tištěná kniha
Geografie maloobchodu a spotřeby: Věda o nakupování

Geografie maloobchodu a spotřeby: Věda o nakupování

Spilková, Jana

brožovaná, 246 str., 1. vydání
vydáno: únor 2012
ISBN: 978-80-246-1951-4
doporučená cena: 270 Kč

E-shop

Anotace

Publikace si klade za cíl přiblížit studentům geografie a příbuzných oborů, jakož i ostatním čtenářům atraktivní a aktuální odvětví geografie maloobchodu spotřeby. V průřezu je představeno několik relevantních témat, kterým je v současné době věnován zájem výzkumníků a analytiků - lokalizace, plánování, nákupní chování, preference zákazníků, fenomén maloobchodního prostředí a trávení volného času, mikroprostorové aspekty nákupního prostředí, spotřebitelská kultura a společnost, alternativní spotřeba atd. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny ukázkami ze současné praxe a přiblížením popisované problematiky na příkladu konkrétních šetření z českého prostředí. Závěrem kapitol jsou vždy poskytnuty odkazy na relevantní literaturu, prohlubující znalosti dané problematiky.

Obsah

Úvod

1. Lokalizace maloobchodu

1.1. Lokalizační teorie
1.2. Geografie maloobchodu a lokalizace
1.3. Rozhodování o umístění provozovny - teoretické koncepty
1.4. Lokalizační analýza v praxi
1.5. Lokalizace maloobchodu v Česku během transformačního období

2. Plánování maloobchodu

2.1. Problematické aspekty výstavby velkoplošných maloobchodních jednotek
2.2. Historie výstavby velkoplošných maloobchodních jednotek ve světě
2.3. Plánování a regulace maloobchodu v zemích EU
2.4. Plánování a regulace maloobchodu v Česku
2.5. Nastavené zrcadlo: teorie versus praxe plánování maloobchodu v Česku

3. Hodnocení dopadů výstavby maloobchodních zařízení

3.1. Argumenty pro regulaci maloobchodu a hodnocení dopadů výstavby maloobchodních
3.2. Přehled metodologie RIA
3.3. Postup zpracování studie RIA
3.4. Kvantitativní posuzování v rámci studie RIA
3.5. Kvalitativní posuzování dopadů maloobchodu ve studii RIA
3.6. Problematické aspekty studie RIA
3.7. Šetření RIA v Česku

4. Nákupní chování

4.1. Změny nákupního chování české společnosti v období transformace
4.2. Typologie nakupujících
4.3. Klasifikace nákupního chování
4.4. Nákupní chování a motivace
4.5. Hodnocení spokojenosti a loajality zákazníků
4.6. Trend rekreačního nakupování v Česku
4.7. Geodemografické systémy

5. Nákupní centrum jako novodobý prostorový a společenský fenomén

5.1. Nákupní centrum - definice
5.2. Provoz nákupních center
5.3. Prostor a významy nákupního centra
5.4. Nákupní centrum jako prostorový systém
5.5. Mládež v nákupních centrech - tzv. čeští "mall junkies"

6. Mikrogeografie maloobchodu: maloobchodní prostředí a environmentální psychologie

6.1. Environmentálně psychologický pohled na maloobchodní prostředí
6.2. Mikrogeografie nákupního centra - vnější prostředí
6.3. Mikrogeografie nákupního centra - interiér
6.4. Lifestyle centra
6.5. Efektivní uspořádání maloobchodního prostoru
6.6. Mikrogeografie spotřebitelského chování v praxi - studie pohybu nakupujících v nákupním centru
6.7. Mikrogeografie spotřebitelského chování v praxi - ekonomie pohybu

7. Spotřeba a spotřebitelská společnost

7.1. Spotřeba v historické perspektivě
7.2. Teorie spotřeby
7.3. Geografie spotřeby
7.4. Spotřeba a město
7.5. Geografie jídla a pití (jako příklad aplikace geografie spotřeby na jednotlivých geografických měřítcích)
7.6. Alternativní spotřeba
7.7. Společenská odpovědnost firem
7.8. Spravedlivý obchod

Závěr