ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 1 (2012), 11–26

Fenomén stereotype threat a jeho vliv na školní výkony

[Stereotype Threat: Impact on School Achievements]

Irena Smetáčková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.46
published online: 06. 02. 2018

abstract

Článek představuje v českém prostředí dosud málo známý koncept ohrožení stereotypem (stereotype threat), který začal být od poloviny 90. let 20. století užíván k vy¬světlení toho, proč určité skupiny studujících dosahují nízkých vzdělávacích výsledků, a to především ve výkonově vymezených situacích. Jedná-li se o skupinu, vůči níž ve společnosti existuje stereotyp, že pro danou oblast nemá vhodné schopnosti, a je-li před samotným výkonem stereotyp zdůrazněn, může dojít u osob vnímajících se jako součást stereotypně nahlížené skupiny k inhibici jejich výkonů. The article presents a concept of stereotype threat which is used from 90’s for an explanation why certain groups of students achieve low educational results, mainly in high-stakes situations. If there exists the stereotype assuming that members of some group haven’t abilities for a special field, and if this stereotype is emphasized just before the performance, then it leads to an achievement’s inhibition of person who accounts his/herself as a member of this group. The concept of stereotype threat is quite unfamiliar in Czech scientific background.

keywords: ohrožení stereotypem (stereotype threat); nerovnosti ve vzdělávání; školní výkony; školní selhání stereotype threat; inequalities in education; school achievements; school failure

Creative Commons License
Fenomén stereotype threat a jeho vliv na školní výkony is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download