AUC Philosophica et Historica (Acta Universitatis Carolinae Philosophica et Historica) is a multidisciplinary academic journal focused on the humanities with more than 50 years of tradition.
The journal is indexed in CEEOL, DOAJ, and EBSCO.
AUC PHILOSOPHICA ET HISTORICA, Vol 2021 No 2 (2021), 121–128
Niterná jistota češství. Téma národní identity českého moderního umění v historiografii dějin umění sedmdesátých a osmdesátých let 20. století
[The Inner Certainty of Czechness. The Subject of the National Identity of Czech Modern Art in the Art Historiography of the 1970s and 1980s]
Milena Bartlová
DOI: https://doi.org/10.14712/24647055.2024.16
published online: 01. 10. 2024
abstract
The topic of Czech national identity and the search for proper art-historical methods of its identification was one of the most important issues in Czech art history. In the period 1970–1990, however, its significance changed. The generationally conditioned anti-German attitude receded and the whole concept of the question was transformed within the framework of the period’s “conservative turn”. This paper will attempt to examine this change in its overall contours in more detail, but will pay particular attention to the field of art research in the period 1848–1948.
keywords: history of art history; Czechoslovak art history; 19th century art; nationalism in art history
references (23)
1. Bartlová Milena, Vrátit českému národu hrdost. Rekonstrukce budov České národní rady, in: Eadem, Retrospektiva. Vybrané studie k dějinám umění 12.-16. a 20. století, Praha 2018, s. 326-338.
2. Bartlová Milena, Československé výtvarné umění, in: Adam Hudek - Michal Kopeček - Jan Mervart (edd.), Čecho/slovakismus, Praha 2019, s. 261-277.
3. Bartlová Milena, Dějiny českých dějin umění 1945-1969, Praha 2020.
4. Brabcová Jana a kol., Alfons Mucha (kat. výst., Národní galerie v Praze), Praha 1980.
5. Fialová Jana, Beneš Knüpfer 1844-1910 (kat. výst., Národní galerie v Praze), Praha 1984.
6. Chadraba Rudolf, Konference o národnostní otázce v dějinách umění, Umění X, 1962, s. 618-626.
7. Přehled československých dějin, díl II, Praha 1960.
8. Kotalík Jiří et al., Česká secese - umění 1900 (kat. výst., Alšova jihočeská galerie Hluboká n. Vltavou - Moravská galerie Brno), Brno 1966.
9. Kotalík Jiří, Jakub Schikaneder 1855-1924 (kat. výst., Národní galerie v Praze), Praha 1977.
10. Kovárna František, Uměleckohistorické texty z pozůstalosti, Jiří Koukal - Martina Flekačová (edd.), Praha 2013.
11. Kroutvor Josef, Potíže s dějinami, Samizdat 1988; Praha 1990.
12. Kudláčová Markéta, Mucha 1980: příklad mezinárodní spolupráce Národní galerie na počátku 80. let 20. stol., Bulletin Národní galerie v Praze XXXI, 2021, s. 172-196.
13. Lamač Miroslav, Vývojové proudy dvacátých let, Výtvarné umění XII, 1962, s. 241-249.
14. Petrasová Taťána - Švácha Rostislav (edd.), Dějiny umění v českých zemích 800-2000, Praha - Řevnice 2018.
15. Poche Emanuel a kol., Praha národního probuzení. Čtvero knih o Praze, Praha 1980.
16. Prahl Roman, Edouard Manet, Praha 1991.
17. Shone Richard - Stonard John-Paul (edd.), The Books that Shaped Art History, London 2013.
18. Šmejkal František, Povaha a význam secese, Výtvarné umění XII, 1962, č. 1, s. 20-32.
19. Vlček Tomáš, Praha 1900. Studie k dějinám kultury a umění Prahy v letech 1890-1914, Praha 1986.
20. Volavková Hana, Josef Mánes, malíř vzorků a ornamentu, Praha 1981.
21. Wittlich Petr, Česká secese, Praha 1982.
22. Wittlich Petr, Umění a život. Doba secese, Praha 1987.
23. Wittlich Petr, Jan Preisler - kresby, Praha 1988.
Niterná jistota češství. Téma národní identity českého moderního umění v historiografii dějin umění sedmdesátých a osmdesátých let 20. století is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.