Acta Universitatis Carolinae Iuridica (dále jen AUCI) je hlavním časopisem Právnické fakulty UK. Vychází od roku 1954, patří tak mezi tradiční právnické časopisy teoretického zaměření.
Jako obecný právnický časopis přináší delší studie i kratší články o jakýchkoli relevantních otázkách v právní teorii i mezinárodním, evropském a vnitrostátním právu. AUCI také publikuje materiály vztahující se k aktuálním otázkám legislativy. AUCI je recenzovaný časopis a přijímá příspěvky od českých i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou zveřejňovány v původním jazyku – slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině.
AUCI je teoretický časopis pro otázky státu a práva. Jeho vydavatelem je Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, prostřednictvím nakladatelství Karolinum. Vychází čtyřikrát ročně, termíny vydání časopisu naleznete zde.
Články uveřejněné v časopise AUCI procházejí nezávislým recenzním řízením (peer review), které je oboustranně anonymní. Posuzovatelé z daného oboru vyjadřují své stanovisko k vědecké kvalitě příspěvku a vhodnosti publikace v časopisu. V případě připomínek je stanovisko zasíláno zpět autorovi s možností přepracování textu (blíže viz Pokyny pro autory – Průběh recenzního řízení).
Časopis AUCI (ISSN 0323-0619) je evidován v České národní bibliografii (vedena Národní knihovnou ČR) a v Index to Foreign Legal Periodicals (veden American Association of Law Libraries). AUCI má přiděleno evidenční číslo periodického tisku e. č. MK E 18585.
V r. 2021 byl jako první časopis Právnické fakulty Univerzity Karlovy zařazen do prestižní mezinárodní databáze Scopus. Tato databáze společnosti Elsevier je největší abstraktovou a citační databází recenzované literatury na světě. Od zařazení do elitní databáze Scopus si redakce časopisu slibuje nejen zvýšení čtenosti časopisu, ale také nárůst zájmu o publikaci příspěvků jak českých, tak zahraničních autorů.
AUCI je tzv. časopisem otevřeným a veškerý jeho obsah je zveřejňován jak na webu fakulty, tak na webových stránkách nakladatelství Karolinum. Přístup k němu je bezplatný. Domovská stránka časopisu AUCI je na webových stránkách Nakladatelství Karolinum.
Časopis AUCI využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.
Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.
AUC IURIDICA, Vol 33 No 1 (1987), 5–15
Finanční právo a jeho úkoly po XVII. sjezdu KSČ
[Financial Law and Its Tasks After the 17th Congress]
Milan Bakeš
DOI: https://doi.org/10.14712/23366478.2025.486
zveřejněno: 07. 08. 2020
Abstract
In the application of the documents of the 17th Congress of the Communist Party of Czechoslovakia financial law and the financial law science respectively must take their significant part too. A number of rules concerning the 8th Five Year Plan had been published in advance. In the finance law field published in 1985 were from the finance law sphere in the Collection of Statutes, 7 Statutes, 7 Government Decrees (of the Government of the Czechoslovak Socialist Republic and Republic Governments respectively), 19 Ordinances and many minor legal strength regulations. A number of progressive legal regulations for the 8th Five Year Plan has been realised in advance. This does not mean, of course, that there were no problems in the entire sphere of the financial legislation. It is ever necessary to see to it that financial law regulations like any legal regulation should be as simple and as intelligible as possible to help practice effectively. I think that, as outlined by the Congress papers, it is necessary to take up in the course of the 8th Five Year Plan a number of questions connected with budgetary planning and rationalisation of the tax and levy system. It would be appropriate already now to consider a legislative regulation of the budgetary rules, especially for the sphere of the national committees. In the field of rules governing banking activities the main legal adjustments should be applied to currency planning and exchange rates. While the sphere of budgetary relations is regulated relatively in detail and with precision, this is not so with the currency planning which ought to be a sort of counter-balance to the budget in the currency credit field. Amendment would be also required by the Banking Organisation Act, of which now only fragments are operative. Finally, it would be proper, as assumed also by the plan of the legislative work by the Czechoslovak State Bank, to approach a solution of the legal problems of currency rates. While introduction of a single rate of the Czechoslovak Crown to other currencies should be the final outcome, in the next five years at least an economic justification of a legally fixed single component rate both in the field of commercial and non-commercial payments should be presented.
Finanční právo a jeho úkoly po XVII. sjezdu KSČ is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
230 x 157 mm
vychází: 4 x ročně
cena tištěného čísla: 65 Kč
ISSN: 0323-0619
E-ISSN: 2336-6478