Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy
témata:
pedagogika, pedagogika – dějiny vzdělávání
e-kniha, 1. vydání
vydáno: březen 2015
ISBN: 978-80-246-2600-0
formáty e-knihy PDF
doporučená cena: 200 Kč
Anotace
Monografie Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy má sloužit vysokoškolským pedagogům i širší odborné veřejnosti jako opora při vědním bádání, výuce a dalším vzdělávání v jedné ze základních pedagogických disciplín.
Kniha je společným dílem několika generací vysokoškolských učitelů. Autoři se zamýšlejí nad historií oboru, jeho přítomným stavem i novými možnostmi cílevědomého působení na děti, žáky a studenty. Výchova a její teoretické koncepty jsou autory nahlíženy z pozic srovnávací pedagogiky, filozofie, náboženství, umění, vývojové, sociální i pedagogické psychologie a hlubinně orientované psychoterapie. Lze předpokládat, že konfrontace řady různých pohledů čtenáře zaujme a pomůže jim nalézt nové podněty pro vlastní pedagogickou či badatelskou práci. Čtení může být obohacující rovněž pro psychology, sociology a studující uvedených oborů.
Obsah
Prolegomena k teorii výchovy / Jaroslav Koťa a Richard Jedlička
Edukace jako projev starosti o člověka. Příspěvek k osobnostně rozvíjejícímu pojetí výchovy / Zdeněk Helus
Teorie výchovy v české meziválečné pedagogické diskusi / Tomáš Kasper
Úvaha o vztahu filosofie, teorie výchovy a dalších vědních oborů v české pedagogické vědě / Jaroslav Koťa
Výchova, spiritualita a duchovní krize západní civilizace / Michal Podzimek
Podněty hlubinné psychologie pro rozvoj teorie výchovy, výchovnou, převýchovnou a preventivní práci / Richard Jedlička
Edukační teorie a (tzv.) praktické obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem / Josef Valenta
Exprese v umění a ve výchově / Jan Slavík
Tertium datur – teorie výchovy jako praktická teorie mezi filosofií a vědou / Martin Strouhal
Reflexe / Richard Jedlička
Summary
Resüme
O autorech
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík