MARGINALIA HISTORICA
MARGINALIA HISTORICA

Marginalia Historica je odborný recenzovaný časopis, který se věnuje široce pojímaným dějinám vzdělanosti (včetně školství i osvěty) a komplementárně chápané kultury. Otiskuje původní vědecké studie, materiálové příspěvky, recenze a zprávy zaměřené na problematiku českých zemí nahlíženou ve středoevropském a evropském kontextu. Časopis byl nejprve vydáván v letech 1996–2004 katedrou dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jako nepravidelný sborník. Celkem v tomto období vyšlo osm svazků. V roce 2010 pak bylo jeho vydávání obnoveno. Vychází dvakrát ročně tiskem i online (open access).

MARGINALIA HISTORICA, Vol 14 No 1 (2023), 65–115

Article

Test historického myšlení. Projednávání zákona „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako podklad pro hodnocení historického myšlení žáků

[Testing Historical Thinking. Classroom Testing of Historical Thinking Based on a 1927 Primary Source Sample]

Václav Kaška, Petr Sedlák, Peter Sokol

DOI: https://doi.org/10.14712/30298393.2025.3
zveřejněno: 03. 11. 2025

Abstract

The study presents and includes a sample test to be used to examine how pupils conceive and reflect on history, including an answer sheet sample and a methodological sheet. Sourcewise, the test is based on recorded proceedings of the 1927 debate in the Czechoslovak parliament on the bill on ‘nomadic Gypsiesʼ; this topic was chosen as it is sufficiently documented by primary evidence and yet handily unfamiliar to the learners. Several subsequent versions of the test and evaluation criteria were made also to reflect the results of two rounds of pilot testing. The authors have used methodology by historians Pavel Baloun and Jaromír Mrňka for the history part and Bloom’s revised taxonomy of educational goals. Their primary methodological inspiration lies in Peter Seixas et al., whose ’One-hour Historical Thinking Test’ was taken into account as well as their overall framing concept of ‘historical thinking’ (as adopted by the didactical project Dějepis+). The test as a whole, as it presented below, is to serve history teaching methodologists as well as teachers for their classrom use.

klíčová slova: historical thinking method; classroom testing; didactics of history; Peter Seixas; Czechoslovak 1927 anti-vagrant legislation

Creative Commons License
Test historického myšlení. Projednávání zákona „o potulných cikánech“ z roku 1927 jako podklad pro hodnocení historického myšlení žáků is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

148 x 210 mm
vychází: 2 x ročně
ISSN: 1804-5367
E-ISSN: 3029-8393

Ke stažení