PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 46 No 1 (2011), 81–94

Autentický leadership

[Authentic Leadership]

Eliška Novotná

published online: 17. 02. 2015

abstract

Authentic Leadership concept is in recent years buzz word in both sceintific and popular Leadership literature. The reason standing behind it, are mainly huge corporate scandals, that many people consider being colaps of intgrity and betray of organizational leaders. The concept was originaly partially developed already in sixties and seventies by positive psychologists. But by now, many authors are mentioning, that there are still enough of empirical reaserches of the concept, as well as a common tool for measuring authentic leadership lacking. The author of this study provides the basic overview of the concept definitions and the most important researches together with the main findings and implications. Autentický leadership je aspekt leadershipu v posledných rokoch veľmi často rozoberaný vo vedeckej i populárnej literatúre. Príčinou sú najmä obrovské korporátne škandály, ktoré mnoho ľudí vníma ako kolaps integrity a istým spôsobom zradu organizačných leadrov. Koncept napriek tomu, že sa v súčasnosti o ňom veľa hovorí, nie je úplné nový. Hlbšie bol rozpracovananý už v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch zástancami pozitívnej psychológie. Do dnešného dňa však neexistuje dostatok empirických výskumov týkajúcich sa tohto konceptu, ani jednotný nástroj na jeho meranie. V tejto štúdii autorka poskytuje základný prehľad o definíciách pojmu autentický leadership, prehľad najdôležitejších výskumov v tejto oblasti a z nich vyplývajúcich zistení. Authentisch führen In populärer und fachlicher Literatur wird in den letzten Jahren oft über das authentische Führen (Authentic leadership) als Aspekt des Führens behandelt. Grund dafür sind vor allem große Skandale (corporate scandals), die von vielen Leuten als Kollaps der Integrität und auf eine gewisse Weise als Verrat der Organisationsleader empfunden werden. Das Konzept ist, obwohl es gegenwärtig oft erwähnt wird, nicht ganz neu. Es wurde in den Sechzigern und Siebzigern tiefer von Vertretern der positiven Psychologie bearbeitet. Bis zum heutigen Tag gibt es jedoch nicht genug empirische Befunde zu diesem Konzept und es gibt auch kein Instrument zur Messung. In dieser Studie bringt die Autorin eine Übersicht von Definitionen des Begriffes Authentic leadership, Übersicht der wichtigsten Forschungsprojekte auf diesem Feld und deren Befunde.

keywords: authentic leadership; research; psychology of work and organization autentický leadership; výskum; psychológia práce a organizácií Authentisch Führung; Leadership; Forschung; Arbeitspsychologie

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download