vycházíme z dostupných typologií, a to z obecné typologie kompetenčních modelů a z typologie modelů interkulturní (komunikační) kompetence. Studie se podrobně věnuje zejména modelům kompozitním, orientačním a vývojovým. Hlavním cílem je tudíž systematizovat pohled na modely interkulturní komunikační kompetence, což předpokládá mimo jiné představit vybrané modely v českém překladu, a podpořit tak diskusi nad jejich využitím v teorii i praxi vzdělávání, a to zejména v kontextu výuky cizích jazyků. The theoretical study aims to contribute to the discussion about conceptualization and didactic grasp of intercultural communicative competence, one of the generally defined educational aims, or more precisely to the discussion about aims and content of intercultural education. Firstly, core terms influencing the approach towards the relevant issues are discussed, namely the terms intercultural and multicultural or intercultural competence and intercultural communicative competence. On the basis of the above foundations, selected foreign models of intercultural competence and intercultural communicative competence are presented. It is essential to classify selected models; two typologies are deployed for this purpose, i.e. general typology of competence models as well as typology of intercultural (communicative) competence. Attention is paid to the following types of models: compositional, orientational and developmental. The main aim of the study thus is to systematize the view on models of intercultural communicative competence, which requires a presentation of selected models of foreign origin in the Czech translation. Such study might contribute to the discussion about their application in educational theory and practice, specifically in the context of foreign language teaching and learning.

keywords: interkulturní; multikulturní; interkulturní kompetence; interkulturní komunikační kompetence; klasifikace modelů; typy modelů intercultural; multicultural; intercultural competence; intercultural communicative competence; classification of models; types of models

Creative Commons License
Interkulturní komunikační kompetence: klasifikace modelů is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download