Před 100 lety se narodil světově uznávaný dětský psycholog Zdeněk Matějček
16. srpna 2022 uplynulo 100 let od narození profesora Zdeňka Matějčka. Proslul jako mimořádně schopný popularizátor vědeckých poznatků v oblasti dětské psychologie, zabýval se zejména náhradní rodinnou péčí a specifickými vývojovými poruchami chování a učení. Stál také u zrodu a znovuobnovení SOS dětských vesniček.
Psychologické eseje z konce kariéry
Poslední kniha dětského psychologa Zdeňka Matějčka seznamuje čtenáře s jeho názory, postřehy a stanovisky. Profesor Matějček především sděluje mnohé z toho, co se během své bohaté praxe dozvěděl o zákonitostech, s nimiž je spjata dětská výchova, o dětské psychologii či dětském myšlení. Zároveň se zasvěceně, ale i čtenářsky přístupně, vyjadřuje k různým situacím, s nimiž se znovu a znovu setkáváme ve své každodenní interakci s dětským světem.
Psychická deprivace v dětství
Publikace Psychické deprivace v dětství J. Langmeiera a Z. Matějčka zaznamenala již po svém prvním vydání v r. 1963 značný ohlas. Průlomová práce, ve které autoři citují díla západních expertů i výsledky z vlastní praxe s ohroženými dětmi, popisuje pojem psychické deprivace u dětí v ústavní péči a nepříznivých rodinných poměrech. Metodologicky důkladné dílo se nezastavuje u odborného posouzení problému, ale klade do popředí zájmy dítěte a humanistický přístup.
Oba autoři se u nás významně zasloužili o to, aby se péče o opuštěné děti sestávala z vhodné kombinace péče ústavní a podporované péče rodinné či pěstounské. Ovlivnili též zakládání prvních SOS dětských vesniček.
Psychická deprivace v dětství je stále doporučovanou základní literaturou pro studenty psychologie, pedagogiky a sociologie, ocení ji však každý, kdo se věnuje problematice ohrožených dětí. Čtvrté vydání díla je opatřeno předmluvou profesorky Vágnerové a aktualizovaným výběrem literatury k tématu.
Výbor z díla
Kniha obsahuje několik desítek článků a přednášek z více než padesátiletého profesního života profesora Zdeňka Matějčka. Vše je zároveň doplněno Matějčkovým uvádějícím a vysvětlujícím komentářem o významovém kontextu témat, jimiž se vybrané studie zabývají. Před čtenářem se tak otevírá autorův poučený pohled na vývoj české dětské psychologie v posledním půlstoletí. Kniha je určena všem, koho zajímají nejen současné poznatky oboru dětská psychologie, ale i osudy dětské psychiky v dnešní rodině a společnosti.
Sociální aspekty dyslexie
V úvodní části publikace vymezují autoři pojem dyslexie, zabývají se jejím neurobiologickým základem, výskytem, příčinami i jednotlivými specifickými poruchami. V následujících kapitolách představují výsledky výzkumného projektu zaměřeného na dyslektické školáky, jejich rodiče, učitele a spolužáky. Analyzují například názory na problémy spojené s dyslexií, míru informovanosti a sebehodnocení. Text je doplněn množstvím grafů a tabulek, na závěrečné shrnutí navazuje doporučení pro praxi.