Facebooková (ne)závislost
Identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku
témata:
sociologie, média a komunikace
e-kniha, 1. vydání
vydáno: leden 2017
ISBN: 978-80-246-3324-4
formáty e-knihy PDF
doporučená cena: 110 Kč
Anotace
S příchodem internetu se proměnila povaha sociálních vazeb a interakcí. Objevily se nové způsoby, jak utvářet sociální kontakty, prostory, kde je možné spolu komunikovat, ale i nástroje, prostřednictvím kterých tyto interakce mohou probíhat. Mezi nástroje, které přinášejí nové způsoby komunikace, patří i internetové sociální sítě. Autorka se zaměřila na nejpopulárnější z nich – na sociální síť Facebook.
V polovině roku 2016 měl Facebook celosvětově 1,7 miliardy uživatelů, tento počet ale neustále narůstá. Nabízí se proto otázka, co je na Facebooku tak zajímavého a přitažlivého, proč se na něj lidé znovu a znovu přihlašují, proč ho většinou už neopouštějí a proč by ho vlastně měli (anebo mohli) opouštět.
Autorka hledá odpovědi na tyto otázky na základě teoretických přístupů a kvalitativních rozhovorů vedených s mladými uživateli sociální sítě v českém prostředí. Vychází z Goffmanovy dramaturgické metafory, zkoumá prostředí Facebooku jako interakční region a zjišťuje, čím je tato sociální síť specifická.
Obsah
1. Facebook jako současný sociální fenomén
1.1 Digitální propast (digital divide)
1.2 Online vs. offline svět - ve kterém žijeme?
1.3 Kvalitativní studie uživatelů Facebooku
2. Identita a soukromí
2.1 Jak uchopit sebeprezentaci identity
2.2 Vliv facebookového prostředí na sebeprezentaci a soukromí
2.3 Vztah sebeprezentace na Facebooku a sebeprezentace tváří v tvář
2.4 Důvody sebeprezentace a otevírání soukromí
2.5 Výzkum uživatelů Facebooku – sebeprezentace identity
2.5.1 Možnosti facebookového prostředí
2.5.2 Pozitivní zpětná vazba
2.5.3 Potřeba uvěřitelnosti
2.5.4 Nutnost se sebeprezentovat
2.5.5 Sebeprezentace před výzkumníky
2.5.6 Co můžeme zjistit z analýzy sebeprezentace o závislosti
3. Interakce
3.1 Goffmanova dramaturgická metafora a její rozšíření Joshuou Meyrowitzem
3.2 Divadelní metafora ve věku internetu, její reflexe v literatuře
3.3 Aktivita na Facebooku
3.3.1 Psychologizující teorie facebookové závislosti
3.3.2 Zůstávání na Facebooku, sociální vazby, spojení a sociální kapitál
3.4 Výzkum uživatelů Facebooku – Facebook jako dramaturgické představení
3.4.1 Interakční regiony na Facebooku
Publika
Sociální kapitál
Motivace, střední zóna a vysvětlení facebookové závislosti
3.4.2 Co můžeme z analýzy interakcí zjistit o facebookové závislosti
4. Uživatelství jako vývoj, kariéra
4.1 Sociální závislost jako kariéra
4.2 Kariéra uživatelství technologií, internetu, sociálních sítí a Facebooku
4.3 Užitek z užívání jako procesu
4.4 Typologie uživatelů
4.5 Výzkum uživatelů Facebooku – Facebook jako naučené jednání, kariéra
4.5.1 Kariéra facebookového uživatelství, sociální závislost a sociální učení
4.5.2 Kritická masa uživatelů Facebooku
4.5.3 Facebook jako součást každodennosti
4.5.4 Význam typologií a facebookové kariéry
4.5.5 Co o závislosti říká kariéra uživatelství
5. Opouštění a znovunavracení se k Facebooku
5.1 Data, jež zachycují opustivší a navracející se
5.2 Teoretické práce jako základ pro pochopení opouštění technologií
5.3 Opuštění Facebooku jako sebeprezentace identity
5.4 Výzkum opustivších a znovunavracejících se
5.4.1 Potřeba uvěřitelnosti
5.4.2 Nejistota ve střední zóně
5.4.3 Mohli si ale být ve střední zóně jisti, a přesto odešli
5.4.4 Jak k pochopení závislosti pomáhají příběhy opustivších a znovunavracejících se
Je oblíbenost Facebooku trvalá?
Bibliografie
Summary