AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA
AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA

AUC Philosophica et Historica je víceoborový akademický časopis zaměřený na humanitní a společenskovědné obory (filozofie, psychologie, pedagogika, sociologie, obecné, české a hospodářské dějiny, pomocné vědy historické a archivnictví, etnologie).

Časopis je indexován v databázích CEEOL, DOAJ a EBSCO.

AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA, Vol 2021 No 1 (2021), 73–110

Scénografie v počátcích Divadla D

[Scenography in the beginnings of Divadlo D]

Pavlína Vojtová

DOI: https://doi.org/10.14712/24647055.2023.6
zveřejněno: 23. 06. 2023

Abstract

The study is focused on work and cooperation of five young stage designers/architects with director E. F. Burian in the avant-garde theatre of Divadlo D in its beginnings in early 1930s, namely César Grimmich, Miroslav Kouřil, Jiří Novotný, Karel Poličanský, and Josef Raban, and then mainly the trio KNR. The main part depands on presentation theirs working methods and themes, which reflect new techniques of visual art, focused on light experiments, photography, film and raw materials. Their methods are also confronted with work and experiments of László Moholy-Nagy

klíčová slova: E. F. Burian; Divadlo D; the thirties of 20th century; László Moholy-Nagy; Karel Teige; Zdeněk Rossmann; Jiří Novotný; Miroslav Kouřil; Josef Raban; theatre; scenography; photography; film

reference (43)

1. Zdeněk Rossmann, K inscenaci Holého "Vašíčka Nejlů", Divadelní list Národního divadla v Brně IV, č. 16, 13. 10. 1929, s. 208-211

2. László Moholy-Nagy, Čím jest a čím by měla být fotografie, ReD III, 1929-1931, s. 34-35

3. László Moholy-Nagy, Filmové experimenty, Měsíc, 1933, březen, s. 9-12

4. Jaroslav Patera, Reklama v prostoru, Praha 1934

5. László Moholy-Nagy, Telehor I, 1936, č. 1-2

6. Emil František Burian, Divadelní synthesa, in: Vladimír Holan - Karel Šourek (eds), Nová česká scéna, Praha 1937, s. 87-88

7. Emil František Burian, Moje inscenace Šaldova Dítěte, in: Emil František Burian, O nové divadlo 1930-1940, Praha 1946, s. 17-33

8. Adolf Scherl, E. F. Burian - divadelník (1923-1941), in: Milan Obst - Adolf Scherl, K dějinám české divadelní avantgardy. Jindřich Honzl - E. F. Burian, Praha 1962, s. 149-294

9. KNR, Třicet let od založení D 34, Acta scaenographica IV, 1963-1964, č. 2, s. 21-32

10. Paul Pörtner, Experimentální divadlo, Praha 1965

11. Karel Teige, K teorii konstruktivismu, in: Jiří Brabec - Vratislav Effenberger - Květoslav Chvatík - Robert Kalivoda (eds), Výbor z díla 1. Svět stavby a básně, Praha 1966, s. 360-370

12. Karel Teige, Konstruktivismus a likvidace "umění", in: Jiří Brabec - Vratislav Effenberger - Květoslav Chvatík - Robert Kalivoda (eds), Výbor z díla 1. Svět stavby a básně, Praha 1966, s. 123-143

13. Karel Teige, Manifest poetismu, in: Jiří Brabec - Vratislav Effenberger - Květoslav Chvatík - Robert Kalivoda (eds), Výbor z díla 1. Svět stavby a básně, Praha 1966, s. 323-359

14. Karel Martínek, Dějiny sovětského divadla 1917-1945, Praha 1967

15. Marie Caltová, Český jevištní konstruktivismus I.- III. Acta scaenographica IX, Praha 1968-1969, č. 6-8, s. 93-103, 114-124, 119-134

16. Jaroslav Gillar, Scénografie KNR v Divadle D, in: Miroslav Kouřil a scénografie d 34/ d 41. studie divadelního prostoru, Praha 1971, s. 15-32

17. Bořivoj Srba, Poetické divadlo E. F. Buriana, Brno 1971

18. Emil František Burian, Divadelní funkce fotografie a filmu, in: Bořivoj Srba (ed.), Emil František Burian a jeho program poetického divadla, Praha 1981, s. 75-76

19. Věra Ptáčková, Česká scénografie XX. století, Praha 1981

20. František Šmejkal, Český konstruktivismus, Umění XXX, 1982, s. 214-243

21. Adolf Scherl, Divadlo D, in: Jan Brabec - Adolf Scherl - Eva Šormová (eds), Dějiny českého divadla IV, Praha 1983, s. 278-296

22. Emil František Burian, Dynamické divadlo, in: Ljuba Klosová - Ludmila Kopáčová (eds), Odkaz české divadelní avantgardy: J. Honzl, J. Frejka, E. F. Burian, Praha 1990, s. 34-43

23. Jaroslav Anděl, Dvacátá léta: překvapivý sňatek konstruktivismu a poetismu, in: Jaroslav Anděl (ed.), Umění pro všechny smysly. meziválečná avantgarda v Československu, Praha 1993, s. 19-45

24. František Šmejkal, Poznámky ke Karlu Teigemu, Umění XLII, 1994, s. 50-62

25. Věra Ptáčková, Scénografie - avantgarda, in: Vojtěch Lahoda - Mahulena Nešlehová - Marie Platovská - Rostislav Švácha - Lenka Bydžovská (eds.), Dějiny českého výtvarného umění IV/2, 1890-1938, Praha 1998, s. 223-235

26. Věra Ptáčková, Scénografie třicátých let, in: Vojtěch Lahoda - Mahulena Nešlehová - Marie Platovská - Rostislav Švácha - Lenka Bydžovská (eds), Dějiny českého výtvarného umění IV/2, 1890-1938, Praha 1998, s. 415-425

27. František Šmejkal, Výtvarná avantgarda dvacátých let: Devětsil, in: Vojtěch Lahoda - Mahulena Nešlehová - Marie Platovská - Rostislav Švácha - Lenka Bydžovská (eds), Dějiny českého výtvarného umění IV/2, 1890-1938, Praha 1998, s. 147-203

28. Oscar G. Brocket, Dějiny divadla, Praha 1999

29. László Moholy-Nagy, Od materiálu k architektuře, Praha 2002

30. Petr Rezek, Tkaním ke svobodě, in: László Moholy-Nagy, Od materiálu k architektuře, Praha 2002, s. 237-240

31. Patrice Pavis, Divadelní slovník: Slovník divadelních pojmů, Praha 2003

32. Bořivoj Srba, Řečí světla: Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana, Brno 2004

33. Emil František Burian, Hudba ve zvukovém filmu, in: Petr Szczepanik - Jaroslav Anděl (eds), Stále kinema. Antologie českého myšlení o filmu 1904-1950, Praha 2008, s. 188-191

34. Věra Ptáčková, Tradice Bauhausu. in: Věra Ptáčková (ed.), Divadlo na konci světa, Praha 2008, s. 73-85

35. Jan Císař, Od modernosti k modernosti po modernosti, in: Zuzana Sílová (ed.), Generace a kontinuita. K českému scénickému umění 20. století, Praha 2009, s. 143-174

36. Karel Teige, O fotomontáži, in: Polana Bregantová - Lenka Bydžovská - Karel Srp (eds), Karel Teige a typografie. Asymetrická harmonie, Praha 2009, s. 250-255

37. Karel Císař, Fotografie, in: Josef Vojvodík - Jan Wiendl (eds). Heslář české avantgardy: estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958, Praha 2011, s. 153-159

38. Josef Vojvodík, Stavba a báseň, in: Josef Vojvodík - Jan Wiendl (eds). Heslář české avantgardy: estetické koncepty a proměny uměleckých postupů v letech 1908-1958, Praha 2011, s. 331-348

39. Helena Maňásová Hradská, "Ĺúbezné dievenské tváre miznu pomaly...". Činnost Zdeňka Rossmanna v kontextu meziválečné reklamy, in: Marta Sylvestrová - Jindřich Toman (eds), Zdeněk Rossmann / Horizonty modernismu, Brno 2015, s. 137-150

40. Jitka Ciampi Matulová, Připravovat půdu pro znovuzrození divadla... Zdeněk Rossmann - jevištní výtvarník, in: Marta Sylvestrová - Jindřich Toman (eds), Zdeněk Rossmann / Horizonty modernismu, Brno 2015, s. 118-136

41. Markéta Svobodová, Zdeněk Rossmann - virtuálním architektem v době hospodářské krize, in: Marta Sylvestrová - Jindřich Toman (eds), Zdeněk Rossmann / Horizonty modernismu, Brno 2015, s. 96-117

42. Jindřich Toman, Zdeněk Rossmann a jeho čtení modernismu, in: Marta Sylvestrová - Jindřich Toman (eds), Zdeněk Rossmann / Horizonty modernismu, Brno 2015, s. 16-24

43. Markéta Svobodová, Bauhaus a Československo 1919-1938. Studenti, koncepty, kontakty / The Bauhaus and Czechoslovakia 1919-1938. Students, Concepts, Contacts, Praha 2016

Creative Commons License
Scénografie v počátcích Divadla D is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


vychází: 2 x ročně
ISSN: 0567-8293
E-ISSN: 2464-7055

Ke stažení