From 2021, the journal is not published. The last published issue of the journal is issue 2/2020.
Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 54 No 1 (2019), 19–29
Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry
[Personality typology of students in the context of the future work role of a nurse]
Marie Zítková, Miroslava Kyasová
DOI: https://doi.org/10.14712/23366486.2020.2
published online: 18. 03. 2020
abstract
The fulfillment of the role of a nurse is highly demanding on the personality of this professional and the quality of professional training. The aim of the research was to specify students’ personal prerequisites for fulfilling the role of general nurse. The researched group consisted of students of General Nurse program in the period 2013–2018. The test tools included the MBTI® (Myers Briggs Type Indicator) test and Belbin’s team role test. The basic findings showed that in the group of 53% of respondents the so-called temperament of the Guardian was identified (SJ), which is suitable for the work of general nurses. The second large group consisted of Idealists, for whom the temperament of Diplomat – NF – 35.8% is common, whose characteristics also strongly correspond to the requirements of nursing practice. The Implementer and Team Worker represented the team role with the highest affinity in 54% of respondents. It is thus possible to assume that the chosen work will be satisfactory for those individuals and there is a presumption to be successful in their future work.
keywords: personality typology; general nurse; education; team role; work psychology
references (28)
1. Bandura, A. (1993). Perceived Self-Efficacy in Cognitive Development and Functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-132. CrossRef
2. Bandura, A., Locke, E. A. (2003). Negative Self-Efficacy and Goal Effects Revisited. Journal of Applied Psychology, 1(88), 87-99. CrossRef
3. Belbin, R. M. (2012). Týmové role v práci. Praha: Wolters Kluwer.
4. Bělohlávek, F. (2016). Jak vybrat správného člověka na správné místo. Úspěšný personální výběr. Praha: Grada Publishing.
5. Buerhaus, P., et al. (2013). Projections of the Long-Term Growth of the Registered Nurse Workforce: A Regional Analysis. Nursing Economic$, 31(1), 13-17.
6. Caprara, G. V., et al. (2011). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, (81), 78-96. CrossRef
7. Čakrt, M. (2004). Typologie osobnosti. Přátelé, milenci, manželé, dospělí a děti. Praha: Management Press.
8. Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti. Volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press.
9. Čakrt, M. (2012). Typologie osobnosti pro manažery. Manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Praha: Management Press.
10. Evangelu, J. A. (2009). Diagnostické metody v personalistice. Praha: Grada Publishing.
11. Evangelu, J. A. (2014). Testy pro personální práci. Jak je správně vytvářet a používat. Praha: Grada Publishing.
12. Global Health Workforce Alliance (2013). The Recife Political Declaration on Human Resources for Health. World Health Organization, 1. [Vyhledáno 31. 1. 2016 na http://www.who.int/workforcealliance/forum/2013/recife_declaration_17nov.pdf]
13. Hajzler, T. (2012). Peníze, nebo život? Jak přestat vydělávat na život a začít i v práci žít. Praha: PeopleComm.
14. Hawkins, P., Shohet, R. (2004) Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
15. International Council of Nursis (2015). Sestry: Hybná síla změn. Zásadní zdroj pro zdraví.
16. Kroeger, O., Thuesenová J. M., Ritledge, H. (2006). Typologie pro manažery. Šestnáct osobnostních typů, které určují úspěch v povolání. Praha: Portál.
17. Kroupová, L. (2013). Osobnostní charakteristiky všeobecné sestry. Sborník příspěvků 7. Mezinárodní konference všeobecných sester a pracovníků vzdělávajících nelékařská zdravotnická povolání (113-120). Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
18. Mikuláštík, M. (2007). Manažerská psychologie. Praha: Grada Publishing.
19. Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing.
20. Plevová, I., et al. (2011). Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publishing.
21. Plevová, I., et al. (2012). Management v ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing.
22. Stajkovic, A., et al. (2018). Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and Individual Differences, (120), 238-245. CrossRef
23. Staňková, A. (2017). Osobnostní profil sestry pracující na jednotce intenzivní péče. Diplomová práce, LF MU v Brně. [Vyhledáno 31. 1. 2018 na https://is.muni.cz/vyhledavani/?search=sta%C5%88kov%C3%A1+alice]
24. Suchý, J., Náhlovský, P. (2007). Koučování v manažerské praxi. Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha: Grada Publishing.
25. Vévodová, Š., et al. (2016). Osobnostní profil studentů nelékařských zdravotnických oborů. Ošetrovateĺstvo, 6(1), 6-11.
26. Vronský, J. (2012). Profesiografie a její praktické využití při řízení lidských zdrojů v organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
27. Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. (2007). Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing.
28. Zítková, M. (2016). Determinanty setrvání sester v pracovním poměru v oboru hematoonkologie. Disertační práce, LF MU v Brně. [Vyhledáno 20. 3. 2019 na https://theses.cz/id/0pgohf]
Osobnostní typologie studentů v kontextu budoucí pracovní role všeobecné sestry is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486