Divácká reflexe sportu
témata:
sport a tělovýchova
brožovaná, 182 str., 1. vydání
vydáno: listopad 2010
ISBN: 978-80-246-1838-8
doporučená cena: 210 Kč
Anotace
Účast na sportovním dění nemusí mít vždy jen podobu osobní angažovanosti, neboť vedle vlastní sportovní aktivity hraje v životě mnoha lidí stejně důležitou roli i pasivní konzumace sportu, realizovaná sledováním sportovních soutěží. Forma sportovního diváctví má obdobnou historii jako aktivní sportování a tvořila ve všech historických obdobích významnou součást zábavy pro velké skupiny populace. Důsledkem byl zvyšující se význam diváctví jako společenského jevu a s ním také závažnost diváckých reakcí.
Autoři v předkládané knize rozebírají problematiku sportovního diváctví v prostředí České republiky a přinášejí výsledky z několikaletého intenzivního výzkumu u sportů s nejširší diváckou základnou. Kombinují hledisko sociologické, sledující vazby diváctví na celospolečenské jevy, se sociálněpsychologickým, jež zdůrazňuje provázanost některých aspektů sledovaného jevu s nejbližším sociálním okolím sportovních diváků. Vzhledem k pokračující globalizaci sportu mají uvedené poznatky širší záběr, mnohdy přesahují rámec jednotlivých států a mohou sloužit i k ovlivnění situace ve sportovní praxi.
Obsah
1. Úvod do problematiky sportovního diváctví
1.1 Psychosociální aspekty sportovního diváctví
2. Sportovní diváctví jako výzkumný problém
2.1 Metody, soubor
3. Sociálně demografické charakteristiky sportovních diváků
4. Divácké motivace návštěvnosti, prožitky, reakce
4.1 Divácké prožitky sledovaného utkání
4.1.1 Divácká identifikace
4.1.2 Emoční odezva na sledované utkání
4.2 Divácké reakce
5. Agrese v diváckých reakcích
6. Chování sportovních diváků z kvalitativního hlediska
6.1 Projevy sportovních diváků během utkání
6.2 Skupinové jevy ve sportovním hledišti
6.3 Dynamika chování ve sportovním hledišti
6.4 Specifické divácké skupiny
6.5 Průběh sportovního utkání v projevech diváků podle jednotlivých sledovaných sportů
7. Hodnotová orientace sportovních diváků
7.1 Úvod do problematiky hodnot
7.2 Sport a problematika hodnot
7.3 Schwartzova teorie lidských hodnot
7.4 Hodnotové dimenze zjištěné u sportovních diváků
7.4.1 Analýza vlivu sociálně-ekonomických charakteristik na hodnotové dimenze u sportovních diváků
7.4.2 Srovnání hodnotových dimenzí u diváků jednotlivých sledovaných sportů
7.5 Srovnání agresivních a neagresivních diváků
8. Kazuistiky fotbalových fanoušků ze skupin ultras a hooligans
9. Závěrem
9.1 Možnosti regulace chování sportovních diváků z právního hlediska
10. Summary
Literatura
Recenze
Kniha může sloužit jako reflexivní pohled na složitou problematiku sportovního diváctví s využitím poznatků získaných od diváků nejpopulárnějších sportovních her. Uvedené poznatky mají širší záběr přesahující rámec České republiky, kdy zejména predikce chování sportovních diváků u nejpopulárnějších sportů, fotbalu a ledního hokeje, mohou stanovit preventivní opatření proti vulgárnosti, agresivitě a násilí. Domníváme se, že uváděné výsledky, analýzy a komentáře od autora a spoluautorů jsou pro čtenáře této publikace velice zajímavé, v některých kapitolách i atraktivní.
Petr Jansa (Česká kinantropologie, č. 4/10, ročník 14, str. 91)