AUC IURIDICA
AUC IURIDICA

Acta Universitatis Carolinae Iuridica (dále jen AUCI) je hlavním časopisem Právnické fakulty UK. Vychází od roku 1954, patří tak mezi tradiční právnické časopisy teoretického zaměření.

Jako obecný právnický časopis přináší delší studie i kratší články o jakýchkoli relevantních otázkách v právní teorii i mezinárodním, evropském a vnitrostátním právu. AUCI také publikuje materiály vztahující se k aktuálním otázkám legislativy. AUCI je recenzovaný časopis a přijímá příspěvky od českých i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou zveřejňovány v původním jazyku – slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině.

AUCI je teoretický časopis pro otázky státu a práva. Jeho vydavatelem je Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, prostřednictvím nakladatelství Karolinum. Vychází čtyřikrát ročně, termíny vydání časopisu naleznete zde.

Články uveřejněné v časopise AUCI procházejí nezávislým recenzním řízením (peer review), které je oboustranně anonymní. Posuzovatelé z daného oboru vyjadřují své stanovisko k vědecké kvalitě příspěvku a vhodnosti publikace v časopisu. V případě připomínek je stanovisko zasíláno zpět autorovi s možností přepracování textu (blíže viz Pokyny pro autory – Průběh recenzního řízení).

Časopis AUCI (ISSN 0323-0619) je evidován v České národní bibliografii (vedena Národní knihovnou ČR) a v Index to Foreign Legal Periodicals (veden American Association of Law Libraries). AUCI má přiděleno evidenční číslo periodického tisku e. č. MK E 18585.

V r. 2021 byl jako první časopis Právnické fakulty Univerzity Karlovy zařazen do prestižní mezinárodní databáze Scopus. Tato databáze společnosti Elsevier je největší abstraktovou a citační databází recenzované literatury na světě. Od zařazení do elitní databáze Scopus si redakce časopisu slibuje nejen zvýšení čtenosti časopisu, ale také nárůst zájmu o publikaci příspěvků jak českých, tak zahraničních autorů.

AUCI je tzv. časopisem otevřeným a veškerý jeho obsah je zveřejňován jak na webu fakulty, tak na webových stránkách nakladatelství Karolinum. Přístup k němu je bezplatný. Domovská stránka časopisu AUCI je na webových stránkách Nakladatelství Karolinum.

Časopis AUCI využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.

Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.

AUC IURIDICA, Vol 51 No 3 (2005), 145–173

Společná zahraniční a bezpečnostní politika (SZBP) a Evropská bezpečnostní a obranná politika (EBOP) EU: výzvy, možnosti a meze

[Foreign Security and Defence Policy of the EU: Challenges, Possibilities and Limits]

Stanislava Hýbnerová

DOI: https://doi.org/10.14712/23366478.2025.90
zveřejněno: 14. 02. 2025

Abstract

The dynamics and complexity of the CFSP is reflected in different attitudes to the methodology of the problem. As an evolutionary process whose dynamics is determined by interaction of external and internal factors, it allows to understand its possibilities and limitations as well as its direction to a coherent, active and effective foreign, security and defence policy of the EU. At the beginning of this process the Cold War oriented European integration exclusively into the economic sphere, while military security was guarantied by NATO due to the primacy of collective self-defence arrangement. The growing mutual interconnection of economic, institutional and legal relations guarantied internal security of the Community and created conditions for coordination of foreign policy by intergovernmental methods. The European Political Cooperation (EPC) was established in 1970. Built on the basis of the EPC, the basic rationale of the Common Foreign and Security Policy (CFSP) remained the same as that of EPC: such cooperation was an important step toward political union and the member states of EC would have more impact if they spoke collectively, in one voice. The CFSP was introduced under the Maastricht Treaty (l 993). It has provided a legal framework for cooperation among the member states, but not strong and coherent enough to contain the particular political interests of all member states governments. The pillar construction remained the CFSP out of the jurisdiction of the Court of Justice. The corresponding parts of the Maastricht Treaty are under the rules of International law. The impact of the CFSP on international politics in the post-bipolar era has not been very positive nor commensurate with economic power of the EU, particularly in the war conflict in the former Yugoslavia. The establishment of the European Security and Defence Policy (ESDP) in 1999 gave the EU direct access to military structures and means and EU officials and national policy-makers have become involved in its development. Being a part of the CFSP, ESDP is a purely intergovernmental policy based on consensus. ECSP is primarily identified with “crisis management” and starting with 2003 it has been translated into a series of the crisis management operations. Without regard to its dynamics, ESDP still remains to be a development matter. The European Convention includes important innovations of the CFSP/ESDP. The failure of the ratification process may complicate their realization. However, the experience from the preceding development prove that some already agreed reforms and measures can be in force as a part of a constantly adapting and developing process without regard to the future of the European Convention.

klíčová slova: European Union; Security policy; foreign policy; defence policy

Creative Commons License
Společná zahraniční a bezpečnostní politika (SZBP) a Evropská bezpečnostní a obranná politika (EBOP) EU: výzvy, možnosti a meze is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 4 x ročně
cena tištěného čísla: 65 Kč
ISSN: 0323-0619
E-ISSN: 2336-6478

Ke stažení