AUC IURIDICA
AUC IURIDICA

Acta Universitatis Carolinae Iuridica (dále jen AUCI) je hlavním časopisem Právnické fakulty UK. Vychází od roku 1954, patří tak mezi tradiční právnické časopisy teoretického zaměření.

Jako obecný právnický časopis přináší delší studie i kratší články o jakýchkoli relevantních otázkách v právní teorii i mezinárodním, evropském a vnitrostátním právu. AUCI také publikuje materiály vztahující se k aktuálním otázkám legislativy. AUCI je recenzovaný časopis a přijímá příspěvky od českých i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou zveřejňovány v původním jazyku – slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině.

AUCI je teoretický časopis pro otázky státu a práva. Jeho vydavatelem je Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, prostřednictvím nakladatelství Karolinum. Vychází čtyřikrát ročně, termíny vydání časopisu naleznete zde.

Články uveřejněné v časopise AUCI procházejí nezávislým recenzním řízením (peer review), které je oboustranně anonymní. Posuzovatelé z daného oboru vyjadřují své stanovisko k vědecké kvalitě příspěvku a vhodnosti publikace v časopisu. V případě připomínek je stanovisko zasíláno zpět autorovi s možností přepracování textu (blíže viz Pokyny pro autory – Průběh recenzního řízení).

Časopis AUCI (ISSN 0323-0619) je evidován v České národní bibliografii (vedena Národní knihovnou ČR) a v Index to Foreign Legal Periodicals (veden American Association of Law Libraries). AUCI má přiděleno evidenční číslo periodického tisku e. č. MK E 18585.

V r. 2021 byl jako první časopis Právnické fakulty Univerzity Karlovy zařazen do prestižní mezinárodní databáze Scopus. Tato databáze společnosti Elsevier je největší abstraktovou a citační databází recenzované literatury na světě. Od zařazení do elitní databáze Scopus si redakce časopisu slibuje nejen zvýšení čtenosti časopisu, ale také nárůst zájmu o publikaci příspěvků jak českých, tak zahraničních autorů.

AUCI je tzv. časopisem otevřeným a veškerý jeho obsah je zveřejňován jak na webu fakulty, tak na webových stránkách nakladatelství Karolinum. Přístup k němu je bezplatný. Domovská stránka časopisu AUCI je na webových stránkách Nakladatelství Karolinum.

Časopis AUCI využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.

Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.

AUC IURIDICA, Vol 50 No 1 (2004), 235–243

Řádná péče v evropském správním právu

[Due Diligence and the European Administrative Law]

Richard Pomahač

DOI: https://doi.org/10.14712/23366478.2025.45
zveřejněno: 14. 02. 2025

Abstract

The article deals with an application of the principle of due diligence accompanying the creation of a European administrative space. Administrative law as a mailer of Europeanisation seems to be deeply rooted in regional customs and beliefs to the extent that respect for individua! rights depends for their recognition and application on suitable institutions, or a similar way on the education, training, and attitudes of officials and judges. Moreover, the courts themselves in exercising their powers of judicial review of administration may create principles governing the administration which in turn are the basis of rights. The principle of legality extends beyond the immediate and direct laws governing an area of administrative activity. On the other hand, legal principles are preferred to legal rules for the reason that the aim is to promote general recognition of certain common guidelines and together leave as much freedom as possible in choosing the means for ensuring that administration will conform in substance with the principles set out. That is particularly intended for principles of official integrity (a ban on any financial or other obligation to outside individuals or organisations that might influence the performance of official duties), transparency (a duty to be as open as possible about all the administrative actions to give reasons for decisions and to restrict information only when the wider public interest clearly demands), and responsibility (a condition of accountability for decisions and actions to the public). Further problems have arisen as a result of the activity of those persons, who are responsible for judicial review of public administration. Those who boast most loudly that public administration must live under the rule of law are frequently those who are at least disposed to accept the logical corollary of that boast, especially from the position of true instigators of judicial activism. As a fundamental problem of administrative justice are therefore discussed principle of subsidiarity (administration being as closely as possible to the individuals), as well as principles of equality, proportionality and legitimate expectations. The last principles were regarded by many experts in their capacity as ius commune, i.e. in the background of similar problems and similar attempts at solutions with a firm possibility of achieving a unification of administrative law in Europe. Administrative practices as regards the use of discretionary powers can change, within the limits set by the principle of legitimate expectations. The administrative authorities must be consistent in their actions so as to respect the legitimate trust which private persons ought to be able to place in them. The administrative agents must act with all due diligence in performing their duty to provide the information necessary to the defence of the individual partiesi interests. Due procedure – whose principles and rules have been repeated in case-law as well as in soft-law – is the basis for assessment as to whether an administrative body has acted with due care. Where the body is criticised for incorrect procedure the criticism is usually directed against a lack of due diligence often understood as a counterbalance of administrative discretion.

Creative Commons License
Řádná péče v evropském správním právu is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

230 x 157 mm
vychází: 4 x ročně
cena tištěného čísla: 65 Kč
ISSN: 0323-0619
E-ISSN: 2336-6478

Ke stažení