AUC Philologica (Acta Universitatis Carolinae Philologica) is an academic journal published by Charles University. It publishes scholarly articles in a large number of disciplines (English, German, Greek and Latin, Oriental, Romance and Slavonic studies, as well as in phonetics and translation studies), both on linguistic and on literary and cultural topics. Apart from articles it publishes reviews of new academic books or special issues of academic journals.
The journal is indexed in CEEOL, DOAJ, EBSCO, and ERIH PLUS.
AUC PHILOLOGICA, Vol 2014 No 2 (2014), 131–152
Consumptie en consumentisme in het recente Nederlandse proza
[Consumption and Consumerism in the Contemporary Dutch and Flemish Fiction]
Lucie Sedláčková
published online: 28. 12. 2014
abstract
Consumption and Consumerism in the Contemporary Dutch and Flemish Fiction The article deals with the contemporary literary discourse about globalization and focuses especially on its economic aspect as it manifests itself in the life of the western citizen, that is to say as consumption, or possibly, as consumerism. During the current wave of globalization, roughly since the beginning of the nineties of the twentieth century, this broad and multi-layered term has been used mainly in the economic sense, and the attention has been paid especially to the negative consequences for the inhabitants of the whole world. The theoretical part of this article is based on specialized, particularly sociological literature and focuses on what it nowadays means to be a consumer. It presents the different kinds of consumers, Maslow’s hierarchy of needs, the characteristics of the consumer society as utopia/ dystopia, Ritzer’s McDonaldization etc. The other part analyzes the representations of these phenomena, connected with consumption and consumerism of the globalized world, in selected fiction by Dutch and Flemish authors: Gimmick! by Joost Zwagerman, the trilogy Toast by Paul Mennes, De general met de zes vingers by Yasmine Allas and Het derde huwelijk by Tom Lanoye. The aim is to sketch out the image of the contemporary consumer’s life that is represented and accentuated by the selected novels. Spotřeba a konzumerismus v současné nizozemské a vlámské próze Článek zkoumá současný literární diskurs o globalizaci a zaměřuje se na její ekonomický aspekt tak, jak se projevuje v životě západního občana, tedy jako spotřeba, popř. konzumerismus. Během současné vlny globalizace, tj. zhruba od počátku devadesátých let dvacátého století, se tento široký a mnohovrstevnatý pojem nejčastěji používá právě v ekonomickém smyslu a zejména se poukazuje na negativní dopady na život obyvatel celého světa. Teoretická část tohoto článku vychází z aktuální odborné, zejména sociologické, literatury a zaměřuje se na to, co znamená být v dnešní době konzumentem. Jsou uvedeny různé typy konzumentů, Maslowova pyramida lidských potřeb, charakteristiky konzumní společnosti jako utopie/dystopie, Ritzerova McDonaldizace atd. Druhá část analyzuje reprezentace těchto jevů, spojených se spotřebou a konzumerismem globalizovaného světa, ve vybraných prozaických dílech nizozemských a vlámských autorů: Gimmick! Joosta Zwagermana, trilogie Toast Paula Mennese, De generaal met de zes vingers (Generál se šesti prsty) Yasmine Allas a Het derde huwelijk (Třetí sňatek) Toma Lanoye. Cílem článku je nastínit, jaký obraz současného spotřebního života podávají vybrané romány, které se k němu důrazně vyjadřují.
230 x 157 mm
periodicity: 3 x per year
print price: 150 czk
ISSN: 0567-8269
E-ISSN: 2464-6830