AUC Philosophica et Historica je víceoborový akademický časopis zaměřený na humanitní a společenskovědné obory (filozofie, psychologie, pedagogika, sociologie, obecné, české a hospodářské dějiny, pomocné vědy historické a archivnictví, etnologie).
Časopis je indexován v databázích CEEOL, DOAJ a EBSCO.
AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA, Vol 2021 No 1 (2021), 137–166
Intermedialita kaligrafických inspirací v poválečném umění a filosofickém diskursu
[Intermediality of calligraphic inspirations in post-war art and philosophical discourse]
Petra Polláková
DOI: https://doi.org/10.14712/24647055.2023.8
zveřejněno: 23. 06. 2023
Abstract
In this study, based on my dissertation thesis, I focus on the issues of circulation and various methods of appropriating calligraphic practices within the framework of transnational art history, predominantly in the context of the post-war European and North American art scenes. Due to the multi-layered and intermedia nature of the topic of calligraphic inspirations, I have chosen the motif of the circle as a certain unifying element, through which I attempt to reflect the given issue within two distinct circles. The first topic is the examination of the possibilities of artistic or philosophical expression of the ontological meaning of corporeality and the circularity of the body in the process of creation. The circle also reflects the issue of periodic renewal and regeneration of mythical and historical time. I examine the issue of the cyclical nature of time in the context of post-war art, when the necessity of a new beginning arose, which would not only enable a deeper intercultural dialogue, but also strengthen the need to re-examine the original artistic roots and sources.
klíčová slova: Art informel; Chinese characters; circle; Czech art since 1948; East Asian calligraphy; ekphrasis; global art history; intermediality; phenomenology (philosophy); taoism; zen buddhism
reference (28)
1. Emil Filla, Krajina v čínském umění, Volné směry XL,1947-1948, s. 273-282
2. André Malraux, Les voix du silence, Paris 1956
3. Dore Ashton, The Unknown Shore. A View of Contemporary Art, London 1964
4. Jindřich Chalupecký, Umění dnes, Praha 1966
5. Maurice Merleau-Ponty, Oko a duch a jiné eseje, přeložil Oldřich Kuba, Praha 1971
6. Marguerite Hui Müller-Yao, Der Einfluß der Kunst chinesischen Kalligraphie auf die westliche informelle Malerei, Köln 1985
7. Mircea Eliade, Mýtus o věčném návratu, přeložila Eva Strebingerová, Praha 1993
8. Vladimír Karfík, Jiří Kolář, Praha 1994
9. Helen Westgeest, Zen in the Fifties: Interaction in Art Between East and West, Zvolle 1996
10. Maurice Merleau-Ponty, Viditelné a neviditelné, přeložil Miroslav Petříček, Praha 2004
11. Anne Cheng, Dějiny čínského myšlení, Praha 2006
12. James Elkins (ed.), Is Art History Global? London-New York 2007
13. Flora Blanchon (ed.), La question de l'art en Asie orientale, Paris 2008
14. Jakub Guziur, Příliš těžké lyry. Eseje o rekonstrukci smyslu v Eliotově Pustině a Poundových Cantos, Brno 2008
15. Alexandra Munroe (ed.), The Third Mind: American Artists Contemplate Asia, 1860-1989, Guggenheim Museum New York 2009
16. Lukáš Zádrapa - Michaela Pejčochová, Čínské písmo, Praha 2009
17. Marie Klimešová, Roky ve dnech. České umění 1945-1957, Řevnice 2010
18. Věra Linhartová, Soustředné kruhy, Praha 2010
19. Monica Juneja, Global Art History and the "Burden of Representation", in: Hans Belting - Jacob Birken - Andrea Buddensieg - Peter Weibel, Global Studies. Mapping Contemporary Art and Culture, Karlsruhe 2011, s. 274-297
20. Roland Barthes, Říše znaků, přeložil Petr Zavadil, Praha 2012
21. Andrea Bachner, Beyond Sinology: Chinese Writing and the Scripts of Culture, New York 2014 CrossRef
22. Jan Halák, Merleau-Pontyho ontologická interpretace Husserlova pojetí těla jako "dvojité jednoty", Filosofický časopis LXIV, 2014, č. 3, s. 339-354
23. Marie Klimešová - Marie Bergmanová, Tanec v ruinách: Nálezy Jiřího Koláře, Řevnice 2014
24. Eva Čapková, Bohumil Hrabal a výtvarné umění, Praha 2015
25. Thomas DaCosta Kaufmann - Catherine Dossin - Béatrice Joyeux-Prunel (eds), Circulations in the Global History of Art, London-New York 2015 CrossRef
26. Aleš Novák, Věčný návrat téhož, Praha 2015
27. Marie Klimešová - Milena Kalinovská, Jiří Kolář. Úšklebek století, Národní galerie v Praze 2018
28. George Kubler, Tvar času. Poznámky k dějinám věcí, přeložili Rostislav Švácha a Tereza Pálková, Praha 2018
Intermedialita kaligrafických inspirací v poválečném umění a filosofickém diskursu is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.