Zlevněné tituly
Milí čtenáři, na e-shopu Knihkupectví Karolinum najdete hned několik zlevněných titulů našeho nakladatelství. Níže naleznete jejich přehled. Přejeme příjemné čtení!
Prehistorie rodu Homo
Kniha Prehistorie rodu Homo se pokouší odpovědět na nadčasovou otázku spjatou s existencí lidského rodu: „kdo jsme, odkud jsme a kam jdeme”. Hlavními hrdiny této encyklopedicky koncipované vědecké monografie jsou předci člověka a fenomén kultury. Prostřednictvím kultury dokázali příslušníci lidského rodu nejen vyčlenit se ze světa přírody, ale také vytvořit „druhou lidskou přírodu”, jež ovlivňuje osudy všech živých bytostí na naší planetě. Kniha je určená širokému okruhu čtenářů, kteří se snaží zorientovat ve stále spletitějších výkladech antropogeneze.
„Přizval jsem ke spolupráci Petra Modlitbu, který mezinárodně uznávané Burianovo dílo dále rozvíjí a tvořivě doplňuje. Své rekonstrukce pravěkých lidí konzultuje s francouzským primatologem Vilémem Bischofem a českým paleoantropologem Václavem Vančatou.
Na výtvarné podobě mé knihy má podíl také nejvýznamnější současný tvůrce rekonstrukcí pravěkého světa, britský malíř John Sibbick. Vážím si toho, že se tak v dialogu setkala anglosaská a česká tradice výtvarného umění označovaného jako paleoart.“
– z rozhovoru Václava Soukupa s Petrem Kováčem pro Právo (11. 1. 2016)
Filozofové dělají revoluci
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy během komunistického experimentu (1948–1968–1989)
Monografie, sepsaná k příležitosti 25. výročí sametové revoluce, sleduje fáze „komunistického experimentu“ na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v širším historickém kontextu. Na osudech generací studentů i pedagogů ukazuje turbulenci poměrů, v nichž se od roku 1948 střídala období závislosti na komunistické ideologii s obdobími, v nichž se mnozí dopracovali k sebereflexi a samostatnému myšlení, jež vyžadovalo občanskou odvahu. Dokládá, že na fakultě byli mezi studenty i pedagogy jak lidé, kteří by tu ve svobodných poměrech neměli co pohledávat, tak erudovaní odborníci, vystavení ideologickému tlaku a kádrovému prověřování, v horším případě pak dohledu tajné státní policie. Šířeji se věnuje především událostem roku 1989, podmínkám i průběhu politického převratu, a snaží se postihnout dědictví minulosti v dalším vývoji fakulty.
Bohumil Kafka
Příběh sochaře (1878–1942)
Monografie věnovaná Bohumilu Kafkovi (1878–1942) je pro porozumění dílu tohoto předního představitele českého figurálního sochařství první poloviny 20. století a jeho dobovým souvislostem nepřehlédnutelným přínosem, v některých ohledech překvapivým.
Brilantní text znalce evropského umění přelomu 19. a 20. století Petra Wittlicha provází kolem 200 reprodukcí sochařova díla a dokumentárních snímků, rozsáhlý přehled biografických údajů, podrobná bibliografie, anglické resumé a rejstřík. Grafická úprava Zdeněk Ziegler.
The Parisian Summit, 1377–78
Emperor Charles IV and King Charles V of France
Kniha Františka Šmahela sleduje poslední velkou diplomatickou cestu českého krále a římského císaře Karla IV. a jeho setkání s francouzským králem Karlem V. v Paříži v roce 1378. Profesor Šmahel využil poznatků z archeologie a mikrohistorie, stejně jako kulturní antropologie a ikonografie. Výsledkem je atraktivní obraz středověkého života, velké evropské politiky, a dokonce i tehdejší kuchyně. Vlastnímu líčení událostí přelomu let 1377 a 1378 předchází představení obou hlavních aktérů, včetně mladých let budoucího císaře prožitých v Paříži a politických a mezinárodních cílů jeho otce Jana Lucemburského. Autorův čtivý styl jistě osloví odbornou i laickou veřejnost.
Jan Koblasa / Grafika
Kniha Mahuleny Nešlehové Jan Koblasa – grafika tvoří pandán ke katalogu Koblasových hlubotisků, který vydalo Nakladatelství Karolinum roku 2010. Zájemcům o tvorbu Jana Koblasy se tak nyní dostává do rukou přehled umělcova grafického díla v jeho celistvosti. Publikace obsahuje barevné reprodukce vybraných Koblasových grafických děl z let 1957–2012: monotypů, litografií, dřevořezů, serigrafií a počítačové grafiky, přičemž každé technice je věnováno samostatné pojednání. Knihu doplňuje životopisné pásmo, aktualizované do roku 2012, přehled výstav, realizací a zastoupení ve sbírkách a kompletní katalog grafických prací z daného období, oproti prvnímu svazku v plnobarevném provedení. Publikace vychází jako dvojjazyčná, autorem anglického překladu je Adrian Dean.
Antropologie a Melanésie
Kniha Martina Soukupa reflektuje vývojové proměny sociální a kulturní antropologie a současně popisuje a interpretuje hlavní rysy melanéských kultur. Sleduje osudy významných antropologů, všímá si okolností, za nichž podnikli své terénní výzkumy, a tlumočí jejich interpretace nativních kultur. Kromě rozsáhlé literatury těží také z vlastních zkušeností autora nabytých při terénních výzkumech na Nové Guineji. Její předností je přehledné a systematické zpracování tématu a bohatý obrazový a mapový materiál. Je určena jak studentům antropologie, etnologie a sociologie, tak odborníkům i zájemcům o otázky kulturní rozmanitosti a jejího poznávání.
„Dílo dnes již známého českého etnologa Martina Soukupa o Melanésii je v našem kontextu jak svým rozsahem, tak i svou úrovní počinem ojedinělým. […]
Téměř luxusně vypravená práce Martina Soukupa přibližuje dějiny antropologických výzkumů v Melanésii […]. Oceňuji rovněž Soukupovu schopnost zpřehledňovat a pořádat, ať už se jeho tabulky vztahují k sociální struktuře, nebo k prosté registraci, což má v případě Papuy-Nové Guineje neobyčejný půvab.“
František Vrhel (časopis Český lid, 2014/2)
Průvodce po Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy
Lubomír Hrouda a kolektiv
Botanická zahrada Univerzity Karlovy v Praze je primárně orientována na zachycení co největší různorodosti domácí středoevropské květeny. Subtropické a tropické skleníkové expozice jsou zaměřeny na typické (a užitkové) zástupce tropické a subtropické flóry a vegetace, zahrnují ale i četné další čeledi semenných rostlin a kapradin významné z výukového hlediska. Venkovní expozice se soustředí hlavně v dolní části zahrady a jsou rámovány parkovou zelení v terasovitém terénu.
Městské právo ve střední Evropě
Sborník příspěvků z mezinárodní právnické konference „Práva městská Království českého“ z 19.–21. září 2011, Praha
Soubor statí nazvaný Městské právo ve střední Evropě přináší nový pohled na současnou problematiku městského práva v právněhistorické vědě. V centru zájmu stojí zákoník Práva městská Království českého z roku 1579 a postava Pavla Kristiána z Koldína, který se na konečné podobě zákoníku významně podílel. Městské právo (v celé Evropě) upravovalo právní vztahy, jež se podstatně lišily od ostatních právních předpisů, kterými žila feudální společnost, jejíž hospodářské vztahy byly založeny především na držbě půdy a poddaných. Právo platné v městských komunitách upravovalo především vztahy vznikající mezi svobodnými výrobci či podnikateli, a právě proto se stalo vhodnou půdou k recepci římského práva a spolu s právem kanonickým zprostředkovalo středověké společnosti základní rysy a principy antické právní kultury.
The Master of the Třeboň Altarpiece
Mistr Třeboňského oltáře je jednou z nejvýznamnějších uměleckých osobností gotického malířství internacionálního stylu v evropském kontextu. V odborné literatuře české i zahraniční se objevují různé názory na připsání konkrétních děl této anonymní osobnosti, na jejich dataci a chronologii, na výtvarná i ideová východiska jeho tvorby či na rekonstrukci a původ tzv. Třeboňského oltáře. Tyto otázky se snaží zodpovědět první rozsáhlejší vědecká monografie Mistr Třeboňského oltáře, jejímž autorem je historik umění Jan Royt.
Henrik Ibsen
Člověk a maska
Ivo de Figueiredo
Kniha norského historika Iva de Figueireda je nejnovější biografií o životě a díle světoznámého dramatika a básníka Henrika Ibsena. Publikace nabourává zažité mýty a tvrzení týkající se Ibsenova života, které se v průběhu let zažily jako nezvratné pravdy. Henrik Ibsen je českému čtenáři znám především jako tzv. zakladatel realistického dramatu, tato monografie ale pohlíží na Ibsenovo dramatické i básnického dílo a jeho život v širším evropském kontextu – autor postupuje chronologicky, zaměřuje se na to, jakým básníkem se Ibsen chtěl stát, z jakého poetického programu vycházel, a jakým básníkem se nakonec stal, jaké podmínky determinovaly jeho dílo, ale především, jak byl jako básník chápán a jaké recepce se jeho dílu dostalo.