ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

The journal is indexed in SCOPUS, CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH Plus.

ORBIS SCHOLAE, Vol 17 No 3 (2023), 9–31

Národní, globální, anebo kosmopolitní: české občanské vzdělávání na rozcestí

[National, Global, or Cosmopolitan: Czech Civic Education at a Crossroads]

Michaela Dvořáková, Ondřej Lánský

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2024.11
published online: 05. 08. 2024

abstract

The place of civics in lower secondary education is somewhat at odds with the demands that the current political, economic, and environmental situation places on citizens regarding their preparation for life. In this text, we have focused on analyzing approaches to civic education from an international perspective. We have analyzed the Czech practice of civic education from 1992 to the present based on the analysis of internationally discussed types of teaching civic education and basic social sciences and selected key curriculum documents. Using an illustrative analysis of selected textbooks’ content, we could point out problematic areas of the still valid curriculum and differences in content between the curriculum and practice.

keywords: discursive analysis; globalization; civics; global education

references (51)

1. Albrow, M., & King, E. (1990). Globalization, knowledge and society. Sage.

2. Beck, U. (2004). Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Sociologické nakladatelství.

3. Beck, U. (2007a). Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. CDK.

4. Beck, U. (2007b). Moc a protiváha moci v globálním věku. Nová ekonomie světové politiky. Sociologické nakladatelství.

5. Biesta, G., & Lawy, R. (2006). From teaching citizenship to learning democracy: Overcoming individualism in research, policy and practice. Cambridge Journal of Education, 36(1), 63−79. CrossRef

6. Center for Civic Education. (b.r.). Project Citizen. https://www.civiced.org/project-citizen

7. Corbin, J., & Strauss, A. L. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce.

8. Červenka, F., & Maialeh, R. (2024). The unheard echoes of equality: Perceptions of wealth inequality in the Czech Republic. Analyses of Social Issues and Public Policy, 1−25. CrossRef

9. Dvořák, D. (2007). Pojmová analýza jednoho společenskovědního tématu v RVP. In T. Janík, P. Knecht, & V. Najvarová (Eds.), Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula (s. 111−120). Paido.

10. Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

11. Dvořáková, M. (2005). Základy demokracie: Pravomoc. Učebnice pro 4.−6. ročník základní školy. Triton.

12. Dvořáková, M., Stará, J., & Matoušek, O. (2006). Základy demokracie: Spravedlnost. Učebnice pro 4.−6. ročník základní školy. Triton.

13. Fairclough, N. (2001). Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.), Methods of critical discourse analysis (s. 121−138). Sage. CrossRef

14. Fozdar, F., & Martin, C. A. (2020). Constructing the postnational citizen? Civics and citizenship education in the Australian national curriculum. Journal of Curriculum Studies, 52(3), 1−23. CrossRef

15. Gallie, W. B. (1956). Essentially contested concepts. Proceedings of the Aristotelian Society, 1955−1956, 56(1), 167−198. CrossRef

16. Giddens, A. (2003). Důsledky modernity. Sociologické nakladatelství.

17. Gutmann, A. (Ed.). (2004). Zkoumání politiky uznání: Multikulturalismus. Epocha, Filosofický ústav AV ČR.

18. Helus, Z., & Piťha, P. (Eds.). (1996). Vzdělávací program Obecná škola. Pojetí obecné školy: Učební osnovy obecné školy. Portál.

19. Chaney, D. (1994). The cultural turn: Scene setting essays on contemporary social history. Routledge.

20. Ichilov, O. (1998). Patterns of citizenship in a changing world. In O. Ichilov (Ed.), Citizenship and citizenship education in a changing world (s. 11−27). The Woburn Press. CrossRef

21. Janošková, D., Ondráčková, M., & Čečilová, A. (2003). Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova. Fraus.

22. Janošková, D., Ondráčková, M., Brom, Z., Čečilová, A., & Čábalová, D. (2012). Občanská výchova 6. Fraus.

23. Jeřábek, J. (Ed.). (1998). Vzdělávací program Základní škola. Fortuna.

24. Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Sociologické nakladatelství.

25. Kotásek, J. (1991). Expertní studie k Rozvaze o školství a vzdělanosti a jejím dalším vývoji v českých zemích. Učitelské noviny, 94(34), 3−10.

26. Křivánek, J. (1925). Příručka zákonů, nařízení a předpisů o národním školství v Republice československé. Ústřední spolek učitelský na Moravě.

27. Květina, J. (2016). Koncepce liberalismu a demokracie v edukačním procesu: Dekonstrukce neoliberální dominance v RVP. Pedagogika, 66(3), 312−329. CrossRef

28. Lunerová, J., Štěrba, R., & Svobodová, M. (2010). Výchova k občanství: Doporučujeme pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia. Nová škola.

29. Marshall, T. H. (1992). Citizenship and social class. In T. H. Marshall & T. Bottomore, Citizenship and social class (s. 1−85). Cambridge University Press. (Původní vydání v roce 1950.) CrossRef

30. Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Sociologické nakladatelství.

31. Mignolo, W. D. (2000). Local histories/global designs: Coloniality, subaltern knowledges, and border thinking. Princeton University Press.

32. MŠMT. (1999). Standard základního vzdělávání: Včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Fortuna.

33. MŠMT. (2005). Vzdělávací program Základní škola. MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kompletni-pedagogicka-dokumentace-vzdelavaciho-programu-zakladni-skola-cj-16-847-96-2-vcetne-vsech-zmen-a-doplnku-aktualizace-k-1-zari-2005

34. MŠMT. (2007). Vzdělávací program Obecná škola (pro 6.−9. ročník): Aktualizace k 1. 9. 2007.

35. MŠMT ČR. https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kompletni-pedagogicka-dokumentace-vzdelavaciho-programu-obecna-skola-cj-12035-97-20-vcetne-vsech-zmen-a-doplnku-2-cast-pro-6-9-rocnik-aktualizace-k-1-zari-2006

36. MŠMT. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT ČR.

37. Piťha, P. (Ed.). (1992). Úvod do výchovy k občanství: Knížka pro učitele a veřejnost. AVED.

38. Rabiňáková, D. (Ed.). (2001). Právo pro každého: Učebnice programu "Právo pro každý den − Street Law". Partners Czech.

39. Sant, E., Davies, I., Pashby, K., & Schultz, L. (2018). Global citizenship education: A critical introduction to key concepts and debates. Bloomsbury Academic. CrossRef

40. Skácelová, J., & Mrázová, L. (2008). Výchova k občanství: Doporučujeme pro 6. ročník základní školy a primy víceletého gymnázia. Nová škola.

41. Stará, J. (2002). Základy demokracie: Odpovědnost. Učebnice pro 5.−6. ročník základní školy. Triton.

42. Starý, K., Matoušek, O., & Stará, J. (2006). Základy demokracie: Soukromí. Učebnice pro 4.−6. ročník základní školy. Triton.

43. Suša, O. (2010). Globalizace v sociálních souvislostech současnosti: Diagnóza a analýza. Filosofia.

44. Šaradín, P., Lebeda, T., Lebedová, E., Lysek, J., Merklová, K., Ostrá, D., Soukup, M., Zapletalová, M., & Zymová, K. (2021). Češi a demokracie v digitální době. Centrum pro studium demokracie a kultury.

45. Šimandl, V., & Dobiáš, V. (2021). Analýza dat při tvorbě zakotvené teorie pomocí software atlas.ti. Paidagogos, 22(1), 131−156.

46. Tilly, C. (2007). Democracy. Cambridge University Press. CrossRef

47. Tupý, J. (2018). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989−2017. Masarykova univerzita. CrossRef

48. UN. (2015). Všeobecná deklarace lidských práv. OSN Česká republika.

49. UNESCO. (2014). Global citizenship education: Preparing learners for the challenges of the 21st century. UNESCO.

50. Wodak, R., & Meyer, M. (Ed.). (2001). Methods of critical discourse analysis. Sage. CrossRef

51. Zeman, E. (1994). Návrh transformační školské politiky. Učitelské noviny, 97(27), 15−17.

Creative Commons License
Národní, globální, anebo kosmopolitní: české občanské vzdělávání na rozcestí is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

157 x 230 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download