Domovská stránka časopisu
Redakční rada časopisu
Kontakt: miluse.volterova@lfp.cuni.cz
Distribuce: Ilona.Baxova@lfp.cuni.cz
PLZEŇSKÝ LÉKAŘSKÝ SBORNÍK, Vol 2013 No 79 (2014), 25–32
The pros and cons of bilingual upbringing and the Alzheimer’s connection
K. Kulhánková
zveřejněno: 20. 04. 2015
Abstract
Výhody a nevýhody bilingvní výchovy a její propojení s Alzheimerovou chorobou Jak všichni víme, žijeme v globálním světě, kde politické a sociální vztahy, ekonomika a další aspekty každodenního života získávají mezinárodní rozměr. Ovládat více jazyků může být proto velkým přínosem právě v mezinárodní komunikaci, v obchodních vztazích a při výběru zaměstnání. Může to mít velký vliv na kvalitu našeho života, zvláště v pozdějším věku. V tomto článku se zabývám výhodami bilingvní výchovy ale i obtížemi s ní spojené. Zabývám se též jejím možným vlivem na lidský mozek. Jako praktický příklad jsem použila krátkou studii svých dětí ve věku 10 a 12 let. Být bilingvní neznamená jen schopnost komunikovat plynule dvěma jazyky a mít tudíž lepší postavení na trhu práce. U dítěte, vychovávaném v dvojjazyčném prostředí, se vyvine lepší cit pro různé kultury, a bude tak schopné porozumět společnosti komplexněji. A navíc takové dítě může profitovat ze své bilingvní výchovy i v pozdějším věku, v době, kdy mnozí z nás budou čelit hrozbě demence a Alzheimerovy choroby. Mnozí kritici bilingvního vzdělávání ve školách argumentují vysokými finančními náklady na takovéto vzdělávání. Ale bilingvní výchova v rodinách nestojí daňové poplatníky ani korunu, a přitom přináší mnoho pozitivních aspektů pro rodinný život i společnost jako celek. The pros and cons of bilingual upbringing and the Alzheimer’s connection As we all know, we are living in a global world, where political and social relations, economy and many other aspects of everyday life have become more and more international. That is why being multilingual can always be considered an asset. It helps in international communication, business activities and relationships, and provides better job opportunities. But it can also have a major effect on the quality of our lives, especially when we get older. In this paper I want to discuss the advantages and difficulties of bilingual education and the booster effect bilingual upbringing might have on the human brain. As a practical example I will give a short case study of my two children, aged 10 and 12. Being bilingual does not only mean being able to communicate fluently in two languages and therefore to be a more successful candidate on the job market. A child that is being brought up with two languages will develop a better sense of appreciating different cultures and will be capable of understanding societies in a more complex way. Moreover this child might profit from its bilingual education at a much later time in his or her life, at a time when many of us will be facing the threats of dementia and Alzheimer’s disease. Many critics of bilingual education in schools argue, that this kind of education is too hard on the taxpayers pocket. However, bilingual upbringing in the family does not cost the taxpayer a penny, and brings a lot of positive aspects for family life and society at large.