From 2021, the journal is not published. The last published issue of the journal is issue 2/2020.
Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 65–76
Využívanie individualizovaného prístupu v rozvoji zamestnancov v personálnej praxi
[Use of individualized approach in development of employees in personnel practice]
Marcela Holická
published online: 17. 02. 2015
abstract
Article deals with methods of individualized education coaching and mentoring in the context of development of employees. Reflects the theoretical resources dedicated to coaching and mentoring, their functions, potential application areas, definition of coach and mentor, highlights the benefits and limits of both methods. In conclusion it is described the contribution of coaching and mentoring comparison with other methods of education and both methods of each other. The article aims to provide a theoretical basis for its successful application in practice. Príspevok sa zaoberá individualizovanými formami vzdelávania koučovaním a mentorovaním v kontexte vzdelávania zamestnancov vo firmách. Reflektuje spracovanie teoretických východísk zameraných na definovanie oboch foriem vzdelávania, vymedzenie ich funkcií, možných aplikačných oblastí, charakterizuje osobu vzdelávateľa (kouča a mentora), poukazuje na výhody i limity koučovania a mentorovania. V závere sa venuje príspevok porovnaniu koučovania a mentorovania s inými formami vzdelávania a oboch foriem navzájom. Cieľom príspevku je priniesť teoretický podklad pre jeho úspešnú aplikáciu v praxi. Anwendung eines individualisierten Ansatzes zur Angestelltenförderung in der Personalpraxis Der Beitrag befasst sich mit Formen der individuellen Ausbildung mit Hilfe von Coaching und Mentoring im Rahmen der Firmenausbildung. Er reflektiert die theoretischen Ansätze zur Definition beider Ausbildungsformen, definiert deren Funktionen, beschreibt mögliche Anwendungsgebiete, charakterisiert die Person des Ausbildenden (Coach und Mentor), unterstreicht die Vorteile und Grenzen von Coaching und Mentoring. Zum Schluss des Beitrags wird Coaching und Mentoring mit anderen Formen der Bildung und beide Formen untereinander verglichen. Der Artikel zielt darauf ab, eine theoretische Grundlage für deren erfolgreiche Anwendung in der Praxis zu bilden.
keywords: Coaching; mentoring; coach; mentor; counseling; development of personality; individualized development koučovanie; mentorovanie; kouč; mentor; poradenstvo; rozvoj osobnosti; individualizovaný rozvoj a vzdelávanie Coaching; Mentoring; Coach; Mentor; Beratung; Persönlichkeitsentwicklung; individualisierte Entwicklung und Bildung
157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486