ORBIS SCHOLAE
ORBIS SCHOLAE

We inform authors and readers that, following an agreement with the Karolinum publishing house, from 2024 (Volume 18), the journal Orbis scholae will be published only in electronic form.

Orbis scholae is an academic journal published by Charles University, Prague. It features articles on school education in the wider socio-cultural context. It aims to contribute to our understanding and the development of school education, and to the reflection of teaching practice and educational policy.

ORBIS SCHOLAE, Vol 12 No 1 (2018), 135–157

Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání

[Curriculum Reforms: Primary History Change in Three English-Speaking Countries]

Dominik Dvořák, Michaela Dvořáková

DOI: https://doi.org/10.14712/23363177.2018.289
published online: 19. 11. 2018

abstract

Central to contemporary revisions of curriculum are the questions of the relationship between factual and conceptual knowledge. In this paper we describe and compare the national curricular frameworks or content standards for primary history in three countries. Australia, England and United States of America are chosen as our sample as these countries recently revised their national frameworks, issued the new ones or the revision is under way. Our analysis shows some common trends: the increased centralisation and prescription in curricular policy, growing emphasis on (national) history in schools, return to chronological overviews and narration in primary history. The analysed documents, however, differ in the way how the factual knowledge is included and in relationship of primary to secondary history teaching (linear vs. cyclic).

keywords: curriculum; school history; social studies; comparative education

references (55)

1. Adamson, B., & Morris, P. (2007). Comparing curricula. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative education research: Approaches and methods (s. 263–282). CERC Studies in Comparative Education 19. Hong Kong: Comparative Education Research Centre.

2. Beneš, Z. (2011). Co je (dnes) didaktika dějepisu? Pedagogická orientace, 21(2), 193–206.

3. Beneš, Z., & Gracová, B. (2015). Didaktika dějepisu: Mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: Vývoj – stav – perspektivy (s. 289–326). Brno: MU.

4. Bloudková-Dvořáková, M., & Dvořák, D. (2005). Společenskovědní vzdělávání. In V. Spilková et al., Proměny primárního vzdělávání v ČR (s. 209–223). Praha: Portál.

5. Brundrett, M. (2015). Policy on the primary curriculum since 2010: The demise of the expert view. London Review of Education, 13(2), 49–59. CrossRef

6. Čapek, V. (2005). Některé mezinárodní projekty a koncepce dějepisu ve škole. In R. Kožiak & I. Nagy (Eds.), Acta historica Neosoliensia 8 (s. 217–229). Banská Bystrica: KH FHV UMB.

7. Černý, K., & Šubrt, J. (2013). K problematice školní výuky dějepisu. In J. Šubrt & J. Vinopal (Eds.), Historické vědomí obyvatel České republiky perspektivou sociologického výzkumu (s. 52–69). Praha: Karolinum.

8. Činátl, K., & Pinkas, J., et al. (2014). Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů.

9. De Groot-Reuvekamp, M. J., Van Boxtel, C., Ros, A., & Harnett, P. (2014). The understanding of historical time in the primary history curriculum in England and the Netherlands. Journal of Curriculum Studies, 46(4), 487–514. CrossRef

10. Donnelly, K. (2005). Benchmarking Australian primary school curricula. Canberra: Department of Education, Science and Training.

11. Dvořák, D. (2012). Od osnov k vzdělávacím standardům. Praha: PedF UK.

12. Dvořák, D. (2015). Proměny kurikulárního diskurzu: O aktérech, standardech a ledních medvědech. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (s. 101–117). Praha: PedF UK.

13. Dvořák, D., & Dvořáková, M. (2010). Dějepis a vlastivěda – varianty vztahu v českých a zahraničních kurikulech. In J. Märc et al., Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům (s. 45–55). Ústí nad Labem: FF UJEP.

14. Gracová, B., & Labischová, D. (2012). Současná teorie a praxe dějepisného vzdělávání na školách. Pedagogická orientace, 22(4), 516–543. CrossRef

15. Greger, D. (2015). Metodologie srovnávací pedagogiky ve světě, u nás a v kontextu této publikace. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (s. 59–63). Praha: PedF UK.

16. Guyver, R. (2011). Primary history: Current themes. In I. Davis (Ed.), Debates in history teaching (18–29). London: Routledge.

17. Harris, R., & Ormond, B. (2018). Historical knowledge in a knowledge economy – what types of knowledge matter? Educational Review, 1–17. DOI: 10.1080/00131911.2018.1462764 CrossRef

18. Havlůjová, H., & Najbert, J., et al. (2014). Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů.

19. Henderson, D. (2015). Introduction to point and counterpoint: What does the review of the Australian Curriculum mean for history? Curriculum Perspectives, 35(1), 49–51.

20. Holec, J., & Dvořák, D. (2017). Curriculum for Excellence: Kurikulum založené na kompetencích a zkušenosti z jeho implementace. Pedagogika, 67(1), 56–77. CrossRef

21. Hudecová, D. (2006). Analýza dějepisných vzdělávacích programů ve vybraných státech Evropy a její výsledky. Praha: PedF UK.

22. Huggins, M., & Knight, P. (1997). Curriculum continuity and transfer from primary to secondary school: The case of history. Educational Studies, 23(3), 333–348. CrossRef

23. Ježková, V., Dvořák, D., & Chapman, Ch. (2010). Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Karolinum.

24. Jireček, M. (2014). Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. Brno: MUNI Press. CrossRef

25. Labadie, A. L. R. (2011). The battle for national history standards. In M. S. Plakhotnik, S. M. Nielsen, & D. M. Pane (Eds.), Proceedings of the Tenth annual college of education & GSN research conference (s. 109–115). Miami: Florida International University. Dostupné z http://coeweb.fiu.edu/research_conference/

26. Labischová, D. (2013). Co si uchováváme v paměti? Empirický výzkum historického vědomí. Ostrava: OU.

27. Labischová, D., & Gracová, B. (2010). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: FF OU.

28. Levstik, L. S., & Thornton, S. J. (2018). Reconceptualizing history for early childhood through early adolescence. In S. A. Metzger & L. McArthur Harris (Eds.), The Wiley international handbook of history teaching and learning (s. 473–501). Hoboken: Wiley-Blackwell. CrossRef

29. Lingard, B., & McGregor, G. (2014). Two contrasting Australian Curriculum responses to globalisation: What students should learn or become. Curriculum Journal, 25(1), 90–110. CrossRef

30. Maddison, M. (2014, jaro). The National curriculum for History from September 2014: The view from Ofsted. Primary History, 66, 5–7.

31. Mareš, J. (2017). Etická dilemata učitelů dějepisu aneb Jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin? Historie – otázky – problémy, 9(2), 35–55.

32. Ormond, B. M. (2011). Shifts in knowledge teaching: The unexpected consequences of assessment practices on secondary history. Pacific-Asian Education, 23(1), 5–22.

33. Ormond, B. M. (2017). Curriculum decisions – the challenges of teacher autonomy over knowledge selection for history. Journal of Curriculum Studies, 49(5), 599–619. CrossRef

34. Pešková, K., Janko, T., Lupač, M., Ševčík, K., Doležal, T., Moravec, J., … Češková, T. (2014). Kurikulum základní školy: Metodologické přístupy a empirická zjištění. Brno: MU. CrossRef

35. Priestley, M., Laming, M., & Humes, W. (2015). Emerging school curricula: Australia and Scotland compared. Curriculum Perspectives, 35(3). Dostupné z http://www.acsa.edu.au/pages/page33.asp

36. Retz, T. (2016). At the interface: Academic history, school history and the philosophy of history. Journal of Curriculum Studies, 48(4), 503–517. CrossRef

37. Ritzvi, F., & Lingard. B. (2010). Globalizing education policy. London: Routledge.

38. Ross, E. W., Mathison, S., & Vinson, K. D. (2015). Social studies education and standards-based education reform in North America: Curriculum standardization, high-stakes testing, and resistance. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 10(1), 19–48.

39. Savage, G. C., & O'Connor, K. (2015). National agendas in global times: Curriculum reforms in Australia and the USA since the 1980s. Journal of Education Policy, 30(5), 609–630. CrossRef

40. Schoenfeld, A. H. (2004). Math wars. Educational Policy, 18(1), 253–286. CrossRef

41. Smith, J. (2017). Discursive dancing: Traditionalism and social realism in the 2013 English history curriculum wars. British Journal of Educational Studies, 65(3), 307–329. CrossRef

42. Stará, J., & Starý, K. (2017). Studie výuky dějepisného učiva na 1. stupni ZŠ. Pedagogická orientace, 27(1), 6–29. CrossRef

43. Symcox, L., & Wilschut, A. (Eds.). (2009). National history standards: The problem of the canon and the future of history teaching. Charlotte, NC: Information Age.

44. Štorchův memoriál (2013). Marginalia Historica, 4(2), 215–242.

45. Tambyah, M. (2015). What does the review of the Australian Curriculum mean for history in the primary years? Curriculum Perspectives, 35(1), 55–57.

46. Van der Leeuw-Roord, J. (2007). Two steps forwards, one step back: Shoring our stories and looking for the common threads. EUROCLIO Bulletin 26.

47. Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU.

48. Wilschut, A. (2009). Canonical standards or orientational frames of reference? The cultural and the educational approach to the debate about standards in history teaching. In L. Symcox & A. Wilschut (Eds.), National history standards: The problem of the canon and the future of teaching history (s. 113–135). Charlotte: Information Age Publishers.

49. Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. London: Routledge. CrossRef

50. Young, M., & Muller, J. (2010). Three educational scenarios for the future: Lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, 45(1), 11–27. CrossRef

51. Zakaria, F. (2016, 29. února). Centristé se drží. Respekt, 27(9), s. 15.

52. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA). (2015). Australian Curriculum, v. 8.1. Dostupné z http://www.australiancurriculum.edu.au/humanities-and-social-sciences/hass/

53. Department for Education. (2013). National curriculum in England: History programmes of study. Dostupné z https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-history-programmes-of-study

54. National Center for History in the Schools. (1994). National standards for history for grades K-4: Expanding children's world in time and space. Los Angeles: Author. Dostupné z http://www.nchs.ucla.edu/history-standards/standards-for-grades-k-4/

55. National Council for the Social Studies. (2013). The college, career, and civic life (C3) framework for social studies state standards: Guidance for enhancing the rigor of K-12 civics, economics, geography, and history. Silver Spring: NCSS. Dostupné z http://www.socialstudies.org/system/files/c3/C3-Framework-for-Social-Studies.pdf

Creative Commons License
Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 1802-4637
E-ISSN: 2336-3177

Download