ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 3 (2012), 27–55

Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění

[Components and characteristics of instructional quality: a review of research findings]

Tomáš Janík, Veronika Lokajíčková, Tomáš Janko

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.31
published online: 06. 02. 2018

abstract

Přehledová studie zpřístupňuje poznatky o komponentách a charakteristikách výuky, které byly v pedagogicko-psychologických a didaktických výzkumech shledány jako relevantní pro kvalitu výuky. Studie je rozvržena do čtyř částí − postupně jsou rozebírány komponenty a charakteristiky výuky zakládající její kvalitu sdružené na základě věcné blízkosti do čtyř okruhů: (1) organizace a řízení třídy − využití času, přiměřené tempo (pacing), strukturovanost; (2) zprostředkování cílů a obsahů − jasnost, strukturovanost, soudržnost, (3) učební úlohy − kognitivní aktivizace, (4) podpůrné učební klima − konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů. K jednotlivým komponentám a charakteristikám jsou ve studii prezentována relevantní výzkumná zjištění − průběžně se poukazuje na jejich didaktické souvislosti. This review paper presents findings about components and characteristics of instruction that have been shown as relevant for quality of instruction by pedagogical, psychological and didactic research studies. In the paper, components and characteristics of instructional quality are summarized and presented in four areas: (1) classroom organization and management − timing, pacing, structure, (2) dealing with goals and contents − clarity, structure, coherence, (3) learning tasks − cognitive activation, (4) supportive learning climate − constructive dealing with mistakes, adaptive teaching. Each component and characteristic of instructional quality is highlighted with relevant research findings, which are discussed in didactic context.

keywords: řízení třídy; jasnost; strukturovanost; soudržnost; kognitivní aktivizace; podpůrné učební klima; kvalita výuky; tempo výuky; učební úloha; využití času; výuka; výzkum classroom management; clarity; structure; coherence; cognitive activation; supportive learning climate; instructional quality; pacing; learning task; time on task; instruction; research

Creative Commons License
Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download