Škola v globální době
Proměny pěti českých základních škol
Dvořák, Dominik – Starý, Karel – Urbánek, Petr
témata:
pedagogika – vzdělávací systémy
brožovaná, 196 str., 1. vydání
vydáno: duben 2015
ISBN: 978-80-246-2977-3
doporučená cena: 220 Kč
Anotace
Změny v oblasti vzdělávání jsou na celém světě předmětem intenzivního zájmu výzkumníků, politiků, učitelů i ředitelů škol a rodičů. Stále však zaznamenáváme, že značný počet pokusů o koncepční změny ve vzdělávání selhává. Zřejmě ani nedávná česká reforma nesplnila očekávání, která do ní byla vkládána.
Tato studie přináší původní poznatky o tom, jak probíhají v současnosti proměny českého základního vzdělávání. Autorům však nešlo o hodnocení jedné konkrétní reformy, snažili se pochopit, jak vnitřní dynamika života jednotlivých škol interaguje s vnějšími impulzy, které přicházejí z lokální, národní i globální úrovně. Práce nejprve poukazuje na hodnoty, o které usilovaly některé nedávné zahraniční reformy vzdělávání, na to, jakými prostředky se snažily motivovat školy ke změně a kteří aktéři se na změnách podílejí v současnosti. Druhá a nejrozsáhlejší část čtenáře nechává prostřednictvím podrobných popisů postupně nahlédnout do pěti základních škol z různých míst naší země a upozorňuje na to, co a jakým způsobem se ve školách za poslední léta změnilo, ale také na to, co zůstává stabilní.
Obsah
1. Proměny školy v dnešním světě
1.1 Hodnoty a cíle
1.2 Mechanismy reformy
1.3 Reforma: aktéři
1.4 Závěr
2. Metodologie výzkumu
2.1 Výzkumný problém
2.2 Výzkumný soubor
2.3 Sběr a analýza dat
2.4 Reflexe výzkumníka a etika šetření
2.5 Uspořádání druhé a třetí části knihy
3. Malá škola vyrostla
3.1 Pět úspěšných let Malé školy
3.2 Reforma jen pro inspekci?
3.3 Zlepšení jednotlivých škol nemusí být známkou zlepšování systému
3.4 Závěr
4. Výběrová škola: nesnadná změna vedení
4.1 Stabilita jako hodnota
4.2 Změna ředitele
4.3 Vnímání reformy
4.4 Závěr
5. Horská škola: evoluce místo reforem?
5.1 Specifické prostředí jako výzva pro školu
5.2 Rozvoj školy navzdory omezením
5.3 Možnosti a meze průběžných inovací
5.4 Závěr
6. Pestrá škola chce sloužit všem žákům
6.1 Vývoj žákovské populace
6.2 Deklarované priority: počítače, plavání, jazyky
6.3 Závěr
7. V Předměstské škole se snaží udržet latku
7.1 Proměny žactva a učitelského sboru
7.2 „Náročnost je dobrá“
7.3 Vedení usiluje o transparentnost
7.4 Závěr
8. Tematická mezipřípadová analýza
8.1 Hodnoty, cíle, obsahy
8.2 Procesy a jejich aktéři
8.3 Aktéři
8.4 Závěr
Závěr
Summary
Literatura
Rejstřík