HISTORICKÁ SOCIOLOGIE
HISTORICKÁ SOCIOLOGIE

Interdisciplinární časopis se zaměřuje především ze sociologického, politologického a historického hlediska na problematiku dlouhodobých sociálních procesů a trendů, modernizace, globalizačních tendencí a vlivů. Časopis vytváří širší platformu pro badatele v historických sociálních vědách. Epistemologické pole časopisu není striktně ohraničené a počítá s přesahy do civilizacionistiky, kulturní sociologie a dalších spřízněných oblastí.

Časopis vydává nakladatelství Univerzity Karlovy v Praze Karolinum ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.

Historická sociologie je vědecký časopis s otevřeným přístupem, což znamená, že veškerý obsah je volně k dispozici bez poplatku pro uživatele nebo instituci. Uživatelé mohou číst, stahovat, kopírovat, distribuovat, tisknout, vyhledávat nebo odkazovat na plné texty článků v tomto časopise, aniž by potřebovali předchozí povolení od vydavatele nebo autora.

Recenzovaný vědecký časopis vychází dvakrát ročně, v červnu a v prosinci.

Časopis je abstraktován a indexován v CEEOL, CEJSH, DOAJ, EBSCO, Emerging Sources Citation Index, ERIH PLUS, OAJI, recensio.net, Scopus, SSOAR, Ulrichsweb.

Dlouhodobou archivaci elektronického obsahu časopisu zajišťuje Portico.

HISTORICKÁ SOCIOLOGIE, Vol 5 No 1 (2013), 89–102

Div a zázrak v mayských poutích do Esquipulas

[Marvel and Miracle on Maya Pilgrimages to Esquipulas]

Jan Kapusta

DOI: https://doi.org/10.14712/23363525.2014.31
zveřejněno: 23. 01. 2018

Abstract

The study deals with pilgrimages to Esquipulas, Guatemala, and patterns of miracle in terms of their perception by the pilgrims reaching this prominent religious hub of Central America. Two key pilgrimage discourses are distinguished: traditional Maya pilgrimage, based on regular, calendar customs, and conventional Catholic pilgrimage, founded on occasional journeys to fulfil a vow. The Western understanding of miracle as a transgression of “natural laws” or “common course of nature” is relativized and contested arguing that the ethnographic evidence of Esquipulas shows not only different, but also opposite conceptions. Then, the study presents a spectrum of miracle ideas drawing from the Maya as well as European – the case of Lourdes is exemplary here – traditions in terms of the degree of their uncommonness. It is concluded that anthropology has to comprehend miracles as marvels in its cultural context; nevertheless, there is a widespread idea among many cultures that miracle is something wonderful, related to the awareness of non-obviousness of certain things and phenomena. Miracles find its content and meaning within particular cosmology, but, anchored in the psychological characteristics of the astonishment and the difference between usual and unusual or ordinary and extraordinary, they refer to features of human mind in a more general way.

klíčová slova: miracle; marvel; anthropology; pilgrimage; Mayas; Esquipulas; Lourdes

reference (41)

1. Bardawil, Lawrence W. [1976]. The Principal Bird Deity in Maya art: An iconographic study of form and meaning. In. Robertson, Merle Greene (ed.). The art, iconography & dynastic history of Palenque III. Pebble Beach: Robert Louis Stevenson School, s. 195–209.

2. Borhegyi, Stephen F. de [1953]. The miraculous shrine of Our Lord of Esquipulas in Guatemala and Chimayo, New Mexico. El Palacio 60, s. 83–111.

3. Borhegyi, Stephen F. de [1954]. The cult of Our Lord of Esquipulas in Middle America and New Mexico. El Palacio 61, s. 387–401.

4. Cosminsky, Sheila [1986 (1983)]. El pluralismo medico en Mesoamerica. In. Kendall, Carl – Hawkins, John – Bossen, Laurel (eds.). La herencia de la conquista: Treinta anos después. Mexico: Fondo de Cultura Economica, s. 172–185.

5. Dahlberg, Andrea [1991]. The body as a principle of holism: Three pilgrimages to Lourdes. In. Eade, John – Sallnow, Michael J. (eds.). Contesting the sacred: The anthropology of Christian pilgrimage. London – New York: Routledge, s. 30–50.

6. Dary, Claudia – Elias, Silvel – Reyna, Violeta [1998]. Estrategias de sobrevivencia campesina en ecosistemas frágiles: Los ch'orti' en las laderas secas del oriente de Guatemala. Guatemala: FLACSO .

7. Eade, John [1991]. Order and power at Lourdes: Lay helpers and the organization of a pilgrimage shrine. In. Eade, John – Sallnow, Michael J. (eds.). Contesting the sacred: The anthropology of Christian pilgrimage. London – New York: Routledge, s. 51–76.

8. Evans-Pritchard, Edward E. [1937]. Witchcraft, oracles and magic among the Azande. Oxford: The Clarendon Press.

9. Fabrega, Horacio – Silver, Daniel B. [1973]. Illness and shamanistic curing in Zinacantan: An ethnomedical analysis. Stanford: Stanford University Press.

10. Fought, John G. [1972]. Chortí (Mayan) texts. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

11. Geertz, Clifford [2000 (1973)]. Interpretace kultur. Praha: SLON .

12. Gillin, John [1958 (1951)]. San Luis Jilotepeque: La seguridad del individuo y de la sociedad en la cultura de

13. Gossen, Gary H. – Leon-Portilla, Miguel (eds.) [1993]. South and Meso-American native spirituality: from the cult of the feathered serpent to the theology of liberation. New York: Crossroad.

14. Harris, Ruth [1999]. Lourdes: Body and spirit in the secular age. New York: Viking Press.

15. Horst, Oscar H. – Thomas, Robert N. – Hunter, John M. [2010]. Difusion del culto al Cristo Negro Crucificado de Esquipulas. Mesoamérica 31 (52), s. 143–158.

16. Huber, Brad R. – Sandstrom, Alan R. (eds.) [2001]. Mesoamerican healers. Austin: University of Texas Press.

17. Hume, David [1996 (1748)]. Zkoumání o lidském rozumu. Praha: Nakladatelství Svoboda.

18. Hunter, John M. – Kleine, Renate de [1984]. Geophagy in Central America. Geographical Review 74 (2), s. 157–169.

19. Christenson, Allen J. [2004]. K'iche'-English dictionary and guide to pronunciation of the K'iche'-Maya alphabet. Dostupné na http://www.famsi.org/mayawriting/dictionary/christenson (staženo 2. 11. 2011).

20. Kendall, Carl [cca 1975]. Esquipulas. Rukopis uloženy v knihovně CIRMA, Antigua Guatemala.

21. Kendall, Carl [1991]. The politics of pilgrimage: The Black Crist of Esquipulas. In. Crumrine, N. Ross – Morinis, Alan (eds.). Pilgrimage in Latin America. Westport: Greenwood Press, s. 139–156.

22. Kratochvil, Zdeněk [1994]. Filosofie živé přírody. Praha: Herrmann a synové.

23. La Farge, Oliver [1947]. Santa Eulalia: The religion of a Cuchumatan Indian town. Chicago: University of Chicago Press.

24. Levi-Strauss, Claude [2006 (1958)]. Strukturální antropologie. Praha: Argo.

25. Lopez Garcia, Julian – Metz, Brent E. [2002]. Primero Dios: Etnografía y cambio social entre los mayas ch'orti's del oriente de Guatemala. Guatemala: FLACSO .

26. Metz, Brent E. [2006]. Ch'orti'-Maya survival in eastern Guatemala: Indigeneity in transition. Albuquerque: University of New Mexico Press.

27. Metz, Brent E. – McNeil, Cameron L. – Hull, Kerry M. (eds.) [2009]. The Ch'orti' Maya area: Past and present. Gainesville: University Press of Florida.

28. Nolan, Mary Lee [1991]. The European roots of Latin American pilgrimage. In. Crumrine, N. Ross – Morinis, Alan (eds.). Pilgrimage in Latin America. Westport: Greenwood Press, s. 19–49.

29. Osborne, L. de Jongh [1948]. Pilgrims' progress in Guatemala. Bulletin of the Pan American Union, s. 135–142.

30. Palma Ramos, Danilo A. [2001]. Así somos y así vivimos los Ch'orti'. Guatemala: Universidad Rafael Landivar.

31. Pompejano, Daniele [2009]. El dios negro de los hombres blancos. Mesoamérica 30, 51, s. 123–149.

32. Radin, Paul [1937]. Primitive religion: Its nature and origin. New York: Viking Press.

33. Scott, Robert A. [2010]. Miracle cures: Saints, pilgrimage, and the healing powers of belief. Berkeley: University of California Press. CrossRef

34. Shanafelt, Robert [2004]. Magic, miracle, and marvels in anthropology. Ethnos 69 (3), s. 317–340. CrossRef

35. Thomas, Robert N. – Horst, Oscar H. – Hunter, John M. [2002]. Pilgrim networks of the shrine of Esquipulas, Guatemala. Journal of Cultural Geography 20 (1), s. 27–49.

36. Thompson, J. Eric S. [1964]. Trade relations between the Maya highlands and lowlands. Estudios de Cultura Maya 4, s. 13–48.

37. Turner, Victor W. [2004 (1969)]. Průběh rituálu. Brno: Computer Press.

38. Vogt, Evon Z. [1976]. Tortillas for the gods: A symbolic analysis of Zinacanteco rituals. Cambridge: Harvard University Press.

39. Werfel, Franz [2007 (1941)]. Píseň o Bernadettě. Praha: Vyšehrad.

40. Wisdom, Charles [1940]. The Chorti Indians of Guatemala. Chicago: The University of Chicago Press.

41. Zola, Emile [1914 (1894)]. Lourdy. Praha: Nakladatelství Jos. R. Vilímek.

Creative Commons License
Div a zázrak v mayských poutích do Esquipulas is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 120 Kč
ISSN: 1804-0616
E-ISSN: 2336-3525

Ke stažení