Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica (AUC Kinanthropologica) is an international peer reviewed journal for the publication of research outcomes in the humanities, the social sciences and the natural sciences, as applied to kinathropology. It is a multidisciplinary journal accepting only original unpublished articles in English in the various sub-disciplines and related fields of kinanthropology, such as Anthropology, Anthropomotorics, Sports Pedagogy, Sociology of Sport, Philosophy of Sport, History of Sport, Physiology of Sport And Exercise, Physical Education, Applied Physical Education, Physiotherapy, Human Biomechanics, Psychology of Sport, Sports Training and Coaching, Sport Management, etc. The journal also welcomes interdisciplinary articles. The journal also includes reports of relevant activities and reviews of relevant publications.
The journal is abstracted and indexed by CNKI, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, SPOLIT, SPORTDiscus, and Ulrichsweb.
AUC KINANTHROPOLOGICA, Vol 48 No 2 (2012), 111–119
Teaching Values in Movement Activities: Inherent and Added Values
Irena Martínková
published online: 04. 02. 2015
abstract
Teaching Values in Movement Activities: Inherent and Added Values This paper examines the topic of values in movement activities from the perspective of education. In the first section, different kinds of values relevant for movement activities are distinguished, out of which two kinds of values are highlighted – values specific to movement activities themselves (values inherent in movement activities) and values promoted by educational systems (values added to movement activities). Education in the context of movement activities needs to foster both of these two kinds of values. In the second section, the example of Olympism is given, to illustrate these two kinds of values. Within Olympism, the values inherent in sport are termed “competition values” and the added values, which arise from the humanistic aims of Olympism, are termed “humanistic values”. These humanistic values of Olympism, because they are not inherent in sport practice itself, require special attention and effort in order to be presented and transferred. Nevertheless, both of these kinds of values are necessary for Olympism, and thus both should be fostered. Předávání hodnot v pohybových aktivitách: vnitřní a přidané hodnoty Článek se zabývá tématem hodnot v pohybových aktivitách z hlediska výchovy. V první části článku jsou odlišeny různé druhy hodnot, které se vztahují k pohybovým aktivitám, z nichž se zaměřujeme na dva druhy hodnot – hodnoty specifické pro pohybové aktivity (vnitřní hodnoty pohybových aktivit) a hodnoty zdůrazňované výchovnými systémy (přidané hodnoty do pohybových aktivit). Výchova v rámci pohybových aktivit musí rozvíjet oba tyto druhy hodnot. Ve druhé části článku ilustruje tuto problematiku příklad Olympismu. V Olympismu jsou vnitřní hodnoty sportu nazvány „soutěžní hodnoty“ a přidané hodnoty, jež vycházejí z humanistických cílů Olympismu, jsou nazvány „humanistické hodnoty“. Protože humanistické hodnoty nejsou součástí sportovní praxe, zasluhují zvláštní pozornost. Nicméně oba tyto druhy hodnot jsou pro Olympismus důležité a oba je třeba rozvíjet.
keywords: values education; movement activities; sport; Olympism hodnoty; výchova; pohybové aktivity; sport; Olympismus
157 x 230 mm
periodicity: 2 x per year
print price: 190 czk
ISSN: 1212-1428
E-ISSN: 2336-6052