PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 77–80

Úskalí výchovy nadaného dítěte s Aspergerovým syndromem: Kazuistika z psychologické praxe, dlouhodobé vedení dvakrát výjimečných dětí

Ivana Smítková

published online: 17. 02. 2015

abstract

Působila jsem 3 roky jako krajský koordinátor péče o nadané děti v Plzeňském kraji. Za tu dobu jsem poznala, jak moc potřebují odbornou pomoc a podporu zejména rodiny dětí tzv. „dvakrát výjimečných“ – tzn. nadaných dětí s určitým handicapem (např. smyslovým či tělesným postižením, poruchou pozornosti, specifickými poruchami učení, poruchami emocí, Aspergerovým syndromem apod.). Tyto rodiny primárně vyhledávají psychologickou pomoc ze zcela jiných důvodů než v souvislosti s posouzením nadání, nejčastěji v souvislosti s výukovými a výchovnými, popř. emočními obtížemi. U těchto dětí není jejich často mimořádné nadání dlouho vůbec objeveno, neboť je maskováno handicapem. Diagnostikované nadání pak bývá překvapením pro rodinu i učitele dítěte. Z těchto důvodů jsem v letošním roce založila občanské sdružení, které spojuje a podporuje právě tyto rodiny. V současnosti dvanáctiletý žák 5. třídy ZŠ M. F. je jedním z nejkomplikovanějších dětí, s nimiž dlouhodobě pracuji. Zároveň je ale i jedním z nejúspěšněji kompenzujících svůj handicap, na čemž má zásluhu zejména jeho rodina. Diagnóza M. F. je: Aspergerův syndrom, chronická motorická tiková porucha od 6 let věku, hyperaktivita a porucha pozornosti v rámci autistické poruchy, hraniční dyslexie a dysortografie. Domnívám se, že jeho příběh může být pro mnohé rodiny poučným i povzbudivým.

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download