AUC GEOGRAPHICA
AUC GEOGRAPHICA

We are pleased to share that the AUC Geographica was awarded an Impact Factor of 0.6 in the 2022 Journal Citation Reports™ released by Clarivate in June 2023. AUC Geographica ranks (JCI) in Q3 in Geography.

AUC Geographica (Acta Universitatis Carolinae Geographica) is a scholarly academic journal continuously published since 1966 that publishes research in the broadly defined field of geography: physical geography, geo-ecology, regional, social, political and economic geography, regional development, cartography, geoinformatics, demography and geo-demography.

AUC Geographica also publishes articles that contribute to advances in geographic theory and methodology and address the questions of regional, socio-economic and population policy-making in Czechia.

Periodical twice yearly.
Release dates: June 30, December 31

All articles are licenced under Creative Commons Attribution 4.0 International licence (CC BY 4.0), have DOI and are indexed in CrossRef database.

AUC Geographica is covered by the following services: WOS, EBSCO, GeoBibline, SCOPUS, Ulrichsweb and Directory of Open Access Journals (DOAJ).

The journal has been covered in the SCOPUS database since 1975 – today
https://www.scopus.com/source/sourceInfo.uri?sourceId=27100&origin=recordpage

The journal has been selected for coverage in Clarivate Analytics products and services. Beginning with V. 52 (1) 2017, this publication will be indexed and abstracted in Emerging Sources Citation Index.

The journal has been indexed by the Polish Ministry of Science and Higher Education (MSHE) on the list of scientific journals recommended for authors to publish their articles. ICI World of Journals; Acta Universitatis Carolinae, Geographica.

Journal metrics 2022

Web of Science
Impact factor (JCR®): 0.6
Journal Citation Indicator (JCI): 0.24
Rank (JCI): Q3 in Geography

Scopus
Cite Score: 1.1
Rank (ASJC): Q3 in Geography, Planning and Development; Q3 in General Earth and Planetary Sciences

The journal is archived in Portico.

AUC GEOGRAPHICA, Vol 47 No 1 (2012), 13–22

The geography of knowledge sources in the Czech outdoor equipment industry: key role of global temporary clusters and of national informal networks

Lenka Fendrychová, Jiří Blažek

DOI: https://doi.org/10.14712/23361980.2015.20
zveřejněno: 26. 09. 2017

Abstract

In contrast to the swiftly expanding set of studies devoted to the knowledge sources for high-tech industries in highly developed regions, the aim of this paper is to provide insights into the geography of knowledge sources of low-tech industry in the European semi-periphery. Czech outdoor equipment producing firms are primarily SMEs, often based on a tradition of homemade manufacturing from the period of state socialism. Nevertheless, some of them now compete on a global market. Qualitative research based on semi-structured interviews with the company owners/managers was applied. The results show a significant role of global temporary clusters for enhancing competitiveness of low-tech firms competing in mature markets. In the case of Czech outdoor equipment industry, the “global buzz” at international trade fairs is accompanied by the informal networks of relationships stemming from the climbers’ community in times of state socialism. Geografie zdrojů znalostí českých výrobců outdoorového vybavení: klíčová role dočasných klastrů a národní sítě neformálních vztahů Na rozdíl od rychle rostoucího souboru studií věnovaných geografii zdrojů znalostí v high-tech průmyslu ve vysoce rozvinutých regionech se tato práce zaměřuje na geografii zdrojů znalostí lowtech průmyslu v prostředí Evropské semi-periferie. České firmy vyrábějící vybavení do přírody jsou především malé a střední podniky, často založené na tradici domácí výroby z období komunismu. Některé z nich však nyní soutěží na globálních trzích. Musely tedy nezbytně udělat obrovský skok kupředu v oblasti konkurenceschopnosti během relativně krátké doby. Tento článek se proto zaměřuje na strategie, které tyto firmy použily pro dosažení vyšší konkurenceschopnosti a na roli různých zdrojů znalostí. Jádrem metodologie byl kvalitativní výzkum založený na polostrukturovaných rozhovorech s vlastníky či manažery firem. Výsledky ukazují na velký význam „nad-regionálních“ zdrojů znalostí pro konkurenceschopnost low-tech firem ležících mimo jádrové oblasti daného průmyslu. Nejvýznamnější identifikovaný zdroj znalostí, „globální bzukot“ na mezinárodních veletrzích, je v případě českých výrobců outdoorového vybavení doplňován sítí neformálních vztahů založených na sociální blízkosti „lezců ze staré školy“, kteří za socialismu představovali relativně malou komunitu, avšak s velmi výraznou vnitřní identitou.

klíčová slova: competitiveness; geography of knowledge sources; temporary clusters; outdoor equipment industry; Czechia

Creative Commons License
The geography of knowledge sources in the Czech outdoor equipment industry: key role of global temporary clusters and of national informal networks is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

210 x 297 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 200 Kč
ISSN: 0300-5402
E-ISSN: 2336-1980

Ke stažení