From 2021, the journal is not published. The last published issue of the journal is issue 2/2020.
Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 77–80
Úskalí výchovy nadaného dítěte s Aspergerovým syndromem: Kazuistika z psychologické praxe, dlouhodobé vedení dvakrát výjimečných dětí
Ivana Smítková
published online: 17. 02. 2015
abstract
Působila jsem 3 roky jako krajský koordinátor péče o nadané děti v Plzeňském kraji. Za tu dobu jsem poznala, jak moc potřebují odbornou pomoc a podporu zejména rodiny dětí tzv. „dvakrát výjimečných“ – tzn. nadaných dětí s určitým handicapem (např. smyslovým či tělesným postižením, poruchou pozornosti, specifickými poruchami učení, poruchami emocí, Aspergerovým syndromem apod.). Tyto rodiny primárně vyhledávají psychologickou pomoc ze zcela jiných důvodů než v souvislosti s posouzením nadání, nejčastěji v souvislosti s výukovými a výchovnými, popř. emočními obtížemi. U těchto dětí není jejich často mimořádné nadání dlouho vůbec objeveno, neboť je maskováno handicapem. Diagnostikované nadání pak bývá překvapením pro rodinu i učitele dítěte. Z těchto důvodů jsem v letošním roce založila občanské sdružení, které spojuje a podporuje právě tyto rodiny. V současnosti dvanáctiletý žák 5. třídy ZŠ M. F. je jedním z nejkomplikovanějších dětí, s nimiž dlouhodobě pracuji. Zároveň je ale i jedním z nejúspěšněji kompenzujících svůj handicap, na čemž má zásluhu zejména jeho rodina. Diagnóza M. F. je: Aspergerův syndrom, chronická motorická tiková porucha od 6 let věku, hyperaktivita a porucha pozornosti v rámci autistické poruchy, hraniční dyslexie a dysortografie. Domnívám se, že jeho příběh může být pro mnohé rodiny poučným i povzbudivým.
157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486