ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 9–26

Efektivní učitelé a jejich vášnivé zaujetí kvalitou

[A Passion for Quality: Teachers Who Make A Difference]

Christopher Day

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.30
published online: 06. 02. 2018

abstract

V tomto textu chceme poukázat na to, že v době masového vzdělávání, v prostředí rostoucí ekonomické konkurence a tváří v tvář vlivům, které narušují harmonii a tradiční uspořádání společnosti, je mimořádně důležité zajistit vysokou kvalitu učitelů ve školách. Chceme také upozornit na to, že kvalita souvisí nejen se znalostmi a dovednostmi, které se mohou rozvinout v průběhu učitelské přípravy a zdokonalovat v průběhu učitelské kariéry, ale také s vášnivým zaujetím, které nejlepší učitelé a vzdělavatelé učitelů vnášejí do své práce. Učitelé a jejich vzdělavatelé však pracují ve stále rychleji se měnících podmínkách, které vyvolávají nové úvahy o tom, jaká je role a zodpovědnost učitele, jaké jsou jeho praktiky a k čemu se vztahuje jeho smysl pro profesionalizmus. Tyto změny podmínek jsou důsledkem státních intervencí, jež si kladou za cíl zvýšit efektivitu systému a mají za úkol reagovat na rozmanité požadavky rostoucí socioekonomické konkurence v měnícím se světě práce, sílícího zaujetí materiálním bohatstvím a nedostatku zájmu o jiné druhy bohatství. V poslední době se často volá po tom, aby se učitelé a pedagogové zaměřovali nejen na školní prospěch žáků, ale také na jejich prospěch celkový − opět jako reakce na obavy zaznívající z vládních kruhů, jež souvisejí se vztahy, očekáváními a aspiracemi ve společnosti, v níž se pouta, která lidi pojila v pomyslné síti sociálních závazků, začínají uvolňovat. Mezi dopady, jež tyto obrovské změny mají na učitele a jejich vzdělavatele, patří sílící pocit zranitelnosti a také narušení vášnivého zaujetí, které pro svou práci cítí. První část této studie bude proto věnována vztahu mezi vášnivým zaujetím a kvalitou učitele. V druhé části pojednáme o třech kvalitách dobrého a efektivního učitele. Ve třetí, závěrečné části naznačíme, co vyplývá z výzkumu ohledně vlivů na kvalitu učitele a předložíme několik námětů pro ty, již se zabývají jejich přípravným a dalším vzděláváním a profesním rozvojem. This paper will suggest that in an age of mass education, increasing economic competition and challenges to the harmony and traditional social fabric of life, ensuring the high quality of teachers in schools is of paramount importance. It will suggest that quality is related not only to the knowledge and skills which may be developed during training and improved during the course of a career, but also to the passion which the best teachers and teacher educators bring to their work. Both, however, are working in the context of accelerating changes which challenge teachers’ traditional roles, responsibilities, practices and a sense of professionalism. These changes are being shaped by government interventionalist policies, so-called ‘performativity’ agendas which are designed to respond to the diverse challenges of increased social economic competition in changing worlds of work, a growing preoccupation with material wealth with a corresponding lack of attention to other kinds of wealth. Recently educationlists have been called to focus not only upon pupils’ academic progress but also their well-being − again, in response to governments’ concerns with changes in the social fabric, expectations and aspirations of society as the ligatures which bind people together in webs of social obligations begin to loosen. One of the effects of change of this magnitude is to increase teachers’ and teacher educators’ sense of vulnerability and to heighten the risk of erosion of their passion for their work. The first part of this paper will, therefore, describe the link between passion and teacher quality. In the second part I will discuss three qualities of good and effective teachers. In the third and final part, I will discuss the implications of what research tells us about the influences on teacher quality and suggest some lessons for those engaged in pre-service and in-service training and development.

keywords: vyučování; kvalitní učitelé; vzdělávání učitelů; vášnivé zaujetí pro vyučování teaching; effective teachers; teacher education; passion for teaching; commitment

Creative Commons License
Efektivní učitelé a jejich vášnivé zaujetí kvalitou is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download