ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 6 No 1 (2012), 53–67

Faktory ovlivňující rozhodování potencionálch uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé znalostní společnost

[Factors Influencing Decision-making of Potential Applicants for University Education in Context of Current Postmodern Society]

Jakub Husák, Markéta Volkánová

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2015.49
published online: 06. 02. 2018

abstract

V soudobé postmoderní společnosti nabývají znalosti stále většího vý¬znamu. Znalosti, proces učení a vzdělávání se stávají nedílnou součástí nejen osobnostního rozvoje, ale také rozvoje celé společnosti. V tomto kontextu je článek zaměřen na identifikaci hlavních faktorů ovlivňujících rozhodování potenciálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v procesu vý¬běru vysoké školy. Pro zkoumání hlavních faktorů ovlivňujících rozhodování potenciálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání je využito kvantitativního empirického výzkumu. Z provedeného výzkumu vyplývá, že mezi nejvíce preferované faktory patří obor studia, možnost dosažení magisterského stupně vzdělání na téže škole a příbuznost oboru studia a profesního zaměření. Mezi další zjištění patří také pouze malá povědomost o nákladech vysokoškolského vzdělávání mezi potenciálními uchazeči. In the current postmodern society, knowledge is still more important. Knowledge, learning process and education become an integral part of personality development and also the development of the whole of society. In this context, the paper is focused on the identifica¬tion of the main factors which are preferred by potential applicants for university education within the process of the choice of universities. The main factors which influence the decision-making process of potential applicants for university education are examined by using quantitative empiri¬cal research. Considering the main findings of the paper is possible to claim that among the most preferred factors are the field of study, the possibility of obtaining a Master’s degree at the same university and a similarity between the field of study and job field. Also low awareness of costs of university education between the potential applicants belongs to one of the main results.

keywords: vzdělávání; znalosti; učící se ekonomika; postmoderní společnost; preference; univerzita education; knowledge; learning economy; postmodern society; preferences; university

Creative Commons License
Faktory ovlivňující rozhodování potencionálch uchazečů o vysokoškolské vzdělávání v kontextu soudobé znalostní společnost is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download