Acta Universitatis Carolinae Iuridica (dále jen AUCI) je hlavním časopisem Právnické fakulty UK. Vychází od roku 1954, patří tak mezi tradiční právnické časopisy teoretického zaměření.
Jako obecný právnický časopis přináší delší studie i kratší články o jakýchkoli relevantních otázkách v právní teorii i mezinárodním, evropském a vnitrostátním právu. AUCI také publikuje materiály vztahující se k aktuálním otázkám legislativy. AUCI je recenzovaný časopis a přijímá příspěvky od českých i zahraničních autorů. Příspěvky zahraničních autorů jsou zveřejňovány v původním jazyku – slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině.
AUCI je teoretický časopis pro otázky státu a práva. Jeho vydavatelem je Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, prostřednictvím nakladatelství Karolinum. Vychází čtyřikrát ročně, termíny vydání časopisu naleznete zde.
Články uveřejněné v časopise AUCI procházejí nezávislým recenzním řízením (peer review), které je oboustranně anonymní. Posuzovatelé z daného oboru vyjadřují své stanovisko k vědecké kvalitě příspěvku a vhodnosti publikace v časopisu. V případě připomínek je stanovisko zasíláno zpět autorovi s možností přepracování textu (blíže viz Pokyny pro autory – Průběh recenzního řízení).
Časopis AUCI (ISSN 0323-0619) je evidován v České národní bibliografii (vedena Národní knihovnou ČR) a v Index to Foreign Legal Periodicals (veden American Association of Law Libraries). AUCI má přiděleno evidenční číslo periodického tisku e. č. MK E 18585.
V r. 2021 byl jako první časopis Právnické fakulty Univerzity Karlovy zařazen do prestižní mezinárodní databáze Scopus. Tato databáze společnosti Elsevier je největší abstraktovou a citační databází recenzované literatury na světě. Od zařazení do elitní databáze Scopus si redakce časopisu slibuje nejen zvýšení čtenosti časopisu, ale také nárůst zájmu o publikaci příspěvků jak českých, tak zahraničních autorů.
AUCI je tzv. časopisem otevřeným a veškerý jeho obsah je zveřejňován jak na webu fakulty, tak na webových stránkách nakladatelství Karolinum. Přístup k němu je bezplatný. Domovská stránka časopisu AUCI je na webových stránkách Nakladatelství Karolinum.
Časopis AUCI využívá licenci Creative Commons: CC BY 4.0.
Dlouhodobou archivaci digitálního obsahu časopisu zajišťuje Portico.
AUC IURIDICA, Vol 64 No 2 (2018), 49–72
„Lesk a bída“ integrace cizinců pohledem vládních koncepcí integrace cizinců (s využitím kazuistik z praxe veřejného ochránce práv)
[The “Splendors and Miseries” of Integration of Foreigners from the Perspective of the Governmental Policies for the Integration of Foreign Nationals (in the Light of Case Studies as Tested by the Public Defender of Rights)]
Pavel Pořízek
DOI: https://doi.org/10.14712/23366478.2018.5
zveřejněno: 13. 06. 2018
Abstract
The article deals with the conditions of integration of foreigners in the Czech Republic. The information used for the analysis and conclusions of the article draws mainly on governmental policies for integration of foreigners. The key areas of integration include knowledge of the Czech language, economic and social self-sufficiency, socio-cultural orientation within the society, and relations among communities. The policies openly exemplify failures of governmental integration measures. Several examples are mentioned, such as: the relevant Ministries suffering from being understaffed or insufficiently involved; further insufficient involvement of municipalities in integration activities; and delays in implementation of a wide range of integration measures. Several issues remain unsolved, including the participation of children of third country nationals in the national health insurance scheme or enabling the foreigners permanently residing in the territory of the Czech Republic to exercise their right to vote in municipal elections. Both the mentioned policies and this article point out two topics of gravity: the first one being the complex nature of relevant legal sources and provisions which makes the legal sources appear difficult to access; the second one rests in the fact that the vast majority of foreigners remains reliant on services of dubious agents and mediators. In spite of all of the aforementioned hindrances foreigners integrate successfully, and demonstrate ability to access and enter the labor market. The percentage of foreigners collecting social benefits is negligible. No relevant information available indicates that they represent a threat to national security. In spite of certain reservations on the side of the majority the co-existence of the majority with foreigners is described as lacking in conflict. There is clear evidence supporting the notion that foreigners aim at integration with the majority and that the value system of the three biggest groups of foreigners divided by nationality (Ukrainian, Vietnamese and Russian) overlaps to a large extent with the value system of the majority. The development and trends in the influx of foreigners to the Czech Republic show that so far since 1989 there has been a thirteen fold increase in the number of foreigners and over half a million foreigners have been integrated. Foreigners appear to integrate well despite insufficiently structured and targeted integration measures. However, the topic of integration of foreigners with respect to the forecasted significant and continuous increase in their influx should be viewed as a matter of importance that needs to be provided both financial means and targeted effort.
klíčová slova: citizenship; naturalisation; integration
reference (39)
1. ČSÚ. Počet cizinců v ČR - předběžné čtvrtletní údaje; 2004/06 - 2017/09 [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/11292/44321488/c01R02_201709.pdf/d5111138-1697-4739-8e61-e24b424d6158?version=1.0
2. ČSÚ. Projekce obyvatelstva České republiky (Projekce 2013) [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/20567167/402013u.pdf/3cdc1b6f-9334-429e-99e6-f72b4047bee3?version=1.0
3. ČSÚ. Stíhané, obžalované a odsouzené osoby podle státního občanství v roce 2012 [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/11292/39434086/12_c05t51.pdf/1e4ed2cc-69b3-4747-b03e-4629d784ed8f?version=1.0
4. ČSÚ. Stíhané, obžalované a odsouzené osoby podle státního občanství v roce 2016 [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/11292/39434086/16_c05t51.pdf/e070adb3-6e58-4d45-84bb-bf461fd109f9?version=1.0
5. LIPOLD, J. Okamura chce zakázat islám. Trumfnul Sobotku. Aktualně.cz [online]. Poslední změna 5. září 2017. Dostupné z: https://nazory.aktualne.cz/komentare/okamura-chce-zakazat-islam-trumfnul-sobotku/r~d9f7e42c923811e79b440025900fea04/
6. Migrant Policy Integration Index 2015. Czech Republic [online]. Dostupné z: http://www.mipex.eu/czech-republic
7. Ministerstvo vnitra. Zpráva o situaci v oblasti migrace a integrace cizinců na území České republiky v roce 2016. [online]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/migracni-a-azylova-politika-ceske-republiky-470144.aspx?q=Y2hudW09NA%3D%3D
8. POŘÍZEK, P. Brána nebo zábrana – problematické aspekty systému Visapoint. In: JÍLEK, D., POŘÍZEK, P. (eds.) Aktuální právní problémy azylového a cizineckého práva. Sborník z vědeckého semináře uskutečněného dne 10. září 2015 v Kanceláři veřejného ochránce práv. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2016
9. POŘÍZEK, P. Výklad výhrady veřejného pořádku v jednotlivých ustanoveních zákona o pobytu cizinců (část I. Občané EU a jejich rodinní příslušníci). In: JÍLEK, D., POŘÍZEK, P. (eds.) Ročenka uprchlického a cizineckého práva 2016. Brno: Kancelář veřejného ochránce práv, 2017
10. SCHEBELLE, D., KUBÁT, J., KOTÍKOVÁ, J., VYCHOVÁ, H. Průzkum veřejného mínění cizinců z třetích zemí o otázkách integrace a jejich náhledů na majoritní společnost a život v ní. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2015 [online]. Dostupné z: http://cizinci.cz/repository/2575/file/Pr%C5%AFzkum%20ve%C5%99ejn%C3%A9ho%20m%C3%ADn%C4%9Bn%C3%AD%20cizinc%C5%AF%20(2015).pdf
11. V Česku už další muslimy nechceme, řekl Sobotka. Hodlá předejít problémům. iDNES [online]. Poslední změna 25. srpna 2017. Dostupné z: https://zpravy.idnes.cz/sobotka-muslimove-uprchlici-did-/domaci.aspx?c=A170825_141219_domaci_jj
12. Veřejný ochránce práv. Nerovné postavení cizinců v ČR v přístupu k veřejnému zdravotnímu pojištění. 11. března 2009 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2009/nerovne-postaveni-cizincu-v-cr-v-pristupu-k-verejnemu-zdravotnimu-pojisteni/),
13. Veřejný ochránce práv. Navrhovaný zákon o zdravotním pojištění cizinců je špatný a straní pojišťovnám. 23. července 2014 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/navrhovany-zakon-o-zdravotnim-pojisteni-cizincu-je-spatny-a-strani-pojistovnam/),
14. Veřejný ochránce práv. Nerovné postavení cizinců nemusí být diskriminací, přesto vyžaduje řešení. 21. července 2010 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2013/nerovne-postaveni-cizincu-nemusi-byt-diskriminaci-presto-vyzaduje-reseni/).
15. Veřejný ochránce práv. Připomínky ochránce k věcnému záměru volebního zákoníku ze dne 2. února 2011 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2011/pripominky-ochrance-k-vecnemu-zameru-volebniho-zakoniku/).
16. Veřejný ochránce práv. Občané EU žijící v ČR mají právo účastnit se politického života. 23. července 2014 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2014/obcane-eu-zijici-v-cr-maji-pravo-ucastnit-se-politickeho-zivota/
17. Veřejný ochránce práv. Euroobčané, máte právo účastnit se komunálních voleb. 8. září 2014 [online]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2014/euroobcane-mate-pravo-ucastnit-se-komunalnich-voleb/.
18. Žáci s odlišným mateřským jazykem a zkoušky z ČJ – překážka v přístupu ke střednímu vzdělávání? Prezentace z kulatého stolu ze dne 21. 11. 2017 v Kanceláři veřejného ochránce práv (dostupné z: https://www.ochrance.cz/dalsi-aktivity/archiv-vzdelavacich-akci/?tx_odcalendar%5Buid%5D=251&cHash=325b3fc07a566f1d7cd9684bfb47b73b).
19. Usnesení vlády ze dne 7. července 1999 č. 698 včetně příloh
20. Usnesení vlády ze dne 10. prosince 2003 č. 1252 včetně příloh
21. Usnesení vlády ze dne 11. února 2004 č. 129 včetně příloh
22. Usnesení vlády ze dne 5. ledna 2005 č. 5 včetně příloh
23. Usnesení vlády ze dne 8. února 2006 č. 126 včetně příloh
24. Usnesení vlády ze dne 21. února 2007 č. 126 včetně příloh
25. Usnesení vlády ze dne 17. března 2008 č. 259 včetně příloh
26. Usnesení vlády ze dne 23. července 2008 č. 979 včetně příloh
27. Usnesení vlády ze dne 16. února 2009 č. 183 včetně příloh
28. Usnesení vlády ze dne 22. března 2010 č. 224 včetně příloh
29. Usnesení vlády ze dne 9. února 2011 č. 99 včetně příloh
30. Usnesení vlády č. 999 z 1. 12. 2014
31. Usnesení vlády ze dne 14. ledna 2015 č. 20 včetně příloh
32. Usnesení vlády ze dne 29. července 2015 č. 621 včetně příloh
33. Usnesení vlády ze dne 18. ledna 2016 č. 26 včetně příloh
34. Usnesení vlády ze dne 9. ledna 2017 č. 11 včetně příloh
35. Usnesení vlády ze dne 3. ledna 2018 č. 10 včetně příloh
36. Usnesení Rady vlády ČR pro lidská práva ze dne 26. 2. 2009 k začlenění vybraných kategorií cizinců, kteří pobývají v České republice přechodně, do systému veřejného zdravotního pojištění
37. Usnesení Rady vlády ČR pro lidská práva ze dne 26. listopadu 2014 k podnětu Výboru pro práva cizinců k účasti cizinců na veřejném a politickém životě
38. https://www.czso.cz/documents/10180/20554203/400709a8.pdf/714d7953-3a40-4b43-83b7-9921a59a3db8?version=1.0
39. Statistiky žadatelů o mezinárodní ochranu, web ministerstva vnitra: http://www.mvcr.cz/clanek/mezinarodni-ochrana-253352.aspx
Published by the Karolinum Press. For permission to use please write to journals@karolinum.cz.
230 x 157 mm
vychází: 4 x ročně
cena tištěného čísla: 65 Kč
ISSN: 0323-0619
E-ISSN: 2336-6478