PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi (Psychology for Practice) is academic journal focused on practical applications of psychological research and theory, particularly in psychology of work and organization, social psychology, and psychology of education.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 45 No 3 (2010), 47–52

Zmena v sebahodnotení účastníkov programu na rozvoj sociálnych zručností žiakov

[Influence of the social skills development training on pupils’ self-appraisal]

Marek Dobeš

published online: 17. 02. 2015

abstract

The efficiency of social-psychological training is still not clearly documented. Our research shows, that even the overall level of positive self-appraisal has not grown in the trained group, it doesn’t mean, that the training itself was inefficient. According to our findings the effect of training depends on the quality of leading lecturers and on group atmosphere in the class. Lecturers, that know how to establish good relationship to children and absence of unfriendly atmosphere among children in the group are factors, that support the positive influence of the training on perceived self-appraisal of children. Efektívnosť sociálno-psychologických tréningov stále nie je jednoznačne zdokumentovaná. Náš výskum ukazuje, že i keď celkovo sa v trénovanej skupine nezvýšila miera pozitívneho sebahodnotenia účastníkov, neznamená to, že tréning ako taký nemal účinok. Podľa našich zistení efekt tréningu závisí od kvality lektorov, ktorí ho vedú a od skupinovej atmosféry v triede. Lektori, ktorí si vedia vytvoriť dobrý vzťah k deťom, a absencia nepriateľskej atmosféry medzi deťmi v skupine sú faktory, ktoré podporujú pozitívny vplyv tréningu na vnímané sebahodnotenie detí. Einfluss des Trainings zur Entwicklung der sozialen Kompetenzen und Selbstbewertung bei Schülern Die Wirksamkeit des sozial-psychologischen Trainings ist noch nicht klar dokumentiert. Unsere Forschung zeigt, dass sich zwar insgesamt in der Trainingsgruppe nicht der Anteil der positiven Selbstbewertung der Teilnehmer erhöht hat, was aber nicht bedeutet, dass das Training selbst keine Wirkung hätte. Nach unseren Erkenntnissen hängt die Wirkung von der Qualität der Trainer, die die Gruppe führen, und von der Gruppenatmosphäre in der Klasse ab. Trainer, die eine gute Beziehung mit den Kindern bilden und das Fehlen einer feindlichen Atmosphäre unter den Kindern in der Gruppe sind Faktoren, die positive Auswirkungen des Trainings auf die Selbstbewertung der Kinder fördern.

keywords: Social-psychological training; efficiency of the training; lecturer; group; self-appraisal sociálno-psychologický tréning; efektívnosť tréningu; lektor; skupina; sebahodnotenie Sozial-psychologisches Training; Trainingeffektivität; Trainer; Gruppe; Selbstbewertung

157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 80 czk
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Download