HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 9 No 2 (2017), 23–40

Explanační principy ve studiu kolektivní paměti: Kultura, kognice a jejich situovanost

[Explanatory Principles in Research of Collective Memory: Culture, cognition and their situatedness]

Tomáš Karger

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2017.37
zveřejněno: 07. 12. 2017

Abstract

Research addressing collective memory in the Czech context is predominantly based on the constructivist approach laid out by Maurice Halbwachs. This approach can be characterized by an assumption of omnipresent existence of stable structures of meaning with which action is explained. In the existing literature, we can also find alternative approaches based on findings of the cognitive sciences. These approaches can be characterized by searching for neurophysiological invariants which determine the diffusion of cultural representations. With respect to this state of the research field, the aim of this text is twofold. First, to demonstrate that the assumptions highlighting supra-individual semantic structures introduced by the Halbwachsian tradition lead to premature closure of explanation, without taking into account the question of diffusion of semantic structures. Second, to show that the focus on cognitive phenomena (taking into account the question of diffusion of semantic structures) does not have to lead to acceptance of reductionist premises. As a result, this study attempts to suggest an approach which would be able to study collective memory without reliance on supra-individual entities on the one hand and on reductionist assumptions on the other. It seems that the approach of Situational Analysis fits those criteria well and therefore it is introduced in the concluding parts of the text.

klíčová slova: collective memory; religious memory; actor-network theory; distributed cognition; explanatory principles; situational analysis

reference (77)

1. Bateson, Gregory [1972]. Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. Chicago: University of Chicago Press.

2. Blumer, Herbert [1986]. Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

3. Boyer, Pascal [2001]. Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought. New York: Basic Books.

4. Boyer, Pascal [2009]. Cognitive Predispositions and Cultural Transmission. In. Boyer, Pascal – Wertsch, James (ed.). Memory in mind and culture. Cambridge: Cambridge University Press, s. 288–319. CrossRef

5. Burzová, Petra L. – Dvořáková, Ilona – Hejnal, Ondřej – Růžička, Michal – Toušek, Laco [2013]. Paměť a prostor: Reprezentační strategie společenstva vzpomínání v postindustriálním městě. Sociální studia / Social Studies 10 (4): 107–26.

6. Charmaz, Kathy [2006]. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: Sage Publications.

7. Clark, Andy [1998]. Where Brain, Body, and World Collide. Daedalus 127 (2): 257–80.

8. Clark, Andy [2006]. Material Symbols. Philosophical Psychology 19 (3): 291–307. CrossRef

9. Clark, Andy – Chalmers, David [1998]. The Extended Mind. Analysis 58 (1): 7–19.

10. Clarke, Adele [2003]. Situational Analyses: Grounded Theory Mapping After the Postmodern Turn. Symbolic Interaction 26 (4): 553–76. CrossRef

11. Clarke, Adele [2005]. Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks, CA: Sage. CrossRef

12. Clarke, Adele [2015]. From Grounded Theory to Situational Analysis. What's New? Why? How? In. Clarke, Adele – Friese, Carrie – Washburn, Rachel (ed.). Situational analysis in practice: Mapping research with grounded theory. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, s. 84–118.

13. Clarke, Adele – Friese, Carrie [2014]. Grounded Theorizing Using Situational Analysis. In. Clarke, Adele – Charmaz, Kathy (ed.). Grounded theory and situational analysis. situational analysis: Essentials and exemplars, vol. IV. London: SAGE, s. 67–90.

14. Corbin, Juliet – Strauss, Anselm [2008]. Basics of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage.

15. Durkheim, Émile [1969]. Pravidla sociologické metody. Praha: Vysoká škola politická ÚV KSČ.

16. Dvořák, Tomáš [2014]. Přepisování paměti. In. Maslowski, Nicolas – Šubrt, Jiří (ed.). Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, s. 170–76.

17. Fine, Gary Alan – Beim, Aaron [2007]. Introduction: Interactionist Approaches to Collective Memory. Symbolic interaction 30 (1): 1–5.

18. Foucault, Michel [1977]. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York: Vintage.

19. Geertz, Clifford [1973]. The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books.

20. Giere, Ronald N. [2002]. Discussion Note: Distributed Cognition in Epistemic Cultures. Philosophy of Science 69 (4): 637–44. CrossRef

21. Giere, Ronald N. – Moffatt, Barton [2003]. Distributed Cognition: Where the Cognitive and the Social Merge. Social Studies of Science 33 (2): 301–10.

22. Giesen, Bernhard [2007]. V různém čase, v různém rytmu a s rozdílnou pamětí. Sociální studia / Social Studies 4 (1): 67–78.

23. Gracová, Blažena – Labischová, Denisa [2012]. Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace 22 (4): 516–43.

24. Guggenheim, Michael [2009]. Building Memory: Architecture, Networks and Users. Memory studies 2 (1): 39–53. CrossRef

25. Halbwachs, Maurice [1992]. On Collective Memory. Chicago: University of Chicago Press.

26. Haraway, Donna [2006]. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late 20th Century. In. Weiss, Joel – Nolan, Jason – Hunsinger, Jeremy – Trifonas, Peter (ed.). The international handbook of virtual learning environments. New York: Springer, s. 117–58.

27. Hájek, Martin – Dlouhá, Marie [2011]. Interpretační kooperace v biografických textech. Biograf 54: 57 odst.

28. Howard, Matthew [2014]. Lest We Forget (Matter): Post-Human Memory and Responsibility [online]. Dostupné z: <https://ecpr.eu/Events/PaperDetails.aspx?PaperID=22324&EventID=14> [cit. 9. 1. 2017].

29. Hroch, Miroslav [2014]. Paměť a historické vědomí očima historika. In. Maslowski, Nicolas – Šubrt, Jiří (ed.). Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, s. 46–65.

30. Hutchins, Edwin [1995]. Cognition in the Wild. Cambridge, MA: MIT Press.

31. Hutchins, Edwin [2011]. Enculturating the Supersized Mind. Philosophical Studies 152 (3): 437–46. CrossRef

32. Kalenda, Jan [2016a]. Prozatím nevyužitá šance: situační analýza v pedagogickém výzkumu. Pedagogická orientace 26 (3): 457–81.

33. Kalenda, Jan. [2016b]. Situational Analysis as a Framework for Interdisciplinary Research in the Social Sciences. Human Affairs 26 (3): 340–55. CrossRef

34. Kapusta, Jan [2013]. Vtělení paměti a minulosti do svatojakubské cesty a společensko-vědního diskurzu. Historická sociologie 5 (2): 75–94.

35. Krátký, Jan [2013]. Mezi lidmi a věcmi: Experimentální výzkum vlivu prostředí na prosociální jednání. Sociální studia / Social Studies 10 (2): 45–61.

36. Kunt, Gergely – Szeg, Dóri – Vajda, Júlia [2013]. Politická komunikace v příbězích zneuctěných památníků. Sociální studia / Social Studies 10 (4): 35–56.

37. Labischová, Denisa [2012]. Factors Shaping the Historical Consciousness of Pupils, Students and Teachers in Czech Schools. The New Educational Review 29 (3): 148–61.

38. Lakoff, George [2006]. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda.

39. Latour, Bruno [1986]. Visualization and Cognition. Knowledge and society 6 (1): 1–40.

40. Latour, Bruno [2000]. When Things Strike Back: A Possible Contribution of "Science Studies" to the Social Sciences. The British Journal of Sociology 51 (1): 107–23. CrossRef

41. Latour, Bruno [2003a]. The Promises of Constructivism. In. Ihde, Don (ed.). Chasing Technoscience: Matrix for Materiality. Bloomington: Indiana University Press, s. 1–18.

42. Latour, Bruno [2003b]. We Have Never Been Modern. Cambridge, MA: Harvard University Press.

43. Latour, Bruno [2005]. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. New York: Oxford University Press.

44. Lave, Jean [1988]. Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press. CrossRef

45. Lawson, Matthew P. [1999]. The Holy Spirit as Conscience Collective. Sociology of Religion 60 (4): 341–61. CrossRef

46. Lužný, Dušan [2014]. Kulturní paměť jako koncept sociálních věd. Studia philosophica 61 (2): 3–18.

47. Magnani, Lorenzo – Bardone, Emanuele [2008]. Distributed Morality: Externalizing Ethical Knowledge in Technological Artifacts. Foundations of Science 13 (1): 99–108.

48. Marková, Blanka – Šlach, Ondřej [2013]. Governance kulturou tažené urbánní regenerace: Případová studie Černá louka v Ostravě. Sociální studia / Social Studies 10 (4): 127–143.

49. Maslowski, Nicolas – Šubrt, Jiří [2014]. Kolektivní paměť: k teoretickým otázkám. Praha: Karolinum.

50. Maur, Eduard [2014]. Památná místa: Místa paměti ve vlastním (tj. topografickém) smyslu slova. In. Maslowski, Nicolas – Šubrt, Jiří (ed.). Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, s. 141–54.

51. Milligan, Melinda J. [2007]. Buildings as History: The Place of Collective Memory in the Study of Historic Preservation. Symbolic Interaction 30 (1): 105–23. CrossRef

52. Oláh, Gábor [2013]. Kolektivní paměť, prostor a významy. Případ náměstí Svobody v Budapešti. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 49 (05): 729–750. CrossRef

53. Olick, Jeffrey K. [1999]. Collective Memory: The Two Cultures. Sociological Theory 17 (3): 333–348. CrossRef

54. Olick, Jeffrey K. [2007]. Collective Memory and Nonpublic Opinion: A Historical Note on a Methodological Controversy About a Political Problem. Symbolic Interaction 30 (1): 41–55. CrossRef

55. Parsons, Talcott [1971]. Společnosti: Vývojové a srovnávací hodnocení. Praha: Svoboda.

56. Reed, Isaac – Alexander, Jeffrey [2009]. Social Science as Reading and Performance a Cultural-Sociological Understanding of Epistemology. European Journal of Social Theory 12 (1): 21–41.

57. Reimer, Kevin [2005]. Fiat Lux: Religion as Distributed Cognition. Journal of Psychology & Christianity 24 (2): 130–39.

58. Rogers, Yvonne – Ellis, Judi [1994]. Distributed Cognition: An Alternative Framework for Analysing and Explaining Collaborative Working. Journal of information technology 9 (1): 119–128.

59. Skovajsa, Marek [2014]. Struktury významu: Kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON.

60. Sperber, Dan [1996]. Explaining Culture: A Naturalistic Approach. Oxford: Blackwell Publishers.

61. Spillman, Lyn – Conway, Brian [2007]. Texts, Bodies, and the Memory of Bloody Sunday. Symbolic Interaction 30 (1): 79–103.

62. Strauss, Anselm [1984]. Social Worlds and Their Segmentation Processes. Studies in Symbolic Interaction 5: 123–139.

63. Suchman, Lucy [1987]. Plans and Situated Actions: The Problem of Human-Machine Communication. Cambridge: Cambridge University Press.

64. Suchman, Lucy [2007]. Human-Machine Reconfigurations: Plans and Situated Actions. Cambridge: Cambridge University Press.

65. Šlesingerová, Eva [2010]. Funes el Memorioso navštěvuje muzeum aneb Vzpomínky na budoucnost. Sociální studia / Social Studies 7 (1): 43–57.

66. Šmídová, Olga [2010]. Pro nás lépe už bylo… Vymístění z velké historie a kolektivní paměť "českých Němců". Sociální studia / Social Studies 7 (1): 59–87.

67. Šubrt, Jiří [2011]. Kolektivní paměť: Na okraj jedné legendy. Czech Sociological Review 47 (2): 395–407.

68. Šubrt, Jiří [2015]. O koncepci, která předznamenala teorii rozšířené mysli, a o jejím významu pro sociálněvědní teorii. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 51 (4): 697–708.

69. Šubrt, Jiří – Vinopal, Jiří [2010]. K otázce historického vědomí obyvatel České republiky. Naše společnost 8 (1): 9–20.

70. Šubrt, Jiří – Vinopal, Jiří [2013]. Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum.

71. Šubrt, Jiří – Maslowski, Nicolas – Lehmann, Štěpánka [2014]. Maurice Halbwachs, koncept rámců paměti a kolektivní paměti. In. Maslowski, Nicolas – Šubrt, Jiří (ed.). Kolektivní paměť: K teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, s. 15–30.

72. Šubrt, Jiří – Vinopal, Jiří – Vávra, Martin [2013]. The Czechs and Their View of History. European Societies 15 (5): 729–752. CrossRef

73. Tichá, Jindra [2010]. V odrazu našich vzpomínek. Rodinná amatérská fotografie jako nástroj paměti. Sociální studia / Social Studies 7 (1): 89–100.

74. Vávra, Martin [2013]. Zdroje, z nichž se vytvářejí představy o historii. In. Šubrt, Jiří – Vinopal, Jiří (ed.). Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum, s. 39–45.

75. Wertsch, James V. [1991]. Voices of the Mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.

76. Wertsch, James V. [2002]. Voices of Collective Remembering. Cambridge: Cambridge University Press. CrossRef

77. Wright, Peter C. – Fields, Robert E. – Harrison, Michael D. [2000]. Analyzing Human-Computer Interaction as Distributed Cognition: The Resources Model. Human-Computer Interaction 15 (1): 1–41.

Creative Commons License
Explanační principy ve studiu kolektivní paměti: Kultura, kognice a jejich situovanost is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení