Školství - věc (ne)veřejná
brožovaná, 308 str., 1. vydání
vydáno: květen 2010
ISBN: 978-80-246-1882-1
doporučená cena: 270 Kč
Anotace
Publikace čtenářům přináší výsledky analýz názorů a postojů české veřejnosti ke školství a vzdělávání včetně názorů na jeho vývoj, reformy a současné problémy. Pozornost je věnována zejména a) názorům na stav současného školství, jeho vývoj a roli aktérů, kteří do podoby vzdělávání zasahují; b) vztahu ke vzdělávání, vzdělanostním aspiracím a preferované vzdělávací dráze; c) pohledům na funkce a problémy současné školy, ale i názorům na podobu ideální školy budoucnosti; d) názory na spravedlivost vzdělávání; e) názorům na školní kurikulum, důležitost jednotlivých předmětů a kompetencí; f) postoje k testování žáků (včetně otázky nové maturity); g) obrazu učitele v očích české veřejnosti. Výsledky jsou založeny na rozsáhlém reprezentativním sociologickém výzkumu dospělé české veřejnosti s důrazem na pohled rodičů.
Obsah
Proměny vzdělávacích potřeb a výzkum veřejného mínění:
Úvod do problematiky
1. Metodologie výzkumu: jak jsme se ptali na to, co nás zajímá
2. Školství a veřejnost: percepce, aspirace, ignorance
2.1 Školství jako přehlížená priorita?
2.2 Spokojenost se stavem a vývojem školství
2.3 Spokojenost se stavem jednotlivých vzdělávacích stupňů
2.4 Hodnocení vývoje českého školství
2.5 Sdělovací prostředky: školství mediální popelkou
2.6 Vysoké vzdělanostní aspirace, vysoké nároky na vzdělávací systém
2.7 Aktéři přispívající k rozvoji školství: "dříči" a "černí pasažéři"?
3. Česká škola: problémy současnosti, vize budoucnosti
3.1 Ohlédnutí za historií a vývojem základní školy
3.2 Na cestě k autonomní, otevřené a učící se škole
3.3 Škola a rodina, výchova a vzdělávání: dělba odpovědnosti
3.4 Problémy české školy pohledem veřejnosti a rodičů: Násilí, šikana a drogy
3.5 Portrét ideální školy: jaké vlastnosti by měla mít?
3.6 Participace veřejnosti na životě školy jako forma občanského angažmá
3.7 Výprava do nedaleké budoucnosti: možné scénáře vývoje české školy
4. Spravedlivý přístup ke vzdělání: kvalitní vzdělání pro všechny nebo jen pro vybrané?
4.1 Rovný přístup ke vzdělávání - větší spravedlivost vzdělání před nebo po roce 1989?
4.2 Mají opravdu všechny děti stejnou šanci získat vzdělání, jaké si přejí, nebo jsou některé skupiny znevýhodněny?
4.3 Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků
5. Kurikulum: předměty, kompetence, reforma
5.1 Stručný pohled do vývoje kurikula
5.2 Kurikulum české školy v transformaci - stručná retrospektiva
5.3 Tvorba a zavádění kurikula základního vzdělávání
5.4 Kurikulum základního vzdělávání očima veřejnosti
5.5 Kurikulární reforma: nepochopení a neznalost rodičovské i široké veřejnosti
5.6 Žebříček důležitosti školních předmětů
5.7 Souběžná validizace: Názory na důležitost školních předmětů a na testování žáků
5.8 Školní předměty pohledem různých sociálních skupin a rodičů: stejná optika
5.9 Celistvý pohled, shrnující interpretace: faktorová analýza a školní realita
5.10 Od předmětů ke kompetencím: znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty pro život
5.11 Skupiny kompetencí očima veřejnosti: kognitivní, motorické a sociálně-postojové
5.12 Pohled různých skupin populace na totéž: spíše shoda, nikoliv polarizace názorů
5.13 Co si rodiče přejí a jak hodnotí skutečný stav věci: soulad, nebo rozpor?
6. Testování žáků na konci základní školy a nová maturita: Medializováno a odkládáno
6.1 Testování žáků - ohlédnutí do historie, současnost a výhledy do budoucnosti
6.2 Testování žáků na konci základní školy: hlavní zjištění
6.3 Nová maturita: hlavní zjištění
7. Obraz učitele současnosti
7.1 Učitel v měnící se české společnosti
7.2 Učitelská profese pohledem expertů
7.3 Proměny učitelské profese v krátkém shrnutí
7.4 Podpora profesionalizace učitelství
7.5 Učitelská profese pohledem české i širší veřejnosti
7.6 Percepce učitelské profese v kontextu dalších profesí a otázka mzdového ohodnocení
Závěr: Výsledky, diskuse, výzvy
Literatura
Seznam grafů a tabulek
Summary
Přílohy
Rejstřík